شماره ۱۳۲۹ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
تأکید نماینده ولی‌فقیه در نشست تخصصی معاونین امدادونجات سراسر کشور
شیوه اطلاع‌رسانی در بحران نیازمند نگرشی اساسی است

شهروند| روز گذشته نشست تخصصی دو روزه معاونین امداد‌و‌نجات سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی آغاز شد. در گردهمایی معاونین امدادو‌نجات سراسر کشور در سازمان امداد‌و‌نجات به بررسی و تحلیل امدادرسانی در زلزله کرمانشاه و همچنین تشریح برنامه، فرآیند و بررسی نحوه امدادرسانی در زلزله تهران پرداخته شد.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در این نشست به ارایه سخنانی مهم و تبیین ضرورت‌های اجرایی این سازمان پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از فرصت حضور در جمع مدیران و معاونین سازمان امدادونجات سراسر کشور، فعالیت‌های امدادونجات را از ارزشی‌ترین محورهای مسائل دینی و اسلامی دانست و افزود: توجه به این عمل بزرگ انسانی و اسلامی به دلیل حادثه‌خیز بودن کشور ما اهمیتی دو چندان دارد.
سازمان امدادونجات قلب جمعیت هلال‌احمر
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر اصلی‌ترین بخش شکل‌گیری این نهاد مردمی را سازمان امدادونجات دانست و تصریح کرد: «سازمان امدادونجات قلب جمعیت هلال‌احمر است.» وی ادامه داد: در بحران‌ها و حوادث طبیعی و غیرطبیعی نقش بی‌بدیل سازمان امداد‌و‌نجات است که می‌تواند با تربیت نیروهای متعهد و کارآمد و برنامه‌ریزی به منظور انسجام در فعالیت‌های امدادی پیشتاز عرصه خدمت‌رسانی و خدمات امدادی باشد.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر با تبیین ضرورت‌ها، بایدها و نبایدهای فعالیت‌های امدادی سازمان امداد‌و‌نجات افزایش، تلاش برای افزایش سرعت در امدادرسانی را از مهمترین اقدامات این سازمان دانست و خاطرنشان کرد كه البته نباید از نقش اساسی تجهیزات روزآمد و چابکی نیروهای امدادی غافل شد. مهارت، آموزش و تخصص نیز سه مقوله دیگری بود که حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: این‌که یک نیروی امدادی مهارت لازم را برای حضور در صحنه حادثه داشته باشد، امری ضروری است؛ لیکن تخصصی‌کردن مهارت‌ها از طریق آموزش و استفاده از تجربیات به دست آمده از حوادث گذشته می‌تواند تکمیل‌کننده و تصحیح‌کننده امر امدادرسانی باشد.
آموزش قطب ارتقاي علمی فعالیت‌های امدادی است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با تکیه بر آموزش به‌ عنوان قطب ارتقاي علمی امدادگران، نجاتگران و دست‌اندرکاران امر امدادرسانی در حوادث طبیعی و غیرطبیعی تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های مطالعه، ارتقاي سطح علمی و بهره‌مندی از روش‌های روز دنیا می‌تواند تأثیر عمیقی بر نتیجه کار داشته باشد.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در بخش بعدی سخنان خود روحیه نوع‌دوستی و اخلاق انسانی را دو ویژگی فردی یک امدادگر برشمرد و خاطرنشان کرد: پایبندی به اخلاق به ‌عنوان صفاتی که در درون انسان نهادینه شده سبب تعالی روح و آمادگی بیشتر امدادگر برای حضور در صحنه کمک به همنوع خود می‌شود. وی در همین زمینه ادامه داد: در ادیان مختلف کمک به همنوع و تلاش برای نجات جان انسان‌ها مورد تأکید قرار گرفته است؛ اما آنچه پراهمیت است، واجب کفایی‌بودن این عمل در دین اسلام بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد و مذهب است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی با یادآوری این نکته که وجه تمایز مسلمانان در خدمت به انسان‌های گرفتار و دردمند با غیرمسلمانان جهان، خلوص نیت و اقدام و عمل در جهت رضایت خداوند به‌ عنوان گوهر عمل است، افزود: امدادگر باید دارای روحیه از خودگذشتگی و ایثارگرانه باشد.
اطلاع‌رسانی در بحران
متفاوت از شرایط عادی است
نماینده رهبر انقلاب در جمعیت هلال‌احمر سپس با انتقاد از شیوه و عمل دستگاه‌ها و رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات به هنگام بحران تصریح کرد: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در بحران‌ها متفاوت از شرایط عادی است که باید با آموزش و روش‌های از پیش تعیین شده و البته آزموده بتوان این ضعف را برطرف کرد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی بار دیگر با تأکید بر تقویت روحیه نوع‌دوستی و توجه بیشتر به جنبه‌های الهی و معنوی در سازمان امداد‌و‌نجات تأکید کرد: «تلاش کنید تا فعالیت‌های امدادی به یک وظیفه اداری تبدیل نشود.» وی در پایان بر جمع‌آوری اطلاعات و مستندسازی فعالیت‌های امدادی در زلزله کرمانشاه به ‌عنوان یک کار ضروری در زمینه انتقال تجربه‌ها به آیندگان تأکید و از تلاش و کوشش بی‌دریغ و ارزشمند سازمان امدادونجات در فاجعه زلزله کرمانشاه تقدیر و از خدای متعال برای امدادگرانی که خالصانه به کمک زلزله‌زدگان شتافتند، آرزوی توفیق و سعادت کرد. یادآور می‌شود نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر به منظور ارتقاي فرهنگ دینی در سازمان امدادونجات با صدور حکمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی را به‌عنوان نخستین مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امدادونجات منصوب کرد.
بررسی نحوه امدادرسانی در زلزله تهران
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اهمیت برگزاری این نشست و نیز موضوعات مورد بررسی‌شده در آن گفت: «در این نشست گزارش تمام تیم‌های تخصصی در زلزله کرمانشاه ارایه و نقاط ضعف و قوت آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» سلیمی با بیان این‌که در این نشست موضوعات دیگری پیرامون بحران‌های سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: «تمام تیم‌های تخصصی سازمان امداد‌و‌نجات هلال‌احمر در این نشست گزارش عملکرد خود را ارایه داده و در ادامه شرایط مناطق بیست‌و‌دوگانه کشور در بحران‌ها و حوادث تشریح خواهد شد.» وی با تأکید بر بیان و بررسی دغدغه‌های امداد‌و‌نجات سراسر کشور در این نشست خاطرنشان کرد: «این نشست فرصتی است تا دوره بازآموزی طرح نوروزی و برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی تشریح و طرح امداد‌و‌نجات نوروزی ۱۳۹۷ هم ارایه شود.» رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در پایان تأکید کرد: «توان عملیاتی لجستیکی و انبارهای امدادی مورد بررسی و تحلیل تخصصی قرار خواهد گرفت و در ادامه راهکارها و راهبردهای سازمان امدادونجات در این حوزه به منظور بازبینی نقاط قوت و ضعف در زلزله کرمانشاه و آمادگی برای طرح‌های آتی همچون طرح امداد‌و‌نجات نوروزی‌ سال آینده ازجمله موضوعات مهم این نشست خواهد بود.»


تعداد بازدید :  250