شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
میز خبر

وزیر بهداشت: خدمات سلامت را سیاسی نکنید گرفتن پول برای نگهداری و اهدای عضو فرد  دچار مرگ مغزی جرم است
شهروند| وزیر بهداشت دیروز در حاشیه افتتاح بخش شبکیه بیمارستان طرفه، ماجرای دریافت پول برای نگهداری یا اهدای عضو مرگ مغزی‌ها در بیمارستان‌های دولتی را افشا کرد. او این را گفت و تأکید کرد که دریافت هرگونه هزینه، برای نگهداری یا اهدای عضو در این بیمارستان‌ها جرم است. به گفته حسن‌ هاشمی، هزینه نگهداری فرد دچار مرگ مغزی، در بیمارستان مبدأ در صورتی که خصوصی باشد در مدت سه ماه حدود 600‌میلیون تومان می‌شود که دولت نمی‌تواند این هزینه را تقبل و پرداخت کند، اما در بیمارستان‌های دولتی برای اهدای اعضای فرد مرگ مغزی یا نگه‌ داشتن آنها در بیمارستان، حق ندارند هیچ پولی دریافت کنند. در غیر این صورت تخلف صورت گرفته و مردم باید موارد را به سامانه 1590 گزارش کنند. به گزارش فارس، وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم، حرف‌های دیگری هم زد. او از منتقدان طرح تحول نظام سلامت خواست تا خدمات این حوزه را سیاسی نکنند. «آنهایی که به اقدامات وزارت بهداشت معترض هستند بهتر است چشمانشان را بشویند و به حوزه سلامت که خدماتی است، همیشه منفی و با نگاه سیاسی نظاره‌نگر نباشند.» او در کنار این صحبت‌ها، به وضع مراکز درمانی به دلیل کمبودها اشاره کرد: «ورود به برخی مراکز درمانی به دلیل کمبودهایی که وجود دارد خجالت‌آور است، امیدواریم به تدریج کمبودها برطرف شود.» بخش شبکیه بیمارستان طرفه، با توجه به نیاز مردم منطقه افتتاح شد. در این مرکز، نرخ‌ها مطابق با توان مردم تعیین شده. استفاده از دستگاه‌های نسل سوم لیزر نیز از دیگر ویژگی‌های این
 مرکز است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان بهزیستی:11درصد جمعیت کشور دارای درجاتی از معلولیت‌اند
ایسنا| 11‌درصد ایرانی‌ها دارای درجاتی از معلولیت خفیف، متوسط و خیلی شدیدند. مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان کشور با اعلام این خبر گفت: «بالغ بر چهار‌درصد کل جامعه را معلولیت‌های شدید و خیلی شدید به خود اختصاص می‌دهند.»
او از وجود بالغ بر 17‌هزار پرونده معلولان ضایعه نخاعی در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی خبر داد: «این تعداد پرونده تقریبا یک‌سوم تا یک‌چهارم پرونده‌های کل کشور را تشکیل می‌دهند یعنی آمار ضایعه نخاعی باید چهاربرابر این تعداد ثبت‌شده باشد.»
دواتگران ادامه داد: «این تعداد پرونده ثبت‌شده برای افراد ضایعه نخاعی کشور از طریق مراجعات این افراد به سازمان تشکیل شده است و قطعا افرادی هستند که دچار ضایعه نخاعی هستند ولی نه امکان شناسایی‌شان فراهم است و نه مراجعاتی داشته‌اند که بتوان نام آنها را در بانک اطلاعاتی ذخیره کرد.»
او با اشاره به آماده‌سازی پکیج توانمندسازی برای این 17‌هزار نفر گفت: «یکی از اقدامات دیگر سازمان، اعطای حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی است که امسال به رقم 140‌هزار تا 150‌هزار تومان افزایش یافت. بالغ بر یک‌درصد از افراد جامعه دارای درجاتی از مشکلات بینایی شدید و خیلی شدید هستند که برای این افراد نیز پکیج‌های آموزشی آماده شده است.»
دواتگران همچنین با اشاره به طرح کمیسیون‌های تشخیص معلولیت که از سه‌سال پیش در دستورکار دفتر توانمندسازی بهزیستی کشور قرار گرفته بود، گفت: «این طرح خوشبختانه امروز به صورت فراگیر در تمام استان‌های کشور درحال اجراست و مبنای کار نیز استفاده از ابزارها و طبقه‌بندی‌های بین‌المللی سازمان جهانی سلامت است».


تعداد بازدید :  320