شماره ۱۳۲۹ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۴ بهمن
صفحه را ببند
اقدام مشترک
در نشست دکتر پیوندی با سفیران و نمایندگان کشورها برای ارایه عملکرد جمعیت و تبیین برنامه عملیاتی مطرح شد

شهروند| روز گذشته رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در نشستی که با 20تن از سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد، با تشریح تلاش‌های این نهاد بشردوستانه در حادثه زلزله کرمانشاه که هنوز هم ادامه دارد، از کمک‌های جمعیت‌های ملی پاکستان، تایلند و ترکمنستان در کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه تقدیر کرد.
این نشست با حضور نماینده فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ایران و سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های آلمان، بلژیک، سوییس، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، تایلند، هلند، چک، فرانسه، پاکستان، ژاپن، نروژ، کره‌جنوبی، کرواسی، قزاقستان، کویت، استرالیا و رئیس دفتر هماهنگی‌های کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در تهران در ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر علی‌اصغر پیوندی با بیان این‌که حضور سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در جمعیت هلال‌احمر موجب افتخار است، گفت: امروز جمعیت هلال‌احمر براساس اصول بنیادین نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و به‌عنوان یک عضو فعال در نهضت بین‌المللی تضمین‌کننده ارایه کمک‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه در شرایط دشوار سوانح طبیعی و غیرطبیعی در داخل و خارج کشور است. همچنین تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها به کوشش در برقراری دوستی و تفاهم متقابل و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون هیچ‌گونه تبعیضی از اسراف مندرج در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر نمادی از چیستی جمعیت و چگونگی عملکرد آن است.
وی با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر با سابقه 90‌سال در زمینه‌های گوناگون آمادگی، امدادونجات، بهداشت اضطراری و ترویج ارزش‌های بشری از جمعیت‌های کارآمد و فعال در دنیا به شمار‌ آید، تأکید کرد: این مهم با پشتوانه نیروی عظیم داوطلب مردمی و جوان و در سایه تجارب گوناگون در سطح بین‌المللی و ملی محقق شده است. داوطلبان، امدادگران و کارکنان جمعیت هلال‌احمر با وقوع سوانح و حوادث هولناک صمیمانه و متعهدانه به کمک خواهران و برادران آسیب‌دیده خود می‌شتابند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که امدادرسانی جمعیت محدود به مناطق به بحران خاص نیست، ادامه داد: کمک‌کردن به آسیب‌دیدگان از وظایف جمعیت محسوب می‌شود. تا به امروز هم جمعیت هلال‌احمر ایران در بحران‌های بین‌المللی به ‌خوبی و به‌طور کارآمد پاسخ‌های بشردوستانه خود را حتی در پرخطرترین نقاط جهان همچون یمن، سوریه و در حوادث طبیعی در کشورهای نیکاراگوئه، ‌هائیتی و اندونزی ارایه کرده است.
وی اضافه کرد: کمک به افراد آسیب‌دیده و محروم جوامع در سطح ملی و بین‌المللی، مدافعه‌گری و تسهیلگری در راستای ارتقای کرامت انسانی و کاهش آلام بشری از فعالیت‌های حایز اهمیت جمعیت هلال‌احمر است.
دکتر پیوندی تأکید کرد: جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یکی از اعضای برجسته و فعال نهضت بین‌المللی و صلیب‌سرخ و هلال‌احمر همگام با دیگر جمعیت‌های ملی از 190 کشور دنیا در جهت ارایه کمک‌های موثر امدادی به آسیب‌دیدگان از حوادث و بحران‌ها فعالیت می‌کند و با عنایت به تغییرات و تحولات دهه‌ها و سال‌های اخیر درعوامل ایجاد آسیب‌پذیری مردم و جامعه در حوادث و سوانح، تغییرات اقلیمی، آسیب‌های اجتماعی و خطرات شهری تلاش می‌کند تا با درک بهتر وضع و شناخت روند تحولات، تعریف روشن‌تری از ماموریت‌ها و کارکردهای خود ایجاد کرده تا از اثربخشی فعالیت‌های خود در راستای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده و تحقق اهداف عالیه خود اطمینان حاصل کند.
وی با اشاره به زلزله کرمانشاه ادامه داد: 12 نوامبر 2017 زلزله مهیبی استان کرمانشاه، شهرستان‌ها و روستاهای آن را تحت‌تأثیر قرار داد. پس از این اتفاق، جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان معین و یاریگر دولت در امر امدادونجات با بسیج منابع و تجارب قوی خود وارد صحنه شد و عملیات جست‌وجو، نجات و امدادرسانی را انجام داد. جمعیت همچنان به ارایه خدمات بشردوستانه و بی‌وقفه در کرمانشاه ادامه می‌دهد و در این راستا با تکیه بر کمک‌های سخاوتمندانه مردم خیر، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی این حضور را ادامه خواهد داد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان با تشکر از دولت‌های دوست و نوعدوست پاکستان، تایلند و ترکمنستان که کمک‌های خود را داوطلبانه به جمهوری اسلامی ایران گسیل داشتند، افزود: در این راستا قدردان تلاش‌های به‌ عمل آمده در کاهش آلام بشری هستیم و با ایجاد عرصه‌ای برای تمرین مهرورزی همگان را برای یاری در ارایه خدمات بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر دعوت می‌کنیم. امید است با بهره‌گیری از تجربیات و همکاری هرچه گسترده‌تر شما بتوانیم به‌عنوان الگوی تلاشگر و امدادرسان حضورمان را در مناطق آسیب‌دیده تقویت کنیم.
رئیس دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد در تهران در نشست رئیس جمعیت هلال‌احمر با 20تن از سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی گفت: هلال‌احمر ایران در زلزله کرمانشاه، عملکرد چشمگیر و حضور فعالی در منطقه زلزله‌زده داشت که این عملکرد شایسته تقدیر است.
فدراسیون، خود را در قبال هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه متعهد می‌داند
در ادامه این نشست داود پورخانعلی به‌عنوان نماینده فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ایران با بیان این‌که فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ از جمعیت هلال‌احمر ایران به‌عنوان عضوی از فدراسیون حمایت می‌کند، گفت: خدمات جمعیت هلال‌احمر ایران در زلزله کرمانشاه شایسته تقدیر است و فدراسیون با اجرای برنامه عملیاتی هلال‌احمر و فدراسیون در زلزله کرمانشاه به حمایتش تا‌ سال آینده ادامه خواهد داد.
وی با بیان این‌که فدراسیون، خود را در قبال هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه متعهد می‌داند، ادامه داد: شراکت کشورهای جهان و کمک به فدراسیون برای حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه بسیار ارزشمند است و ظرفیتی ویژه برای هلال‌احمر ایران به شمار می‌آید.
پورخانعلی با بیان این‌که برآورد هزینه اجرای برنامه عملیات فدراسیون برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه حدود 23‌میلیون فرانک سوییس است، تأکید کرد: تأمین این مبلغ به کمک و همکاری جمعیت‌های ملی دیگر نیاز دارد و درنهایت تمرکز فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بر بهداشت آب و فاضلاب و تعیین نحوه معاش آسیب‌دیدگان زلزله است.
برای کمک به زلزله‌زدگان هیچ ارگانی در ایران به اندازه هلال‌احمر تأثیرگذار نیست
در ادامه این نشست امیرحسین برمکی، رئیس دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد در تهران با بیان این‌که به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی از خدمات هلال‌احمر ایران در کرمانشاه تقدیر می‌کنیم، گفت: تیم ارزیاب بین‌المللی هم در 10روز اول پس از زلزله کرمانشاه به مناطق زلزله‌زده اعزام شد و براساس ارزیابی‌های انجام‌شده، برنامه عملیاتی فدراسیون و هلال‌احمر در زمینه بهداشت، کاهش بلایا و تأمین معاش زلزله‌زدگان تدوین شد و امیدواریم این برنامه به برنامه‌ای بلندمدت تبدیل شود.
وی با بیان این‌که کار اصلی و ارایه خدمات لازم به زلزله‌زدگان توسط جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود، تأکید کرد: هیچ ارگانی در ایران به اندازه هلال‌احمر از امکانات و تأثیرگذاری لازم برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه برخوردار نیست. در هر حال وضع در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هنوز به حالت عادی بازنگشته و امیدواریم با تلاش‌ها و همکاری سایر کشورها افراد آسیب‌دیده به زندگی عادی بازگردند.
رئیس دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد در تهران با اشاره به حضور تیم‌های آموزشی از کشورهای اتریش و استرالیا در ایران، از سایر کشورها برای اعزام تیم‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران با توجه به ظرفیت‌ها و تجارب این کشورها دعوت کرد.
برمکی در پایان به مشکلاتی که تحریم‌های بین‌‎المللی برای ایران ایجاد می‌کند، اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها با توجه به استانداردهای سازمان ملل کاملا غیر منطقی است. به‌ عنوان مثال فردی در شبکه فیس‌بوک بیش از ۲۰۰‌هزار دلار کمک برای مردم زلزله‌زده جمع آوری کرد اما دولت آمریکا این مبلغ را بلوکه کرد و یا ایرانیان خارج از کشور به دلیل این تحریم‌ها نمی‌توانند کمک‌های خود را به دست آسیب‌دیدگان برسانند. جمعیت هلال‌احمر، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و سازمان ملل به دنبال راه‌حلی هستند که بتوانند کمک‌های نقدی مردم را در سراسر جهان به دست مردم ایران برسانند.
ایجاد سرپناه و ملزومات بهداشتی از اولویت‌های برنامه عملیاتی مشترک
مدیرکل برنامه‌های بشردوستانه و عملیات بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر در نشست سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به تشریح زلزله کرمانشاه پرداخت و گفت: زمین‌لرزه‌ای که در آبان ‌ماه در کرمانشاه اتفاق افتاد، بیش از ۹‌هزار مصدوم بر جای گذاشت و اکنون بیش از ۳۲‌هزار نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند. در ساعات اولیه این زلزله جمعیت هلال‌احمر برای کارشناسی، امداد و اسکان اضطراری در منطقه حاضر شد و پس از اسکان اضطراری بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته میان مردم آسیب‌ديده توزیع شد که تاکنون دو بار این بسته‌های غذایی و بهداشتی توزیع شده است.
باقری در توضیح دیگر فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر ایران در این حادثه بیان کرد: در روزهای اولیه بیمارستان صحرایی در سرپل ذهاب ایجاد شد و با هماهنگی وزارت بهداشت شروع به کار کرد. این بیمارستان شامل بخش بستری، درمانگاهی و جراحی سرپایی بود. حمایت‌های روانی‌-‌اجتماعی و مشاوره‌ای تغذیه نیز انجام شده است و به‌ طور کلی ۳۱‌هزار و ۱۴ نفر از خدمات این بیمارستان بهره‌مند شده‌اند.
مدیرکل برنامه‌های بشردوستانه و عملیات بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر در توضیح زلزله دیگر ایران در دو ماه اخیر گفت: در استان کرمان نیز در منطقه هجد ک زلزله‌ای با بزرگی 6.1 ریشتر رخ داد که ۴۵ تیم عملیاتی به آن‌جا اعزام شدند و در همان روزها بود که در کوهبنان نیز زلزله‌ای رخ داد که بیش از ۱۰‌هزار نفر از اهالی آن‌جا را تحت‌ تأثیر قرار داد.  وی در رابطه با برنامه عملیاتی مشترک بین جمعیت هلال‌احمر ایران و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر گفت: کل بودجه این برنامه بیش از ۲۳‌میلیون فرانک سوییس است که برای پوشش ۲۰۰‌هزار نفر در نظر گرفته شده است و در این برنامه ایجاد سرپناه و ملزومات بهداشتی و تقویت و آماده‌سازی هلال‌احمر از اولویت‌های این برنامه است که دوره‌های آموزشی جمعیت هلال‌احمر را برای ۸ شهر در نظر گرفته‌ایم.

عیادت رئیس جمعیت از بیماران کرمانشاهی بستری در بیمارستان نورافشار

دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر روز گذشته از بیماران کرمانشاهی که در بیمارستان نورافشار بستری هستند، عیادت و دلجویی کرده و در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: افزایش تاب‌آوری جامعه در برابر حوادث و بلایا، ازجمله اهداف هلال‌احمر است.  وی در ادامه تصریح کرد: ارایه خدمات به بیماران ضایعه نخاعی زلزله کرمانشاه در مراکز جامع توانبخشی کرمانشاه، استان‌های معین و تهران کاملا رایگان است. مصدومان زلزله‌زده‌ای که دچار هرگونه ضایعه نخاعی شده‌اند باید صبور باشند تا پزشکان و پرستاران حاذق بیمارستان نورافشار دوره درمانی آنها را با موفقیت طی کنند.  دکتر پیوندی با تأکید بر این‌که مراکز توانبخشی هلال‌احمر در کرمانشاه و استان‌های معین و بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار آماده ارایه خدمت به بیماران ضایعه نخاعی از زلزله کرمانشاه است، افزود: ما تا آخرین لحظات و تا زمانی که این افراد به شرایط عادی برگردند در کنارشان هستیم.  به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر بر اساس آخرین آمار حداقل ۱۸ تا ۲۰ نفر از زلزله‌زدگان در زلزله کرمانشاه، به‌ویژه در روستای کويیک دچار ضایعه نخاعی شدید و به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.  وی خاطرنشان کرد: ممکن است تعداد مصدومان ضایعه نخاعی بیشتر شود و بخشی از آنها توسط سازمان‌های حمایتی دیگر مثل بهزیستی تحت حمایت قرار گیرند و جمعیت هلال‌احمر نیز به‌عنوان یک نهاد امدادی، برای ارایه خدمات در کنار این افراد است.  رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: پزشکان و پرستاران ورزیده در مراکز درمانی هلال‌احمر برای بازگشت به زندگی زلزله‌زدگانی که به ضایعه نخاعی مبتلا شدند، از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد. امیدواریم که اسکان موقت زلزله‌زدگان کرمانشاه هرچه زودتر پایان پیدا کند و پس از آن کار ساخت منازل آسیب‌دیدگان را آغاز می‌کنیم.


تعداد بازدید :  364