شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
بیست و دومین دوره هفته کتاب ایران، شنبه گشایش می یابد
انتخاب یک شهر کشور به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب
افتتاح نمادین 50‌هزار نمایشگاه کتاب در 50‌هزار مدرسه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش

شهروند| بیست‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران 24آبان تا یکم‌آذر امسال با هدف توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور برگزار می‌شود. شعار این دوره هفته کتاب «ترویج کتاب، ترویج امید» است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران دیروز در یک نشست خبری جزییات برنامه‌های هفته کتاب را تشریح کرد و از انتخاب بهترین شعر عاشورایی، بهترین فیلمنامه درباره محرم و برترین ناشر در هفته کتاب، برگزاری جشنواره انتخاب روستاهای دوستدار کتاب و انتخاب شهری از ایران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب خبر داد.
برزین ضرغامی گفت: مراسم هفته کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری بیش از 40نهاد، سازمان، وزارتخانه برگزار می‌شود، البته در صورتی که ادارات کل، دانشگاه‌ها، ناشران و در کل نهاد‌های غیردولتی که در این برنامه مشارکت دارند را به سازمان‌ها و نهادهای دولتی اضافه کنیم شاهد خواهیم بود که بیش از 200نهاد و سازمان دولتی و غیردولتی در برگزاری مراسم هفته کتاب مشارکت و همکاری دارند.
او اهدای جایزه کتاب‌ سال محیط‌زیست با حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، مراسم تجلیل از پدیدآورندگان، کتابداران و اطلاع‌رسانان کتاب حوزه کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و تقدیر از فعالان حوزه کتاب در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و برگزاری نمایشگاه کتاب در کارخانجات را از برنامه‌های هفته کتاب توصیف کرد و گفت: مراسم جشنواره کتاب‌ سال دانشجویی نیز در هفته کتاب برگزار می‌شود و طبق سنت دیرینه از رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آمده است. همچنین برگزاری مراسم تقدیر از کارشناسان پیشکسوت کتابدار مراکز استان‌های آموزش‌وپرورش، برگزاری مراسم تقدیر از کتابداران و دانش‌آموزان برتر کتابخوان سراسر کشور و افتتاح نمادین 50‌هزار نمایشگاه کتاب در 50‌هزار مدرسه با حضور وزیر آموزش‌وپرورش از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.
ضرغامی افزود: نخستین دوره انتخاب کتاب ‌سال دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی و اجتماعی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. مراسم تجلیل از خادمان و پیشکسوتان چاپ و نشر، مراسم نکوداشت انتشار دوهزارمین عنوان چاپ کتاب و رونمایی از 150عنوان کتاب جدید دانشگاه پیام‌نور با حضور رئیس دانشگاه پیام‌نور و مراسم تقدیر از کتابخوانان برتر و کتابداران پیشکسوت از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.
او از انتخاب یک شهر ایران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب خبر داد و گفت: شاید در انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب همه نگاه‌ها به سوی تهران باشد، اما ما براساس معیارهایی همه شهرها را بررسی می‌کنیم و در نهایت یک شهر برای انتخاب به‌عنوان پایتخت کتاب به یونسکو معرفی خواهد شد.
او درباره این‌که قبلا هم تهران به‌عنوان گزینه‌ای برای پایتخت جهانی کتاب معرفی شده اما شانس انتخاب نداشته است، گفت: ما تلاش می‌کنیم با کمک شهرداری مواردی را که باعث امتیاز‌دهی می‌شود لحاظ کنیم. 2‌سال پیش هم که تهران برای کسب این عنوان معرفی شده بود امتیاز کمی نداشت. ما سعی می‌کنیم امتیازات منفی را برطرف کنیم و امیدواریم تهران یا یک شهر دیگر ایران بتواند این امتیاز را کسب کند.به علت تقارن هفته کتاب با ایام محرم و عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برنامه‌هایی متناسب با ماه محرم تدارک دیده شده که از جمله می‌توان به تقدیر از ائمه جماعات مروج کتاب، کتابداران، کتابخوانان برتر کتابخانه‌های مساجد و نویسندگان آثار پرمخاطب کتابخانه‌های مساجد توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد اشاره کرد. برگزاری جلسه خاطره‌گویی با موضوع ادبیات دفاع مقدس و محرم توسط نویسندگان ایثارگر نیز یکی دیگر از این برنامه‌هاست.  مدیرکل ارشاد استان تهران گفت: همچنین به دلیل تقارن هفته کتاب با ماه محرم، یک بخش ویژه به برنامه‌های هفته کتاب اضافه شده است. این بخش شامل انتخاب بهترین شعر عاشورایی، انتخاب بهترین کتاب درباره عاشورا و محرم، انتخاب بهترین فیلمنامه درباره عاشورا و محرم، انتخاب بهترین ناشری که کتاب‌های مناسب درباره عاشورا و محرم را منتشر کرده است، انتخاب بهترین طراح و تصویرساز درباره عاشورا و محرم، برگزاری مسابقات با موضوع عاشورا و محرم است.
دبیر ستاد بیست‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که برگزاری هفته کتاب به‌عنوان فراگیرترین رویداد فرهنگی کشور، نمایانگر به منصه‌ظهور گذاشتن مشارکت وسیع مردمی در رشد و توسعه همه‌جانبه کشور از طریق ترویج فرهنگ کتابخوانی است، اظهار کرد: فعالیت‌های هفته کتاب عمدتا در سه حوزه فعالیت‌های استانی، فعالیت‌های‌ تخصصی و بخشی و فعالیت‌های ملی برگزار می‌شود.
ضرغامی افزود: در بخش فعالیت‌های ملی از همه دست‌اندرکاران و فعالان حوزه کتاب اعم از نویسنده، ناشر، کتابفروش، لیتوگراف، چاپخانه‌دار، صحاف، پخشگر و سایر دست‌اندرکاران در این بخش تقدیر و تجلیل به‌عمل می‌آید. در بخش فعالیت‌های تخصصی و بخشی براساس هماهنگی‌ها و همکاری‌هایی که صورت گرفته است هریک از نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی نسبت به برگزاری مراسم و برنامه‌هایی اقدام خواهند کرد که کاملا به حوزه تخصصی کارشان مرتبط باشد، برپایی نمایشگاه‌های کتاب تخصصی، نقد کتاب‌های تخصصی و تقدیر از فعالان حوزه‌هایی که در بخش‌های تخصصی فعالیت کرده‌اند از جمله فعالیت‌های این بخش است.
او در تشریح برنامه‌های استانی نیز گفت: برگزاری جشنواره انتخاب روستاهای دوستدار کتاب که فراخوانش اعلام شده، انتخاب پایتخت کتاب ایران که فراخوانش همزمان با هفته کتاب اعلام خواهد شد، فعالیت‌های نمایشگاهی، مراسم تقدیر از فعالان و پیشکسوتان و خادمان چاپ و نشر، برگزاری گردهمایی و همایش‌های استانی، برگزاری جلسات نقد و بررسی مسائل حوزه کتاب، حمایت از تجهیز کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌های تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و فضاسازی سیما و منظر شهری از برنامه‌هایی است که در همه استان‌های کشور اجرا خواهد شد.
در این مراسم محسن رضایی، مشاور عالی ستاد هفته کتاب، درباره سرانه مطالعه و تأثیر برگزاری هفته کتاب در افزایش سرانه مطالعه گفت: مطالعاتی که تاکنون در کشور درباره سرانه مطالعه انجام شده مطالعات بخشی و کوچک بوده که قابلیت تعمیم به جامعه را نداشته است و این دقایقی هم که به‌عنوان سرانه مطالعه اعلام می‌شود از یک بخش به‌دست آمده است و به نظر نمی‌رسد که بتوان آن را به دیگر بخش‌ها نسبت داد. در جهان مدل‌هایی وجود دارد که ما از آنها استفاده نکرده‌ایم از‌ سال 74 تا 82 موجی ایجاد شد که بررسی مصرف کالاهای فرهنگی بود. اگرچه این پژوهش هم قابلیت تعمیم نداشت، اما درحال اصلاح بود که متوقف شد، ولی امیدوارم دولت در آینده به این موضوع بپردازد.


تعداد بازدید :  214