شماره ۱۳۲۹ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

درخواست معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اروپایی‌ها برای تغییر در برجام
معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از کشورهای اروپایی خواست تا با تغییر توافق هسته‌ای موافقت کنند. به گزارش ایسنا، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا که به تل‌آویو سفر کرده است، روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر بندهای غروب در توافق هسته‌ای با ایران به‌طور کامل برداشته نشود، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.پنس در ادامه از کشورهای اروپایی طرف توافق هسته‌ای خواست تا با تغییر این توافق موافقت کنند. وی همچنین با تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه واشنگتن علیه کشورمان، گفت که آمریکا برای مقابله با ایران در کنار اسراییل خواهد ایستاد. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: اکنون باید تأکید کنم که تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری ترامپ برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران در چارچوب توافق هسته‌ای آخرین‌بار خواهد بود. ما پیامی را به متحدان اروپایی‌مان مبنی بر این فرستاده‌ایم که زمان اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای فرا رسیده است، به‌گونه‌ای که تضمین شود بندهای غروب در این توافق به‌طور کامل حذف خواهد شد و تحریم‌های تنبیهی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در دسترس خواهد بود.به نوشته این روزنامه صهیونیستی، بندهای غروب مربوط به بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک است که براساس آنها محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از یک بازه زمانی منقضی می‌شود. مایک پنس در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی تأکید کرد: آمریکا متعهد به همکاری با متحدانش در سراسر جهان برای دستیابی به این هدف است. اگر متحدان ما به ما نپیوندند، رئیس‌جمهوری ترامپ به روشنی مشخص کرده است که فورا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. وی ادامه داد: اما ما امیدواریم که در ماه‌های پیش‌رو بتوانیم این توافق را تقویت و به برقراری امنیت در منطقه، امنیت اسراییل و منافع امنیتی آمریکا کمک کنیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته همزمان با اعلام تمدید تعلیق‌ تحریم‌های ایران، گفت که اگر اروپایی‌ها توافق هسته‌ای را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

انتقاد فرانسه از ترامپ برای تحت فشار قرار دادن اروپایی‌ها
وزیر امور خارجه فرانسه با انتقاد از سیاست رئیس‌جمهوری آمریکا برای هشدار به اروپایی‌ها درخصوص برجام گفت: پاریس بر پایبندی قاطعانه به توافق هسته‌ای تأکید می‌کند. به گزارش آسوشیتدپرس، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه پیش از دیدار با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود در پاریس، از بیانیه هفته اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد. ترامپ در این بیانیه همزمان با اعلام تمدید تعلیق تحریم‌های ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد که اگر در این فرصت 120 روزه آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌داند را اصلاح نکنند، از این توافق خارج خواهد شد. لودریان اظهار کرد: چرا دولت ترامپ تصمیم‌گیری درباره برجام را به عهده کنگره و اروپایی‌ها گذاشته و توپ را به زمین آنها بازگردانده است، درحالی‌که روسیه و چین نیز از دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای هستند. بنابر گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه بر پایبندی پاریس به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا: برجام در بازه تعیین‌شده ترامپ اصلاح نمی‌شود
وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بعید است واشنگتن بتواند در بازه زمانی تعیین‌شده ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کند. به گزارش ایسنا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا درحالی‌که در پرواز از لندن به پاریس قرار داشت، به خبرنگاران گفت: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 احتمالا در بازه تعیین‌شده رئیس‌جمهوری ترامپ اصلاح نخواهد شد. وی گفت: آمریکا فرصت کمی برای ارایه آنچه رئیس‌جمهوری خواهان آن است، دارد اما ما نمی‌توانیم برای دیگران بازه زمانی تعیین کنیم.وی همچنین گفت که قرار است در سفرهایش به آلمان، فرانسه و ایتالیا و به‌علاوه اتحادیه اروپا به این موضوع رسیدگی کند؛ بنابراین این تنها ادامه روند تبادل نظرها درباره چگونگی رسیدگی به نقاط ضعف توافق هسته‌ای است و این‌که چه سازوکارهایی می‌توانیم به کار گیریم و همچنین درباره این‌که چگونه می‌توانیم برای مقابله با فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری کنیم، است. وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: من فکر می‌کنم شاید آنچه ما انجام می‌دهیم، تشکیل گروه‌هایی است تا بتوانیم ساختار بیشتری به همکاری خود بدهیم و بفهمیم که چه اقداماتی را می‌توانیم با یکدیگر انجام دهیم.وی در بخش دیگری از سخنان خود از اعزام دیپلمات‌هایی به اروپا برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با همتایان اروپایی خبر داد و گفت: ما یک تیم برای انجام این سفر آماده کرده‌ایم که به اروپا می‌آیند. اعضای این گروه با همتایان اروپایی درباره توافق هسته‌ای رایزنی خواهند کرد.دولت آمریکا علاوه بر همکاری با شرکای اروپایی خود، درحال کار با کنگره برای دستیابی به قانونی است که اقداماتی را برای دایمی کردن راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای وضع می‌کند و به‌علاوه شامل تحریم‌هایی سخت به دلیل برنامه موشکی دوربرد ایران می‌شود.


تعداد بازدید :  250