شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
معاون سازمان حمایت: تحویل 3 «پراید» جای «مگان» به خریداران
ترکان: جز آبگوشت و قرمه‌سبزی صنعت برترجهانی نداریم

شهروند| تنها یک روز پس از انتقاد شدید محمد شریعتمداری درباره ضعف کیفی خودروهای داخلی، صنعت خودروی ایران در رویدادی خودرویی، بار دیگر پذیرای اظهارات جالب توجهی شد که فصل مشترک آنها نیز انتقاد از این حوزه بود؛ حوزه‌ای که گفته می‌شود انتقادهای دولتی از آن برای کاهش مسئولیت بدنه دولتی است. در چنین فضایی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که در قیمت خودرو دخل و تصرفی ندارد. تعرفه‌ها حرف اصلی را می‌زنند تا بار مسئولیتی دولت را از صنعتی دولتی کاهش دهد. حال آن‌که معاون سازمان حمایت که او هم در بدنه دولتی است از رخدادی عجیب در همین صنعت پر نقد خبر می‌دهد که در دنیا بی‌نظیر است! او از تحویل یک خودرو به‌جای خودروی موردنظر مشتری به دلیل کمبود قطعات، خبر داد و گفت که درباره خودرو مگان و تندر 90 گاهی، خودروساز  به تحویل2 یا 3 دستگاه پراید به مشتری اقدام کرده و از مشتری هم رضایتنامه گرفته تا شکایتی رخ ندهد.
توان رقابتی آبگوشت و قرمه‌سبزی
روز دوشنبه انتقادهای دیگری هم از این صنعت به گوش رسید و درهمین زمینه، اکبرترکان با زبان کنایه به جمع خودروسازان آمد. او که در دومین نشست تخصصی صنعت خودرو سخن می‌گفت با بیان این‌که صنعت خودرو درگیر مشکلاتی است که باید این مشکلات نیز برطرف شود، افزود: بگذارید با خود رو راست باشیم. در خودرو دستاوردهای زیادی داشته‌ایم، اما اگر قرار بشود وارد دنیای بدون تعرفه شویم ما به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی در هیچ تکنولوژی صنعتی دیگری به جهان برتری نداریم و بدون تعرفه نمی‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم. او با اشاره به این‌که در طول 30‌سال گذشته کشور در رشته‌های مختلفی ازجمله سیمان، فولاد، پتروشیمی، برق و حتی صنعت خودرو رتبه‌های جهانی را کسب کرده است، اظهار داشت: در صنعت خودرو زحمات زیادی کشیده شد و توفیقات مناسبی را به‌دست آورده‌ایم به همین دلیل نباید با عصبانیت در مورد این صنعت صحبت کنیم.
وی با بیان این‌که اگر قرار باشد به دنبال بازار بدون تعرفه در صنعت خودرو باشیم باید امکان رقابت را با محصولات سایر کشورها داشته باشیم، افزود: بدون تعارف بگویم آیا در فناوری الکترونیک و یا برق و یا صنایع دیگر امکان رقابت را با محصولات کشورهای دیگر داریم. دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به این‌که در دوره‌های مختلف به دلیل ناشی‌گری‌ها و تصمیمات نامناسب آسیب‌های زیادی به صنعت خودرو وارد شده است، افزود: در شرایط فعلی کارشناسان و متخصصان باید با تصمیمات مناسب بسترهای لازم را برای رفع مشکلات صنعت خودرو ایجاد و از صحبت‌های غیرکارشناسانه خودداری کنند. ترکان در بخش ديگري از سخنانش افزود: در زمان مدیریت غروی در صنعت خودرو می‌گفتند به ازای هر خودروی تولیدی در کشور 1.1 نفر شاغل می‌شود، بنابراین ظرفیت اشتغال صنعت خودرو قابل اغماض نیست.  
فروش اجباری آپشن و بنگاه‌داری
در ادامه این نشست اما شهرام میرآخورلو مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت حرف‌های جالبی برای گفتن داشت. او از برخورد خودروسازان با مشتریانشان انتقاد کرد و افزود: فروش اجباری آپشن، بنگاه‌داری نمایندگی‌ شرکت‌های خودروساز، عدم تأمین قطعات یدکی خودرو و تحویل خودرویی دیگر به جای محصول پیش‌فروش شده ازجمله ایراداتی است که به کار خودروسازان وارد است و در ضمن قراردادهای فروش اینترنتی خودرو در کشور شفاف نیست و درعین‌حال نمایندگی‌های خودروساز، بنگاه‌دار شده‌اند و خودرویی برای فروش فوری ندارند ولی به صورت امانی و با قیمت آزاد، خودرو عرضه می‌کنند. وی ادامه داد: در این شرایط، کارخانه یک خودرو را با تأخیر به مشتری تحویل می‌دهد ولی همزمان فروش فوری آن خودرو را نیز می‌گذارد که باعث دلخوری مشتریان می‌شود. این مقام مسئول با اشاره به عرضه برخی خودروها به جای خودرویی دیگر از سوی خودروسازان گفت: گاهی اوقات مشتری برای خرید تندر 90 ثبت‌نام می‌کند ولی کارخانه در زمان تحویل به وی اعلام می‌کند که به جای این خودرو، دو دستگاه پراید یا یک دستگاه پژو پارس تحویل بگیرد که این کار نارضایتی مشتریان را به همراه داشت.
کیفیت قطعات خودرو همچنان پایین است
وی کیفیت پایین قطعات مصرفی در خودروها را نیز از دیگر ایرادات صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: در تأمین برخی قطعات، مشتریان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که صندوق‌عقب پارس تندر ازجمله این قطعات است و برای خرید در صندوق عقب پارس تندر، نمایندگی‌ها پذیرشی انجام نمی‌دهند و این قطعه در تهران پیدا نمی‌شود درحالی‌که اگر قرار بود در صندوق پورشه را تأمین کنیم در مدت یک هفته قابل خرید از دوبی بود. مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت، خطاب به خودروسازان عنوان کرد: آیا کیفیت ترمز ضدقفل خودروها را بررسی کرده‌اید، این قطعه گاهی به درستی عمل نمی‌کند.


تعداد بازدید :  281