شماره ۱۳۲۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
مسئولان و منتخبان مردم در شورای شهر تهران یک‌سال بعد از حادثه خیابان جمهوری، از ابعاد آن گفتند
یاد پلاسکو
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران: به ‌زودی خانواده شهدای آتش‌نشان تحت پوشش امور ایثارگران شهرداری تهران قرار می‌گیرند

شهروند|  یک‌سال بعد از فروریختن ساختمان پلاسکو و کشته‌شدن 16 آتش‌نشان در این حادثه و از دو روز پیش، مسئولان حوزه‌های مختلف از زوایای مختلف این حادثه می‌گویند؛ از مسئولان سازمان آتش‌نشانی تا شهرداری و حتی وزارت بهداشت. دیروز و درحالی‌ که خانواده‌های آتش‌نشانان کشته شده، در حادثه پلاسکو، در گورستان‌های محل دفن آنها درحال برگزاری مراسم نخستین سالگرد مرگ آتش‌نشان‌هایشان بودند، خبرها و نکته‌های زیادی درباره ابعاد حادثه پلاسکو اعلام شد. یکی از خبرهای جدید در این‌باره را مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران اعلام کرد. بعد از آن‌که در یک‌سال گذشته خانواده‌های آتش‌نشانان کشته‌شده در حادثه پلاسکو از این‌که خلاف قولی که به آنها داده شده، بنیاد شهید این آتش‌نشانان را شهید محسوب نکرده، گله داشتند. دیروز مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت که به‌ زودی خانواده شهدای آتش‌نشان تحت ‌پوشش امور ایثارگران شهرداری تهران قرار می‌گیرند و شهرداری پیگیر تحت‌ پوشش قرارگرفتن این افراد در بنیاد شهید نیز، است: «یکی از اموری که درحال پیگیری هستیم و رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم، این است که بتوانیم حقوق شهدا و خانواده آنها را برآورده کنیم و پیگیر هستیم این مسأله رسما اتفاق بیفتد. به‌ زودی خانواده شهدای آتش‌نشانان تحت ‌پوشش سازمان ایثارگران شهرداری تهران قرار می‌گیرند. درخصوص بنیاد شهید نیز، پیگیری‌های لازم درحال انجام است ولی ما باید براساس قانون عمل کنیم و نمی‌توانیم فراتر از آن پیش برویم ولی پیگیریم خانواده شهدای آتش‌نشانان تحت ‌پوشش بنیاد شهید نیز قرار بگیرند.»
دیروز محمدعلی نجفی، شهردار تهران هم در صفحه اینستاگرام خود یادداشتی برای شهدای آتش‌نشان پلاسکو نوشت. در یادداشت شهردار تهران آمده است: «یک‌سال گذشت از روزهایی که یک «ملت» برای دیدن دوباره «آتش‌نشانان شجاع» دست به دعا برداشته بودند اما امیدشان ناامید شد. یک‌سال گذشت از روزی که پلاسکو با آن قدمت و خاطره‌اش تاب آتش نیاورد، ریخت و قلب یک ملت هم ریخت، از تلخی و فاجعه آن حادثه. ۱۶ آتش‌نشان، یک‌سال است که جاودانه شدند و نامشان در تاریخ این مرزوبوم حک شد به شجاعت، ایثار و فداکاری. تاریخ این مرزوبوم نشان داده که این ملت، «قهرمانان» خود را هیچ‌گاه فراموش نخواهند كرد و داغ‌شان هنوز تازه است، چون خاطره رشادت آنها زنده هست و خواهد بود.
از مدت‌ها پیش به همکارانم در شهرداری تأکید کرده بودم که مراسمی در خور شأن آتش‌نشانان قهرمان پلاسکو را برنامه‌ریزی کنند و قرار بود این برنامه روز جمعه با حضور خانواده همه این عزیزان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شود، اما به دلیل عدم حضور برخی از خانواده‌های این عزیزان در تهران و حضور در مراسم سالگرد عزیزانشان در شهرهای دیگر، این مراسم به زمانی نزدیک موکول شد تا با حضور همه آنها، گرامی بداریم یاد و خاطره حماسه‌آفرینان پلاسکو را.»
دلیل فاجعه پلاسکو به روایت معاون وزیر بهداشت
معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی هم دیروز خبر داد که در اجرای ماده ٢ قانون بیمه بیکاری، برای ٥٢٤نفر از کارگران بیمه‌شده شاغل در ساختمان پلاسکو مقرری بیمه بیکاری برقرار و تا پایان آذر‌ سال‌جاری پرداخت شد: «در اجرای مصوبه ۱۹ بهمن ‌سال گذشته هیأت محترم وزیران، برای افراد غیرمشمول شامل کارفرمایان، بیمه‌شدگان اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، کارگاه‌های خانوادگی و افراد فاقد سابقه پرداخت حق بیمه، در مرحله اول (دی و بهمن ٩٥) ۱۰۵۰نفر و در مرحله دوم (اسفند ٩٥ و فروردین ٩٦) ۱۰۱۶نفر به ازای هرماه مبلغ ١٠‌میلیون ریال پرداخت شد.» او ادامه داد: «در اجرای بند دیگری از مصوبه فوق، از تعداد ٨٢٩ کارگاه شناسایی شده، ٢٦٩ کارگاه فعال دارای لیست بیمه، ٢٩ کارگاه فعال و فاقد لیست بیمه و ٥٧ کارگاه نیمه‌فعال و مابقی راکد و فاقد فعالیت بوده‌اند که درخصوص تقسیط یا بخشودگی جرایم بدهی بیمه‌ای این کارگاه‌ها اقدام شد.١٩ کارگاه بدهکار درخواست استفاده از بخشودگی جرایم را داشته‌اند که در این خصوص نیز اقدام شده است.»
معاون اجتماعی وزارت بهداشت هم با اشاره به حوادث تلخی همچون حادثه سانچی، پلاسکو و برخورد قطار تبریز، از برگزاری اجلاس سالانه جوامع ایمن ایران با رویکرد پیشگیری از حوادث و سوانح و نیز ارتقای عادلانه ایمنی شهروندان خبر داد. محمدهادی ایازی گفت: «در حادثه پلاسکو اگر اصناف اقدامات ایمنی لازم را انجام داده بودند، ممکن بود چنین حادثه تلخی رخ ندهد.»
مسئولان، پلاسکوی روی آب را فراموش نکنند
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم یکی دیگر از کسانی بود که دیروز درباره پلاسکو سخن گفت. او گفت: «ما این روزها یک پلاسکوی روی آب داریم و آن حادثه کشتی نفتکش سانچی است. به ‌زودی خانواده‌های جانباختگان این کشتی با مشکلات مواجه می‌شوند و من از مسئولان می‌خواهم که سندی را برای حمایت از خانواده‌های آنان تهیه کنند.»
او در جمع آتش‌نشانان ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی تهران در میدان حسن‌آباد گفت: «بعد از حادثه پلاسکو، ما سندی را تهیه کردیم و به تصویب رساندیم که در آن برای آتش‌نشان‌هایی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، سه مورد را پیش‌بینی کردیم؛ اول آن‌که یکی از بستگان درجه یک این آتش‌نشانانی که جان خود را از دست دادند، به استخدام شهرداری درآید. دوم این‌که اعتباری را برای کمک هزینه تأمین مسکن به خانواده‌های آنش‌نشانان مصوب کردیم و سوم این‌که آتش‌نشانانی که جان خود را از دست دادند، مانند آتش‌نشانان زنده حقوق بگیرند و هر‌سال هم حقوق آنها افزایش پیدا کند تا بازنشسته شوند که من به نوبه خود، بعد از تصویب این سند، چگونگی و نحوه اجرای این مصوبات را پیگیری کرده‌ام.»
این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «ما این روزها یک پلاسکوی روی آب داریم و آن حادثه کشتی نفتکش سانچی است. به ‌زودی خانواده‌های این عزیزان با مشکلات مواجه می‌شوند و من از مسئولان می‌خواهم که چنین سندی را برای حمایت از خانواده‌های عزیزان جانباخته در حادثه سانچی تهیه کنند.»
مسجدجامعی گفت: «شهید محسوب‌شدن این عزیزان، مراجع، قاعده و ضوابط مشخصی دارد اما با توجه به این‌که رهبرمعظم انقلاب از این آتش‌نشانان به‌عنوان شهید خدمت یاد کردند، می‌توان برای بهره‌مندی خانواده‌های این آنش‌نشان از حقوق و مزایای خانواده شهدا پیگیری کرد، البته این نکته‌ای است که من ‌سال گذشته نیز بر آن تأکید داشتم و گفتم؛ شهرداری یا آتش‌نشانی حقوق و مزایای شهدا را برای خانواده‌های این عزیزان در نظر بگیرد.»


تعداد بازدید :  424