شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پیام روحانی درباره بازار جهانی نفت به امیر قطر تسلیم شد
وزیر نفت ایران با امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، در این دیدار پیام کتبی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای امیر قطر، توسط بیژن زنگنه به شیخ تمیم‌بن‌حمدآل‌ثانی تسلیم شد. زنگنه که به منظور دیدار با مسئولان قطر به دوحه سفر کرده است، روز گذشته با شیخ تمیم بن‌حمدآل‌ثانی، امیر قطر دیدار و پیام کتبی حسن روحانی درباره توسعه همکاری‌های دو کشور به‌ویژه در زمینه انرژی و ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت را به وی تسلیم کرد. امیر قطر در این دیدار با تشکر از پیام روحانی و با اشاره به جایگاه مهم ایران در منطقه، آمادگی قطر را برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های مورد علاقه مشترک به‌ویژه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی اعلام کرد.

در دیدار جهانگیری و نوری‌المالکی تأکید شد
لزوم افزایش هماهنگی تهران و بغداد برای جلوگیری از توطئه دشمنان
معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و معاون رئیس‌جمهوری عراق بر لزوم افزایش هماهنگی و توسعه همکاری‌های تهران- بغداد برای مقابله با دشمنان و توطئه آنان در منطقه تأکید کردند. اسحاق جهانگیری پیش‌ازظهر دیروز در دیدار نوری‌المالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق، با تجلیل از عملکرد مثبت و سازنده وی در دوران نخست‌وزیری در عرصه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدام نوری‌المالکی برای انتقال مسئولیت و تشکیل دولت جدید عراق را اقدامی حکیمانه و مثبت خواند و افزود:  با وجود استحقاق قانونی برای تصدی سمت نخست‌وزیری، این اقدام حکیمانه توانست مسائل عراق را به خوبی مدیریت کند.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش دارد رفتاری مسئولانه و در جهت منافع مردم عراق در این کشور داشته باشد، اظهار داشت: ایران از ابتدای بحران داعش خود را در کنار مردم عراق احساس و سعی کرد عملکردی داشته باشد که مورد رضایت مردم این کشور باشد.
جهانگیری آرامش و هماهنگی موجود در مسائل سیاسی عراق را به‌عنوان یک نقطه قوت برای دولت و ملت عراق یاد کرد و گفت:  امیدوارم با درایتی که در شخصیت‌های عراقی وجود دارد، مشکلات این کشور هرچه زودتر برطرف شود.
جهانگیری در ادامه این دیدار با اشاره به مصوبه سازمان ملل متحد برای جلوگیری از کمک‌رسانی به گروه تروریستی داعش افزود:  متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی برای ممانعت از ارایه کمک‌های مالی به این گروه تروریستی مشاهده نکرده‌ایم. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به سفر اخیر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به ایران و مذاکرات صورت‌گرفته درخصوص توسعه همکاری‌های دوکشور تأکید کرد:  ایران آمادگی دارد توانمندی‌های خود را در همه زمینه‌ها در اختیار ملت عراق قرار دهد.
جهانگیری ادامه داد: روابط تهران - بغداد نیازمند برنامه جامعی برای ترسیم افق بلندمدت روابط آینده دو کشور است و لازم است نقشه راهی برای توسعه همکاری‌های ایران و عراق تدوین کنیم. معاون رئیس‌جمهوری عراق نیز در این دیدار وضع فعلی منطقه را وضعیتی بسیار حساس ارزیابی کرد و گفت: امروز نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر برای پیشگیری از بروز خطرات بزرگ هستیم. نوری‌المالکی با تأکید بر لزوم تفاهم بیشتر میان کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم افزود:  کشورهای منطقه می‌توانند با همفکری بیشتر و استفاده از تجربیات یکدیگر، نیرویی بازدارنده در مقابل پیشروی داعش و گروه‌های تروریستی باشند. نوری‌المالکی همچنین به ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش اشاره کرد و افزود: طیف کشورهای شرکت‌کننده در این ائتلاف نشان‌دهنده این است که طرحی خطرناک را برای منطقه در نظر گرفته‌اند و با سرعتی که این ائتلاف نیروهای خود در منطقه مستقر کرده باید مراقب باشیم و اهداف موجود در پشت این جریان را شناسایی کنیم.

نیویورک تایمز فاش کرد
سیا از حمله تروریستی جندالله در ایران مطلع بوده است
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با گروهک تروریستی جندالله در ارتباط بوده و از فعالیت‌های این گروهک در ایران اطلاع داشته است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پس از وقوع انفجار در یک اتوبوس در سال 2007 در ایران با یک گزارش اطلاعاتی مواجه می‌شود که در آن نسبت به وقوع حادثه‌ای بزرگ در ایران هشدار داده شده بود.
این افسر سازمان سیا سپس برای رفع نگرانی‌هایش وارد گفت‌وگو با مقامات مطلع از این پرونده می‌شود و درمی‌یابد که آمریکایی‌ها از اجرای عملیات اینچنینی در ایران حمایت می‌کنند اما مقامات آمریکایی با این‌که حملات جندالله در ایران منجر به مرگ چند ایرانی شده بود همواره هرگونه ارتباط خود با این گروهک تروریستی را رد کرده‌اند. به نوشته این روزنامه آمریکایی،‌ اگر چه در این گزارش به جزییات حمله در ایران اشاره‌ای نشده بود، این افسر سیا دریافت که معنای گزارش موردنظر این است که آمریکا از قبل از وقوع یک حمله انفجاری در ایران مطلع بوده است.


تعداد بازدید :  239