شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
درخواست روسیه برای اجرای تفکیک جنسیتی در جام‌جهانی کشتی
شانس ایران برای میزبانی بالا رفت
علیرضا رضایی در گفت‌وگو با «شهروند»: با روس‌ها لابی نداشتیم

شهروند| در سال‌های اخیر کشتی ایران که یکی از قطب‌های اصلی این رشته در دنیا به‌حساب می‌آید، در کسب میزبانی مسابقات جهانی کشتی به دلیل عدم‌توانایی برگزاری مسابقات کشتی در بخش زنان ناکام بوده و هیچ‌وقت فدراسیون جهانی قبول نکرده شرایط ایران را بپذیرد. فدراسیون کشتی کشورمان نیز به دلیل این محدودیت تنها میزبانی‌ای که در سطح جهانی توانسته کسب کند، جام‌جهانی بوده که بارها برگزار کرده اما اهمیت مسابقات جهانی و سطح برگزاری آن بسیار بالاتر است.
پیشنهاد روسیه به نفع ایران
فدراسیون کشتی روسیه که نفوذ بالایی در فدراسیون جهانی دارد، طي درخواستي از فدراسيون جهاني كشتي خواسته كه مسابقات جهاني كشتي آقايان و بانوان از این پس به صورت تفكيك شده از يكديگر برگزار شود. این درخواست که دلیل اصلی‌اش هنوز فاش نشده، ناخواسته به سود ایران خواهد بود، البته اگر با آن موافقت شود زیرا کشورمان نیز می‌تواند مسابقات جهانی مردان را میزبانی کند. حتی در صورت موافقت با این موضوع اولین شانس ایران برای میزبانی این رقابت‌ها برای‌ سال 2017 خواهد بود زیرا میزبان این رقابت‌ها در‌ سال آینده آمریکاست و دیگر قابل تغییر نخواهد بود. ‌سال 2016 نیز که المپیک برگزار می‌شود و این مسابقات برگزار نمی‌شود و اولین میزبانی احتمالی ایران می‌تواند در‌ سال 2017 باشد.
خادم رایزنی کرد؟
از گوشه و کنار شنیده می‌شود رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی با استفاده از روابط خود از روس‌ها خواسته این درخواست را از فدراسیون جهانی داشته باشند زیرا این پیشنهاد بارها به صورت غیررسمی از سوی ایران ارایه شده و مورد موافقت قرار نگرفته و ارایه آن توسط روس‌ها می‌تواند از حساسیت‌ها کم کند و مورد موافقت فدراسیون جهانی قرار بگیرد. از طرفی بعید به نظر می‌رسد روس‌ها که ایران را رقیب اصلی خود در سطح جهانی می‌بینند، برای میزبانی ایران تلاش کنند، بلکه امتیازی از فدراسیون ایران گرفته باشند.
رضایی:  پیشنهاد روس‌ها به نفع ما است
علیرضا رضایی، سخنگوی فدراسیون کشتی درباره پیشنهاد روس‌ها به فدراسیون جهانی مبنی بر تفکیک مسابقات مردان و زنان در سطح جهانی به «شهروند» می‌گوید: «این پیشنهاد از سوی روسیه به فدراسیون جهانی ارایه شده و هنوز تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است. این مسأله اگر به تصویب برسد، قطعا به نفع ایران است اما این‌که چرا روسیه باید آن را مطرح کند، دلیلش را نمی‌دانم. ما سال‌هاست که نمی‌توانیم مسابقات جهانی کشتی را به دلیل برگزاری همزمان رقابت‌های مردان و زنان میزبانی کنیم اما در زمینه جام‌جهانی فعال هستیم و در سال‌های اخیر همواره یکی از کاندیدای برگزاری این مسابقات بوده‌ایم.» وی در پاسخ به این سوال که خادم نقشی در ارایه این پیشنهاد از سوی روس‌ها داشته، می‌افزاید: «چنین مساله‌ای وجود ندارد و فکر نمی‌کنم خادم با روس‌ها لابی‌ای در این‌خصوص کرده باشد. خودمان هم دلیل درخواست روس‌ها را نمی‌دانیم اما امیدواریم که مورد موافقت قرار بگیرد.»

 


تعداد بازدید :  217