شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
روي خط خبر

مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودرو:
آلایندگی هوا
جان 3700 تهرانی را گرفته است
فارس|  مدیرعامل ستاد مرکز معاینه فنی خودرو از مرگ 3700 نفر در تهران به دلایل مشکوک به آلایندگی هوا خبر داد.
ولی‌ آذروش در نشست خبری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، گفت: اگر به مردم به درستی درباره معاینه فنی و تأثیر آن در آلودگی هوا اطلاع‌رسانی شود مطمئنا به مراکز معتبر معاینه فنی مراجعه می‌کنند چراکه اکثر تبعات آلودگی هوا دودش به چشم مردم می‌رود. بیش از 3‌هزار و 700 نفر ‌سال گذشته براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشکوک به آلایندگی هوا در شهر تهران جان خود را از دست دادند.به گفته آذروش، در تهران 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی خودرو داریم و در هر شیفت کاری بیش از 6‌هزار خودرو معاینه فنی می‌شود. او ادامه داد: بیش از 70‌درصد ظرفیت مراکز فنی شهر تهران خالی است که باید با اطلاع‌رسانی دقیق از این مجموعه‌ها نیز استفاده شود.

جابه‌جایی جاده داخل پارک گلستان در دستور کار محیط‌زیست قرار گرفت
شهروند| معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:  طرح جابه‌جایی جاده اصلی بجنورد- آزادشهر از داخل پارک ملی گلستان بار دیگر در دستور کار این سازمان قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (پام)، معصومه ابتکار گفت: این طرح در دولت هشتم نیز مطرح و مطالعات آن انجام شده بود که در دولت قبلی از دستور کار خارج شد.او افزود:  در دولت یازدهم سازمان حفاظت از محیط‌زیست با نیت حفاظت از پارک ملی گلستان طرح مطالعاتی جابه‌جایی جاده اصلی محور بجنورد- آزادشهر را از داخل این منطقه حفاظت شده در دستور کار قرار داده است.معاون رئیس‌جمهوری اظهارکرد: طرح مطالعات جابه‌جایی این محور از پارک ملی گلستان که حدود 30 کیلومتر مسافت دارد، انجام شده است.
 
شمشادهای خزری خشک می‌شوند
ایسنا| برخی درختان شمشاد به کلی خشک شده‌اند. شمشاد خزری، شمشاد جنگلی یا شمشاد هیرکانی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین درختان جنگلی شمال و یکی از پنج گونه پهن برگ و همیشه سبز جنگل‌های شمال کشور محسوب می‌شود.
شمشاد خزری با برگ‌های همیشه سبز، براق و چرمی و دارای دیرزیستی بسیار بالا و گونه کاملاً سایه‌پسند بوده و در جنگل بهترین کیفیت رویشی را داشته و از گونه‌های باارزش جنگل‌های البرز شمال است و در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی قرار گرفته است. بهار سال 1393 با شیوع و سرایت بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد بخش وسیعی از درختان شمشاد منطقه دوآب – سیاهکل‌رود چابکسر واقع در محدوده منطقه حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت به مساحت 800 هکتار دچار آسیب جدی شد و برخی از درختان شمشاد به کلی خشک شدند. بیماری بلایت، بیماری مخرب و خطرناکی است که سبب خزان و از بین رفتن توده‌های شمشاد در منطقه شده و عامل بیماری نوعی قارچ است. این بیماری هم‌اکنون به‌عنوان یک اپیدمی (همه‌گیر) محدوده وسیعی از درختان شمشاد منطقه را آلوده کرده و در مناطق جلگه‌ای پایین بیشتر درختان بر اثر بیماری خشک شده‌اند. در قسمت‌های بالاتر و کوهپایه‌ای با ارتفاع بیشتر، سرایت آفت به درختان شمشاد، کمتر و در معرض آسیب جدی قرار نگرفته‌اند ولی بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف و تصاویر تهیه شده از درختان سبز و بررسی علایم و آثار بر روی برگ‌ها و تنه درختان حکایت از آن دارد که بیماری به این مناطق هم سرایت کرده ولی آهنگ رشد کمتری دارد این درحالی است که احتمال همه‌گیرشدن آفت سوختگی شمشادها در این مناطق هم
دور از انتظار نیست.


تعداد بازدید :  258