شماره ۱۳۲۹ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
دولت

سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
ایجاد یک‌میلیون و ۳۳‌هزار فرصت شغلی در‌ سال 97
شهروند|  محمدباقر نوبخت که دیروز نشست هفتگی خود را در مجلس شورای اسلامی برگزار کرد، توضیحاتی را درباره بودجه ۹۷ و ساختار آن، تداوم و قطع یارانه‌ها، ایجاد شغل و چگونگی مهار تورم، سیاست‌های اعمالی دولت در مورد اعتراضات اخیر و وضع بازداشت‌شدگان و فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح ارایه داد. سخنگوی دولت در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، برنامه دولت را برای ‌سال ۹۷ در ایجاد یک‌میلیون و ۳۳‌هزار فرصت شغلی تبیین کرد. او به برخی نکات مهم در پیوند با موضوع بودجه نیز اشاره کرد که نخستین آن بحث تحول اصلاح ساختار تدوین بودجه بوده که برای نخستین‌بار در دولت کنونی اتفاق افتاده است. معاون رئیس‌جمهوری همچنین به انتقادات چند روز پیش سخنگوی شورای نگهبان که در آن اظهار کرده بود که بودجه این نهاد نظارتی از پول تو جیبی برخی از مسئولان نیز کمتر است، واکنش نشان داد. وی در ادامه اظهارات خود توضیحاتی نیز در مورد منع فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح داد.

اولين تحول در بودجه اصلاح ساختار تدوین بودجه است
نوبخت با بیان این‌که بودجه ۹۷ متفاوت با بودجه‌های سنواتی با نوآوری‌هایی همراه است، گفت: اولین تحول در بودجه را می‌توان در اصلاح ساختار تدوین بودجه مشاهده کرد. پیش از این اصطلاحا بودجه تنها سنواتی افزایش پیدا می‌کرد بدان معنا که هر دستگاهی همان بودجه ‌سال قبل را با ۵ یا ۱۰‌درصد افزایش دریافت می‌کرد؛ بدون توجه به این‌که آیا آن دستگاه به اهداف پیش‌بینی‌شده رسیده است یا خیر، اما امسال روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد بوده،‌ این همان موضوعی است که در حکم قانونی برنامه ششم آمده است.
ایجاد 100‌هزار شغل در دولت قبل
سخنگوی دولت با بیان این‌که اشتغال دغدغه همه جوانان و خانواده‌ها است، گفت: برای نخستین‌بار هر ساله حدود ۷۵۰‌هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود اما تعداد کسانی که وارد بازار کار می‌شوند بیش از این تعداد است. نوبخت تأکید کرد: پیش‌بینی ما برای ‌سال ۹۷ آن است که حدود ۸۳۸‌هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که ۷۰‌درصد از آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند لذا باید کاری برای آنها ایجاد شود که در شأن مراتب علمی‌شان باشد به همین جهت برای‌ سال ۹۷ اقدام متفاوت دیگری از سنوات گذشته و گام بلندتری برداشتیم مبنی بر این‌که برنامه‌ریزی ما، ایجاد یک‌میلیون و ۳۳‌هزار فرصت شغلی است.

دولت یارانه نیازمندان را
قطع نمی‌کند
او در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت در خصوص اشتغال و مکانیزمش جهت حذف ۳۰‌میلیون یارانه‌بگیر بر اساس بودجه ۹۷ گفت: برنامه ما برای اشتغال یک‌ساله نیست بلکه بلندمدت است. عدد اعلام‌شده برای منابع مالی جهت ایجاد اشتغال تنها برای‌ سال ۹۷ است اما برنامه ما برای اشتغال مستمر و بلندمدت خواهد بود. نوبخت افزود: دولت تا زمانی که اطمینان حاصل نکند که کسی به یارانه نیاز ندارد و یا برعکس احتیاج دارد، اقدام به قطع یارانه نمی‌کند.

حق اعتراض برای معترضان قايلیم
سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پیگیری‌های دولت در خصوص وضع بازداشت‌شدگان و برنامه دولت جهت بازدید از زندان اوین و همچنین پیگیری‌های صورت‌گرفته در خصوص دانشجویان بازداشتی گفت: بر اساس منشور حقوق شهروندی، اعتراض و انتقاد به ‌عنوان یک حق پذیرفته شده است که دولت نیز بر این اساس به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند. وی افزود: همه کسانی که معترض هستند و در چارچوب قانون انتقاداتی را در اعتراضات‌شان مطرح کرده‌اند این حق برای آنها بر اساس حقوق شهروندی قایل بوده و وجود دارد اما اگر برخلاف قانون به اموال عمومی لطمه وارد کرده‌اند کار ناپسندی انجام داده‌اند.

تأکید رهبری بر اقتصادی کارنکردن نیروهای مسلح
سخنگوی دولت در مورد عدم فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح نیز گفت: رهبری و رئیس‌جمهوری هم تأیید کرده‌اند که آنچه که مرتبط است این است که نیروهای مسلح کارهای اقتصادی نکنند. از منابع بورسی استفاده کنند و هر دستگاه صرفا به ماموریتی که برای او ایجاد شده باید بپردازد. نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جدول شماره ۴ لایحه بودجه و اعتباراتی برای نظارت بر انتخابات به شورای نگهبان اضافه شده و همچنین سخنگوی شورای نگهبان گفت: همه در اختیار مجلس است؛ این‌قدر به شورای نگهبان اضافه کنند که از پول تو جیبی هم بیشتر شود.


تعداد بازدید :  244