شماره ۱۳۲۹ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
روي خط خبر

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران:
برداشت 2‌میلیارد دلار
 از صندوق توسعه ملی برای رفع آلودگی هوا تقاضای زیادی نیست
ایسنا| معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید؛ آنچه که در تهران در مقابل آلودگی هوا اتفاق افتاده است، سهل‌انگاری در برابر جان مردم است. پورسیدآقایی با بیان این موضوع گفت: «در برنامه پیشنهادی چهارساله شهرداری تهران برای «کاهش آلودگی هوا»، انتشار آلودگی هوا از منابع متحرک تا 50‌درصد کاهش می‌یابد.»
او ادامه داد: «آلودگی تهران مسأله‌ای نیست که قابل رفع نباشد؛ بلکه با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های درست می‌توانیم آلودگی تهران را رفع کنیم.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مجوزهایی که دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع برخی از مسائل گرفته است، گفت: «آلودگی و جان مردم کم‌اهمیت‌تر از رسیدگی به سایر مسائل نیست. برداشت دو‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای رفع آلودگی تقاضای زیادی نیست. البته باید درنظر داشته باشیم که 51‌درصد مالیات کشور حاصل از تهران است، درصورتی که بودجه شهر تهران رقم ناچیزی است.»
او ادامه داد: «عملا مردم تهران هزینه مسائل کشور را پرداخت می‌کنند و خود محروم از یک هوای پاک هستند. دولت می‌تواند با پولی که از نفت در اختیار دارد، کشور را اداره کند و حداقل به اندازه مالیاتی که از تهران دریافت می‌کند، به آن خدمات دهد.»
پورسیدآقایی با بیان این‌که آنچه در تهران اتفاق افتاده است، سهل‌انگاری در مقابل جان مردم است، گفت: «در طول این سال‌ها هزینه‌های زیادی در شهر صرف شده است و مطالعات ما نشان می‌دهد که اگر اندکی از این هزینه‌ها را با اولویت در جهت رفع منابع آلودگی خرج کرده بودیم، وضع امروز تهران
 بهتر بود.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این‌که منابع لازم برای رفع آلودگی هوای تهران وجود دارد، ادامه داد: «مسأله مهمتر گفتمان ملی و اولویت‌بندی مسائل است. ما دو مشکل اساسی در تصمیم‌گیری‌ها داریم. اول این‌که همه چیز را در اولویت قرار می‌دهیم. به‌طور مثال امروز آلودگی هوا در اولویت است و فردا اشتغال و تولید. بنابراین چون همه مسائل را اولویت می‌دانیم، بودجه‌ها را به بودجه‌های کوچک تقسیم کرده و درنهایت نمی‌توانیم هیچ‌کدام از معضلات را حل کنیم.»
پورسیدآقایی گفت: «اگر به سلامت مردم توجه می‌کردیم، اولویت‌های مناسبی برای خود انتخاب می‌کردیم. البته اتفاقات خوبی در گذشته برای بهبود کیفیت هوای تهران انجام شده است که ازجمله آن می‌توان به بهبود کیفیت سوخت در تهران اشاره کرد.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه ضمن اشاره به برنامه چهارساله پیشنهادی شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: «در این برنامه 6 پروژه برای رفع منابع تولید آلایندگی تعریف شده است. مطالعات سیاهه انتشار نشان می‌دهد که 70‌درصد آلودگی در تهران متعلق به خودروهاست. در این برنامه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که این سهم 70‌درصدی خودروها ظرف چهار‌سال آینده به 50‌درصد کاهش پیدا کند.»
پورسیدآقایی ادامه داد: «پروژه چهارساله کاهش آلودگی هوای تهران معطوف به منابع انتشار است و در مورد صنایع، نیروگاه‌ها و محیط‌های خارج از حمل‌ونقل برنامه‌ای تدوین نشده است.»
وی درباره بخش اول پروژه چهارساله شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا گفت: «بخش اول این پروژه درباره نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهر تهران شامل حمل‌ونقل عمومی و بخش خصوصی است. در این برنامه پیش‌بینی شده است که 2هزار اتوبوس شرکت واحد در ‌سال اول جایگزین شوند و 1000 دستگاه اتوبوس دیگر در‌ سال دوم. همچنین 2هزار دستگاه اتوبوس سرویس را الزام به جایگزینی در ‌سال اول کرده‌ایم. در مجموع طی دو‌سال 6هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل‌ونقل خارج می‌شوند. همچنین در این برنامه 2هزار اتوبوس تهران را به نصب فیلتر دوده ملزم کرده‌ایم. درنهایت می‌توانیم 9‌درصد از انتشار ذرات معلق را با این اقدام
 کاهش دهیم.»

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اعلام کرد:
بیکاری زنان تحصیلکرده
 ۳ برابر مردان
ایرنا|معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری می‌گوید؛ درحال حاضر تعداد زنان تحصیلکرده بیکار در کشور ۳برابر تعداد آقایان هستند که باید برای اشتغال آنها اقدامات جدی انجام داد. معصومه ابتکار با بیان این موضوع گفت: «توجه به موضوع اشتغال بانوان باید در دستور کار همه مسئولان اجرایی قرار گیرد، البته تاکنون نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.»  او ادامه داد: «پیش از این نیز برای زنان سرپرست خانوار تدابیری با ارگان‌ها و مسئولان اجرایی کشور اندیشیده شده است و به جز بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بانک‌های دیگر نیز مذاکراتی انجام شده و با برخی از این بانک‌ها نیز به تفاهم رسیده‌ایم. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اضافه کرد: علاوه بر زنان سرپرست خانوار، تلاش ما این است که تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی نیز برای بانوان برنامه‌ریزی شده است.»

 


تعداد بازدید :  202