شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
بررسی شبهه‌های حقوقی فوتبال در گفت‌وگوی «شهروند» با عبدالرحمن شاه‌حسینی
آقایان از دانه‌درشت‌ها می‌ترسند
با کوچکترین سفارشی احکام تغییر می‌کند چرا کسی با تخلفات مدیران فدراسیون برخورد نمی‌کند؟

حسین جمشیدی|   احکام کمیته انضباطی در طول ادوار مختلف لیگ همواره جزو جنجال‌سازترین اخبار فوتبال کشور بوده است. آرایی که در دوره ریاست هریک از افرادی که در سال‌های اخیر در رأس این کمیته قرار گرفته‌اند، متفاوت بوده و همیشه سوالات درباره تبعیض میان تیم‌های مختلف پیش می‌آید، اتفاقی که شاید در برنامه‌ریزی و دیگر بخش‌های فوتبال نیز رخ می‌دهد. تأیید محرومیت تراکتورسازی از یک بازی بدون تماشاگر پیش از بازی با استقلال و تأیید کمیته استیناف که آرای آن بعد از این دیدار اعلام شد، شائبه‌هایی را به‌وجود آورد که همین مسأله بهانه‌ای شد تا با رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال همکلام شویم. در ذیل گفت‌وگوی «شهروند» را با عبدالرحمن شاه‌حسینی می‌خوانید.  
    از بحث محرومیت تماشاگران شروع کنیم که در فوتبال ایران رواج پیدا کرده است. این محرومیت‌ها قانونی است؟
محرومیت باشگاه‌ها از حضور هواداران در کدهای انضباطی فیفا نیز وجود دارد و در تمام دنیا اجرا می‌شود اما نکته مهم این است که از این محرومیت چه زمانی و کجا استفاده کنند. برگزاری بازی بدون تماشاگر درواقع ابزاری برای کمیته انضباطی است که در شرایط لازم از آن استفاده کند. سال‌هاست که با شعار فوتبال حرفه‌ای پیش می‌رویم اما هنوز باشگاه‌هایمان اختیار هواداران خود را ندارند. وقتی باشگاه‌ها اختیار برگزاری مسابقه را به‌دست گرفتند، آن زمان است که می‌توانیم از آنها مسئولیت‌پذیری در قبال هوادارانشان را بخواهیم. الان در شرایطی تیم‌ها را از حضور تماشاگرانشان محروم می‌کنیم که هیچ نقشی در بلیت‌فروشی، حضور هواداران در استادیوم و... ندارند اما زمانی که یک اتفاق رخ می‌دهد، می‌رویم یقه باشگاه‌ها را می‌گیریم که این مسأله کاملا غیرقانونی است. بیشتر فدراسیون در قبال اتفاقات رخ داده در استادیوم‌ها باید جوابگو باشد زیرا مسئول برگزاری مسابقات است.
   پس شما با تصمیماتی که کمیته انضباطی مبنی بر محرومیت تماشاگران می‌گیرد، مخالفید؟
اگر این تصمیمات درست بود، در سال‌های اخیر شاهد افزایش ناهنجاری‌ها در فوتبال نبودیم. اتفاقاتی که در ورزشگاه‌های ایران رخ می‌دهد، نمونه خارجی‌اش به ندرت یافت می‌شود. این مسائل به دلیل ضعف مدیریت در فدراسیون فوتبال و مدیریت قضایی فدراسیون است. قاضی فوتبال باید با احکامی که صادر می‌کند، از اتفاقات آینده جلوگیری کند اما در فوتبال ما این احکام نتیجه عکس داشته و متاسفانه چون سلیقه‌ای عمل می‌شود، باعث افزایش ناهنجاری‌ها شده است.
    از نظر شما آیین‌نامه فعلی کمیته انضباطی دچار مشکل است؟
آیین‌نامه انضباطی در ابتدای لیگ ‌سال‌جاری تغییر کرد و طبیعی هم است که هرچند ‌سال یک بار این آیین‌نامه به روزرسانی شود. من از‌ سال 73 که خودم آیین‌نامه انضباطی را نوشتم، دائما آن ‌را رصد می‌کنم و هیچ‌وقت هم خالی از اشکال نبوده است. فکر می‌کنم آیین‌نامه فعلی پاسخگوی اتفاقات فوتبال ما باشد اما به شرطی که تبعیضی در اجرای آن برای تیم‌ها و افراد مختلف نداشته باشیم. درواقع الان قانون خوب داریم اما مجری خوبی برای آن نداریم.
    این تبعیضی که از آن صحبت می‌کنید، به چه دلیل است؟ آیا لابی‌های پشت‌پرده در این اعلام احکام تاثیرگذار است؟
5، 6‌سال است که متاسفانه یکسری افراد آرای کمیته انضباطی را با فشار و نفود خود تغییر می‌دهند. زمانی که من رئیس کمیته انضباطی بودم نیز چنین افرادی حضور داشتند که می‌خواستند در تصمیمات کمیته انضباطی دخالت کنند و آرا را تغییر دهند اما من هیچ‌گاه به هیچ مقامی اجازه دخالت ندادم. معتقدم ترس از دانه‌درشت‌ها برخی مواقع مانع برخی محرومیت‌ها می‌شود و آقایانی که علاقه شدیدی به میزهای خود دارند با کوچکترین سفارشی سریعا احکام خود را تغییر می‌دهند.
    مسأله دیگری که هفته گذشته در مورد بازی تراکتورسازی و استقلال نیز شاهد آن بودیم، دیر اعلام شدن برخی از احکام از سوی مسئولان فدراسیون است که برخی معادلات را تغییر می‌دهد.
این مسأله که احکام کمیته انضباطی توسط دبیر فدراسیون اعلام می‌شود، مشکل عمیقی است که در هیچ‌جای دنیا نمونه آن را ندیده‌ام. این‌که دبیر یا دیگر مدیران فدراسیون هر زمانی که دوست داشته باشند، حکم محرومیت افراد یا باشگاه‌ها را اعلام می‌کنند، برخلاف قوانین بین‌المللی است زیرا طبق قوانین فیفا ارکان قضایی تنها رکنی در فوتبال هستند که باید مستقل باشند. حکم وقتی از سوی کمیته انضباطی یا استیناف قطعیت پیدا کرد، باید سریعا ابلاغ و اجرا شود و روی سایت فدراسیون قرار بگیرد نه در کشوی دبیر فدراسیون. این مسأله نیازمند این است که ابلاغ و اجرای حکم نیز برعهده کمیته انضباطی فدراسیون باشد نه دبیر فدراسیون. در مورد بازی تراکتورسازی – استقلال نیز اگر همان عصر چهارشنبه که کمیته استیناف محرومیت تراکتورسازی را تأیید کرده بود، اعلام می‌شد، این بازی باید بدون تماشاگر برگزار می‌شد و با این وضع حق استقلال ضایع شده است.
    دیر اعلام شدن احکام از سوی مدیران فدراسیون تخلف محسوب می‌شود؟
در کشوری زندگی می‌کنیم که حتی اگر رئیس‌جمهوری نیز تخلف کند، طبق قانون با او برخورد می‌شود اما نمی‌دانم چطور است که مدیران فدراسیون فوتبال که یک جز کوچک در این کشور هستند، هر کاری دلشان بخواهد می‌کنند. قطعا این تبعیض‌ها تخلف محسوب می‌شود و مدیران فدراسیون باید توسط همان کمیته انضباطی با محرومیت روبه‌رو شوند. بارها مشاهده کردیم که کمیته انضباطی فیفا حتی اعضای داخلی فیفا را که تخلف کرده‌اند، محروم می‌کند که بن‌همام یکی از این نمونه‌ها بود. این یکی از نواقض آیین‌نامه انضباطی است که کمیته انضباطی نمی‌تواند به تخلفات مدیران رسیدگی کند.
    به‌عنوان سوال آخر، در سال‌های اخیر بارها باعث محرومیت مربیان شده، اظهارنظرهایشان در مورد داوری است اما این محرومیت‌ها را خارج از ایران تا این حد مشاهده نمی‌کنیم.
باید مقرراتمان را درخصوص مربیان اصلاح کنیم. نه آن‌قدر فضا بسته باشد که هیچ‌کس حتی جرأت نقد کردن نیز نداشته باشد، نه این‌که هر کسی هرچه دلش می‌خواهد بگوید. خطوط قرمز کمیته انضباطی در این‌باره باید توهین و افترا باشد. متاسفانه قوانین فعلی دست مرجع رسیدگی‌کننده را باز گذاشته و گاهی در این‌باره دل‌بخواهی تصمیم‌گیری می‌شود.  

 


تعداد بازدید :  211