شماره ۱۳۲۹ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
گام آخر بانک مرکزی برای پایان ماجرای مؤسسات غیرمجاز
تسویه با تمام سپرده‌گذاران تا پایان بهمن

شهروند| «تا پایان بهمن کار تسویه‌حساب با همه سپرده‌گذاران تعاونی‌های مالی غیرمجاز خاتمه می‌یابد.» این خبر را فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی درحالی روز گذشته اعلام کرد که کارشناسان اقتصادی موسسه‌های مالی و اعتباری ورشکسته، یکی از چالش‌برانگیزترین میراث‌های اقتصادی دولت گذشته را برای حسن روحانی می‌دانند. تعاونی‌های اعتباری حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری معتقد است؛ با رانت و زدوبند عده‌ای به وجود آمدند. او در واکنش به اعتراض یک کاربر توییتر در مورد نحوه فعالیت بدون مجوز موسسات مالی می‌گوید: ‏«پشت هرکدام از این موسسات و صندوق‌ها چنان محکم بوده که تا کارشان به رسوایی نکشید، امکان برخورد با آنها وجود نداشته است؛ وقتی هم که کارشان خراب شد، دولت را مجبور کردند از جیب ملت بدهی‌ها را بپردازد.» او در توییت خود نوشته است؛ رئیس یکی از این صندوق‌ها با اسلحه می‌رفت داخل بانک مرکزی و تهدید می‌کرد، اما روحانی گفت مرگ یک‌‌بار شیون هم یک‌‌بار. باید کار را تمام می‌کرد، حتی به بهای این‌که از خیلی‌ها سفارش و توصیه تهدید بشنود. امیدوارم روزی مانند شرکت‌های مضاربه‌ای و هرمی از این موسسات نیز رازگشایی شود. جز روحانی کسی جربزه و جسارت جمع‌کردن این بساط کثیف را نداشت.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سیدکمال سیدعلی معاون ارزی احمدی‌نژاد آنها را تلویحا رد کرده و به «شهروند» می‌گوید: آدم‌های بانفوذ با اسلحه نمی‌آیند، بلکه با نفوذشان وارد می‌شوند. شاید اشاره آقای آشنا به این نکته است که برخی از این موسسات به برخی نهادهای خاص وابسته بودند. من شخصا در سال‌های ابتدای انقلاب چنین مسأله‌ای را به یاد دارم ولی بعدها کسی جرأت نداشت با وجود ساختار امنیتی با اسلحه به بانک مرکزی مراجعه کند؟»
او با اشاره به گفته‌های رئیس‌جمهوری و درنظرگرفتن خط اعتباری 11‌هزار‌ میلیارد تومان گفت: «دولت باید این پول را به حساب خزانه برگرداند، در غیراین صورت به کل جمعیت ایران اجحاف کرده است. به گفته سیدعلی، سرمایه‌گذاری‌های مختلف در جاهای مختلف ریسک‌های خودش را دارد و دولت مسئول پرداخت خسارات سرمایه‌گذاران نیست. پرداخت این سپرده‌ها از جیب مردم به دلیل شرایط خاص کشور و امکان بروز نارضایتی گسترده صورت پذیرفت.»
تسویه با تمام سپرده‌گذاران تا پایان بهمن
درهمین حال معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد آخرین وضع پرداخت پول به سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز گفت: «تا پایان این هفته اطلاعیه بانک مرکزی درخصوص موسسات مالی غیرمجاز صادر و تا پایان بهمن کار تسویه‌حساب با همه سپرده‌گذاران تعاونی‌های مالی غیرمجاز خاتمه‌یافته تلقی می‌شود.» فرشاد حیدری در نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در موسسه ثامن‌الحجج تسویه‌حساب با سپرده‌گذاران تا 300‌میلیون تومان عملیاتی شده و بقیه هم تا دهه فجر پرداخت خواهد شد، ضمن آن‌که به سپرده‌گذاران بالای 300‌میلیون تومان هم تاکنون تا سقف 300‌میلیون تومان پرداخت شده است. حیدری ادامه داد: در موسسه اعتباری فرشتگان هم، به سپرده‌گذاران 200‌میلیون تومانی، تا سقف 200‌میلیون تومان پرداخت شده است؛ چراکه دارایی‌های این موسسه کفاف طلب سپرده‌گذاران را می‌دهد اما آنها از تیر 94 به بعد سودی نمی‌گیرند. معاون بانک مرکزی افزود: در موسسات افضل، وحدت و البرز هم با سپرده‌گذاران تا 100میلیون تومان تسویه شده و به سپرده‌گذاران بالای 100‌میلیون تومان، 100میلیون تومان پرداخت شده و باقی سپرده‌گذاران هم که کمتر از دو درصد سپرده‌گذاران هستند، 100‌میلیون تومان دریافت کرده‌اند و درحال تسویه نهایی با آنها هستیم.
حیدری درخصوص موسسه بدر توس نیز گفت: «این موسسه‌ هزار‌میلیارد تومان به مردم بدهکار است، درحالی ‌که تنها 17‌میلیارد تومان دارایی مکشوف دارد و ما برای تسویه با سپرده‌گذاران آن، 56‌میلیارد تومان اختصاص دادیم و 61 فقره سند در استان خراسان توسط قوه‌قضائیه شناسایی شده که درصورتی که معاون اول قوه‌قضائیه آن را قطعی اعلام کند، عملیات پرداخت به سپرده‌گذاران این موسسه هم آغاز می‌شود اما دامنه تخلفات در این موسسه بسیار گسترده بوده و 700‌میلیارد تومان سپرده جعلی و موهوم در این موسسه شناسایی شده یا بخشی از آن در بیرون فروخته شده اما در موسسه ثبت نشده است.»

دیدگاه‌های دیگران

س
سپرده گذارکاسپین |
مخالف 0 - 0 موافق
چرا امثال اقای پزشکیان همه مردم را احمق و بی عرضه فرض می کنند که این گونه حرفهای مسخره را می زنند . اقای سیف و دوستانشان برای پیشرفت اقتصاد کشور مردم را به سپرده گذاری مطمئن در موسسات مالی مجاز ترغیب می کردند و بازار ارز و طلا را برای سپرده گذاری مذموم می دانستند . مردم بینوا نیز در سالهای 94 و 95 به قول نظارت و حفاطت و صیانت بانک مرکزی در موسسه مجاز کاسپین سپرده گذاشتند و تمامی ترازهای تعاونیهای منحل شده و ادغام شده که بانک مرکزی تائید نموده بود نیزنشان ازمثبت بودن ترازها را داشت . حالا به یک باره اعلام میشود که نیمی از سپرده ها گم شده است و مردم که حتما روی پیشانیشان چیزی نوشته شده است باید این حرفها را قبول بکنند. بعد برای فریب افکار عمومی حدود سی درصد سپرده های مردم در موسسه کاسپین از محل منابع موسسه و سپرده های کلان پرداخت میشود و یک عدد 98 درصد هم که قابل اثبات یا رد نیست اعلام میشود . حالا برای باز پرداخت هفتاد در صد باقیمانده سپرده ها به مردم بدبخت انها را موکول به امر محال می کنند . یعنی تابحال در عرض چند سال فقط معادل سی در صد املاک و منابع پیدا شده است و حالا باید برای پردا

تعداد بازدید :  353