شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

امتناع لاوروف از پاسخ به ادعای اعزام نیروی نظامی به اوکراین
وزیر امورخارجه روسیه در جریان نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در پکن از دادن پاسخ درباره این‌که آیا روسیه به داخل اوکراین تانک و سرباز اعزام کرده، امتناع کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با جان کری، همتای آمریکایی خود سوال خبرنگاری درباره ادعای مطرح‌شده از سوی اوکراین مبنی بر اعزام سربازان روس به شرق اوکراین و استقرار تسلیحات در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت کی‌یف را منحرف کرد و از پاسخ دادن امتناع ورزید. وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به اظهارنظرهای مطرح‌شده از سوی جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت:  حتی این خانم گفته که وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعی درباره اعزام و ورود نیروهای نظامی روسیه به داخل مناطق شرقی اوکراین ندارد و اگر او چنین اطلاعاتی را ندارد ما هم نداریم! در مقابل جان کری از خبرنگاری که لاوروف را درباره مداخله روسیه در امور داخلی اوکراین تحت فشار قرار داده بود، تقدیر کرد.

دستگیری عامل حمله تروریستی روز عاشورا در عربستان
نیروهای امنیتی عربستان در روزهای اخیر یکی از تروریست‌های سابق این کشور را به جرم مشارکت در حادثه تروریستی روز عاشورا در استان «الاحساء» عربستان دستگیر کردند. ابنا با انتشار این خبر نوشت: «پس از انجام پاره‌ای تحقیقات مشخص شد که این شخص از اهالی شهر «عرعر» واقع در مرز عربستان و عراق و در گذشته از اعضای القاعده عراق بوده اما در گزارشات، هیچ اشاره‌ای به نام وی نشده است.»  این تروریست در‌سال 2004 به جرم فعالیت‌های تروریستی در عراق دستگیر شد اما با فشار مقامات عربستانی به جای حکم اعدام، تنها به جرم ورود غیرمجاز به کشور عراق به 10‌سال حبس محکوم شد. جالب این است که این تروریست حتی 10‌سال حبس را تحمل نکرد و پس از 8‌سال به عربستان برگشت.

مرگ 47 دانش‌آموز نیجریه‌ای در عملیاتی انتحاری
در اثر انفجار تروریستی در مدرسه‌ای در نیجریه ۴۷ دانش‌آموز کشته و ۷۹ تن دیگر زخمی شدند. به گزارش تسنیم، انفجار روز گذشته پیش از آغاز درس دانش‌آموزان در یکی از مدارس ایالت یوبی واقع در شمال شرق نیجریه به وقوع پیوست. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار تروریستی را برعهده نگرفته است اما معمولا دولت این کشور گروه بوکوحرام را مسئول چنین حملاتی می‌داند. «ایمانوئل اوجوکو» سخنگوی پلیس نیجریه گفت: این انفجار توسط یک عامل انتحاری در یک مدرسه در منطقه بوتسیکوم در ایالت یوبی به وقوع پیوسته است. وی با اشاره به این‌که در این انفجار 47 تن کشته و 79 نفر از دانش‌آموزان زخمی شدند، گروه تروریستی بوکوحرام را به دست داشتن در این انفجار انتحاری متهم کرد. به گفته یکی از معلمان و یکی از عوامل امدادرسانی، این انفجار در یک مدرسه دولتی پیش از آغاز دروس و قبل از سخنرانی مدیر این مدرسه به وقوع پیوسته است.

بازداشت 24 فلسطینی به اتهام شرکت در تظاهرات
پلیس رژیم اشغالگر ۲۴ نفر از اعراب ساکن فلسطین اشغالی را به اتهام مشارکت در تظاهرات‌هایی که در محکومیت قتل جوان فلسطینی برگزار شد، بازداشت کرد. سخنگوی پلیس رژیم اشغالگر دراین‌باره گفت که 10 نفر از بازداشت‌شدگان افراد کم‌سن و‌سال هستند. پلیس رژیم صهیونیستی به این افراد اتهام شرکت در درگیری با نیروهای پلیس در جریان برگزاری تظاهرات در کفر کنا واقع در نزدیکی الناصره را وارد کرده است. در روز گذشته همچنین جنبش فتح مراسم بزرگداشت مرگ یاسر عرفات را که قرار بود امروز و در نوار غزه برگزار شود، لغو کرد. زکریا الآغا، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در سخنانی اعلام کرد: پس از انفجارهایی که در منازل رهبران فتح در نوار غزه رخ داد مسئولان سیاسی و امنیتی جنبش حماس به ما اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی در نوار غزه نمی‌توانند امنیت را در مراسم بزرگداشت یاسر عرفات برقرار سازند برای همین ما این مراسم را لغو کرده‌ایم.

سفر تاریخی نخست‌وزیر آلبانی به صربستان
نخست‌وزیر آلبانی دیروز برای نخستین بار در 68‌سال گذشته به صربستان رفت. این سفر مهم با هدف کاهش تنش‌ها میان این 2 کشور حوزه بالکان صورت گرفت. به گزارش ایسنا، سفر «ادی راما»، نخست‌وزیر آلبانی به صربستان ابتدا برای 22 اکتبر سال‌جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود اما پس از بروز درگیری در یک مسابقه فوتبال میان تیم‌های صربستان و آلبانی، سفرش به تعویق افتاد. اختلافات اخیر میان این دو کشور به‌طور گسترده به آلبانی‌های کوزوو و اقلیت آلبانی‌های جنوب صربستان که خواستار خودمختاری بیشتر هستند، مربوط است. یکی از مقامات دولت صربستان گفت: ما سفر ادی راما را به‌عنوان فصل جدیدی که باید در روابط میان صربستان و آلبانی باز شود و به هدف مشترک برای حفظ ثبات در حوزه بالکان کمک کند، تلقی می‌کنیم.


تعداد بازدید :  340