شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان جنگ جهاني اول
96‌سال پیش، برابر با یازدهم نوامبر 1918 میلادی، با امضاي قرارداد آتش بس و اعتراف به شكست از سوي آلمان، جنگ جهاني اول كه بيش از 5 ميليون و 500‌هزار نظامي و 6 ميليون غير نظامي كشته داشت پايان يافت. قرارداد آتش بس در يك واگن راه آهن در «كوم پي ان» واقع در شمال فرانسه امضا شد. در 22 ژوئن 1940 میلادی، هيتلر در همين محل دولت فرانسه را مجبور به امضاي قرارداد تسليم كرد تا عمل امضاي قرارداد 11 نوامبر 1918 جبران شود. پس از پایان جنگ همه‌گيري آنفلوآنزاي متعاقب آن كه سربازان بازگشتي از جبهه‌ها ويروس آن را باخود به شهرهايشان برده بودند بيش از 20 ميليون انسان را از ميان برد.

كشف واكسن فلج اطفال
62‌سال پیش، برابر با یازدهم نوامبر 1952 میلادی، دکتر جوناس ادوارد سالک، پزشك لهستاني‌الاصل آمريكايى، موفق به کشف واکسن فلج اطفال شد. خبر كشف واكسن ضد فلج بعد از كشف واكسن آبله يكي از مهم‌ترین پديده‏هاي پزشكي بود كه موجب نجات و سالم ماندن انسان‏هاي بي‏شماري گرديد. اين واكسن بعدها توسط ميكروب‏شناسان ديگر تكميل شد و به صورت قطره خوراكي درآمد كه امروزه مورد استفاده وسيع قرار مي‏گيرد.

استان چهاردهم ايران
57‌سال پیش، برابر با بیستم آبان 1336 خورشیدی، شوراي وزيران دولت وقت، بحرين را استان چهاردهم ايران اعلام کرد كه این اقدام اعتراض دولت انگلستان را در پی داشت. در پي اين حرکت در نقاط مختلف كشور چند مدرسه و خيابان به «بحرين» تبديل نام داده شد. اختلاف نظر ايران و انگلستان در اين زمينه تا‌سال 1346 هم ادامه داشت. 2‌سال بعد از اين، پهلوی دوم در جريان سفر خود به هند در مصاحبه‌اي به‌طور غير مترقبه از دعاوي ايران بر بحرين عقب‌نشيني کرد.


تعداد بازدید :  276