شماره ۱۳۲۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ دي
صفحه را ببند
رئيس بنياد مستضعفان در پاسخ به «شهروند»:
شهرداري درباره پلاسكو اخطاري به بنياد نداده بود
پلاسكوي جديد 8 طبقه روي زمين و 5 طبقه زيرزمين ساخته خواهد شد شهرداري تهران هنوز مجوز ساخت پلاسكو را صادر نكرده است

شهروند| كلنگ ساختمان پلاسكو ديروز به زمين نخورد؛ اگرچه مهدي حجت، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفته بود كه 30 دي‌ماه اين اتفاق خواهد افتاد، حالا اما آنچه كه از حرف‌هاي رئيس بنياد مستضعفان برمي‌آيد، اين است كه آنها فقط در اين‌باره تفاهمنامه‌اي با شهرداري تهران دارند اما مجوز هيچ‌گونه عمليات عمراني ندارند و با وجود اين: «کلنگ ساختمان جدید پلاسکو دهه فجر به زمین‌ زده می‌شود.»
 از گوشه و كنار شنيده مي شود كه محمدعلي نجفي، شهردار تهران قول صدور مجوزهاي لازم براي گودبرداري در روزهاي نخست بهمن‌ماه امسال را داده است تا پلاسكوي 13 طبقه جديد-5 طبقه زير زمين و 8طبقه روي زمين- نهايتا ساخته شود؛ اگرچه محمد سعيدي‌كيا، رئیس بنیاد مستضعفان معتقد است كه از زمان ابلاغ مجوز و كلنگ‌زني دوساله ساختمان را تمام خواهند كرد. او بالاخره بعد از گذشت يك‌سال، حاضر شد تا در يك نشست خبري روبه‌روي خبرنگاران بنشيند و به سوالات آنان پاسخ دهد. رئيس بنياد مستضعفان ابتدا از پيگيري‌هاي بنياد براي جانمايي كسبه پلاسكو در پاساژ نور حرف زد و اينكه به مدت 7ماه هم اجاره كسبه پرداخت شده است. او بعد هم گفت كه تمام سرقفلي‌ها و واحدهاي اين ساختمان قبل از انقلاب واگذار شده است و پس از انقلاب هم كه مصادره شد، بنياد هيچ تغييري در سرقفلي‌ها ايجاد نكرده است: «فقط اجاره ناچيزي از اين افراد گرفته مي‌شد.» به گفته سعيدي‌كيا قرار است پس از توافق برای سطح و سطوح ساختمان جدید شهرداری یک مسابقه نهایی برای طراحی پلاسکو جدید برگزار ‌شود. به گفته او، ساختمان پلاسکو بلافاصله پلمپ شد و کسی اجازه فعالیت نداشت: «در جلسات مکرر با قوه‌قضائیه و حضور دو دادستان تهران و شورای سرقفلی‌داران پلاسکو مسائل را بررسي كرديم. به جمع‌بندی در سطح و سطوح ساختمان جدید پلاسکو رسیدیم و صورتجلسه‌ای بین بنیاد، قوه‌قضائیه و شهرداری امضا شده است اما هنوز ابلاغ نشده و منتظر ابلاغ هستيم.»
پاركينگ اكبر از اول هم از اموال بنياد بود
سعيدي‌كيا درباره تعيين تكليف باقيمانده بخشي از ساختمان هم گفت كه بنياد به‌عنوان مالك، مسئوليتي در اين‌باره قبول نمي‌كند: «کسبه ساختمان 5 طبقه مرتب فشار می‌آورند که کار خود را از سر بگیرند و البته بنیاد مستضعفان همواره اعلام کرده، مسئولیت این کار را به عهده نمی‌گیرد. اين ساختمان هم صدمه ديده است و پاركينگ هم ندارد، براي همين قرار است پاركينگ اكبر هم به آن اضافه شود تا 1000واحد پاركينگ آن تامين شود. همه ارگان‌های درگیر در این ماجرا به یک جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند که منطقه واقع‌شده ساختمان پلاسکو ساماندهی شود. بنابراين به جمع‌بندی رسیدیم که ساختمان 5 طبقه براساس توافق شهرداری و قوه‌قضائیه تخریب شود.» او در پاسخ به سوال «شهروند» درباره وضعيت خريد «پاركينگ اكبر» هم گفت كه البته اين پاركينگ از ابتدا هم از اموال بنياد بود اما تصرف شده بود كه با تلاش‌هاي همكاران بنياد مستضعفان در اين‌باره مصالحه شد: «واقعا لطف خدا بود كه اين زمين براي بنياد بود و در آن‌جا وجود داشت.» او اما بقيه پاسخ «شهروند» به اين سوال را به مهندس حسن كاري، معاون امور املاك اين سازمان سپرد: «پاركينگ اكبر شرق پلاسكو بود كه در اين مدت توسط وراث اكبر اداره مي‌شد، با توجه به درخواست‌هاي مكرر براي تخليه از سوي بنياد و نظر اجراي احكام، جلسات مكرر انجام شد و در نهايت مصالحه شد. هفته گذشته با پرداخت 3 و 8دهم ميليارد تومان پاركينگ تخليه شد و در اختيار ما قرار گرفت.»
آنچه ارزش روز سرقفلی واحدها قبل از تخریب بود، حفظ خواهد شد
حالا كلنگ‌زني و آغاز گودبرداري و خاكبرداري براي ساختماني كه بنياد هنوز برآورد مالي براي آن ندارد، به مجوز شهرداري تهران و تأييد قوه‌قضائيه بستگي دارد. رئيس بنياد مستضعفان هم امیدوار است مطابق توافق‌ها مجوز ساخت پلاسکو برای 8 طبقه روی زمین و 5طبقه زیرزمین در عرصه 9400مترمربع نیمه‌نخست بهمن با گرفتن مجوز شهرداری کلنگ‌زنی صادر شود. اين درحالي است كه مهدي حجت، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران گفته بود كه 29 دي‌ماه، كلنگ ساختمان پلاسكو در 10طبقه به زمين زده شود. سعيدي‌كيا ديروز درباره آنچه در اختيار سرقفلي‌داران قرار مي‌گيرد هم، گفت: «قصد داريم آنچه ارزش روز سرقفلی واحدها قبل از تخریب داشته، حفظ شود. مثلا سه‌سال بعد از حادثه که ساختمان جدید ساخته می‌شود، به ارزش زمان تخریب ساختمان، ‌ارزشی افزوده ‌شود. براین اساس صاحبان سرقفلی مابه‌التفاوت ارزش روز واحدها را می‌پردازند که منطقی است.»
ملاحظات ژاندارك و بر خيابان جمهوري
معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان هم البته دیروز خبر تخریب ساختمان ۵ طبقه شمالی پلاسکو را تأييد كرد و گفت كه در ساختمان جديد ملاحظات مدرسه ژاندارك و عرض خيابان جمهوري درنظر گرفته خواهد شد: «طرح تفصیلی منطقه 12 محدودیت تراکمی دارد که برای این ارتفاع (ساختمان تخریب‌شده پلاسکو) دیگر مجوز نمی‌دهد. از سوی دیگر، میراث فرهنگی می‌گفت؛ ساختمان جدید پلاسکو حداکثر در 3طبقه و 12متر باید ساخته شود. تا زمانی که سطح و سطوح را نداشته باشیم، نمی‌توانیم ساختمان جدید را طراحی کنیم.» حالا آن‌طور كه منوچهر خواجه‌ دلویی گفته است، ميراث فرهنگي طرح آنها را تأييد كرده است و با شهرداري هم به توافق رسيده‌اند: «آيين‌نامه‌اي ابلاغ شد كه همه مجموعه‌هاي بنياد ملزم به رعايت همه ضوابط شهرسازي و ميراثي شده است. دیگر مجوز ارتفاعي كه ساختمان داشت را نمي‌دهند، در طراحي‌هاي جديد سطوح عمومي و مشاعات بيشتر است و به همين جهت با شهرداري صحبت شد و قرار شد زمين شرقي‌ای كه موسوم به پاركينگ اكبر بود، به اينجا اضافه شود تا جوابگو باشد.» او در نهايت به ضوابط جدید شهرسازي هم اشاره كرد؛ ازجمله این‌که در سمت مدرسه ژاندارک و بر خیابان جمهوری عقب‌نشینی داریم، بعد محدوديت‌هاي ارتفاعي داريم كه به تدريج افزايش خواهد يافت: «تمام ۵۸۰واحد ساختمان قبلی در ساختمان جدید پلاسکو ساخته خواهد شد، البته اخذ مابه‌التفاوت در ساختمان جدید طبیعی است.»
قوه‌قضائيه
 درحال بررسي ماجراي پلاسكو است
يك‌سال بعد از حادثه پلاسكو، با وجود گزارش‌هاي زيادي كه از سوي هيأت ويژه رسيدگي به پلاسكو، شوراي شهر و مجلس منتشر شد، هنوز هم مشخص نشده كه خسارت اين حادثه برعهده چه دستگاهي است. البته سعيدي‌كيا، رئيس بنياد مستضعفان دیروز در این‌باره حرف‌هایی داشت: «درحال‌ حاضر نمي‌دانيم قوه‌قضائيه چه تصميمي دارد. هر زمان كه اعلام كرد، بررسي‌هاي آن هم انجام مي‌شود. البته مي‌دانيم كه قوه‌قضائيه درحال بررسي‌هاي دقيقي در اين‌باره است. ما تابع قانون هستيم، هرچه تعيين كردند، ما عمل مي كنيم. به ‌هرحال از وقتي كه ما مجوز بگيريم، دوساله آن را مي‌سازيم.»
30 ساختمان تجاري بنياد
 شرايط پلاسكو را دارد
حالا سوال اينجاست كه بنياد مستضعفان با اين همه املاكي كه البته هيچ‌كس آمار آن را ندارد، بعد از ماجراي پلاسكو چه كاري براي ايمن‌سازي ساختمان‌هاي تحت‌نظر خود انجام داد. حسن کاری، مدیرعامل سازمان اموال و املاک در اين‌باره توضيح داد: «سازماندهي املاك تجاري مانند پلاسكو يكي از كارهايي بود كه بعد از پلاسكو پيگيري شد و مشخص شد كه 30 مورد ساختمان مشابه پلاسكو در تهران داريم كه زيرنظر بنياد مستضعفان هستند.» او از اجراي برنامه عملياتي، روي اين ساختمان‌ها خبر داد و بررسي وضعيت شوراي اين ساختمان‌ها: «همه اين ساختمان‌ها بيمه شدند و بعضي هم كه شرايط بحراني دارند و براي انجام اقدامات لازم با دادستاني هماهنگ شد.» كاري درباره ساختمان آلومينيوم هم توضيح داد كه سيستم برق و موارد ايمني آن بررسي شده است: «در ساختمان آلومينيوم علاوه بر سيستم اطفاي حريق، آتش‌نشاني ثابت هم ايجاد
 شده است»
شهرداري به بنياد اخطار نداده بود
بعد  از حادثه پلاسكو از جلسه محمدباقر قاليباف، شهردار سابق تهران با اعضای شورا  ویدئویی منتشر شد؛ جلسه‌اي كه بعد از حادثه جمهوري تشكيل شد. در آن جلسه قاليباف تلويحا به اخطارهاي پي درپي شهرداري به مالكان و سرقفلي‌داران پلاسكو اشاره كرد و اين كه زور شهرداري به پلمپ اين ساختمان نمي‌رسد. حالا يك‌سال بعد از آن واقعه، سعيدي‌كيا در پاسخ به «شهروند» گفت كه منظور قاليباف بنياد مستضعفان نبوده و اصلا اخطاري از سوي شهرداري به بنياد داده نشده است: «سازمان
 آتش نشاني حتي در مرداد ‌سال 95 يك مانور در اين ساختمان برگزار كرد. اسناد و مدارك آن هم موجود است، اصلا به ما اخطاري نداده بودند.» حسن كاري، معاون بنياد مستضعفان هم در ادامه در پاسخ به «شهروند» گفت كه مسئوليت سرقفلي در داخل ساختمان‌ها و پاساژها متوجه مالك است: «از سوي ديگر در‌ سال 82 و بعد از آن با شوراي ساختمان توافق كرديم تا اقدامات اساسي را انجام دهد و هزينه‌هاي آن را بنياد انجام دهد، بنابراين از آن زمان به بعد مسئوليت با شوراي ساختمان بوده است اما در هرحال بايد تقصير را قوه‌قضائيه مشخص كند.» او هم حرف‌هاي سعيدي‌كيا را تكرار كرد كه شهرداري اخطاري به بنياد مستضعفان نداده بود و حتي بعد از مانور تابستان 95 ادامه فعاليت پلاسكو را هم تأييد كرده بودند: «بنياد مالكيتي در ارتباط با سرقفلي نداشته است.» بنياد مستضعفان بعد هم در اطلاعيه‌اي كه منتشر كرد، به اين موضوع اشاره كرد: «تا‌ سال 1382 مدیریت ساختمان به عهده بنیاد بوده و از این‌ سال به شورای ساختمان
 واگذار شد.»
زنده نگه‌داشتن یاد آتش‌نشانان فداکاری
که جان خود را در این حادثه از دست دادند
در اطلاعيه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که دیروز منتشر شد، به مواردي مانند برگزاري 37 جلسه در کمیته پلاسکو در بنیاد، همکاری بنياد با مراجعي چون هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو و دستگاه قضائی و استقرار موقت کسبه در پاساژ نور، مذاکرات فشرده با شهرداری و مسئولان ذیربط برای صدور پروانه ساخت و تخریب ساختمان 5 طبقه و گودبرداری در روزهاي آينده اشاره شده است. بنياد مستضعفان در اين اطلاعيه چشم‌انداز ساختمان جدید پلاسکو را در 5 محور خلاصه كرد: «1- پیشگیری از بروز حادثه مجدد در پلاسکو، براساس گزارش ارزیابی سریع ساختمان شمالی پلاسکو (5طبقه) که توسط یک شرکت مشاور با صلاحیت تهیه شده است، این ساختمان در برابر زلزله بشدت آسیب‌پذیر و فاقد ایمنی کافی است؛ از طرفی این ساختمان براساس ضوابط 50‌سال قبل ساخته شده و فاقد استاندارد‌های روز و سایر امکانات ازجمله پارکینگ، تاسیسات، آسانسور، راه‌پله برقی و سیستم‌های اعلام و اطفای حریق است. نظر کارشناسی شهرداری و دستگاه قضائی هم عدم امکان استفاده از آن است، بنابراین برای ساخت ساختمان جدید قطعا باید تخریب شود. 2- رعایت حقوق قانونی ذینفعان، تمکین به احکام قضائی و تعیین وضع کسبه محترم پلاسکو در قالب تفاهمنامه‌ای که امضا خواهد شد.3- زنده نگه‌داشتن یاد آتش‌نشانان فداکاری که جان خود را در این حادثه از دست دادند که با لحاظ‌کردن در طراحی ساختمان جدید مدنظر و توجه قرار می‌گیرد. 4- ساخت ساختمانی فاخر و ارزشمند براساس استانداردهای روز در مدت اعلامی از تاریخ صدور پروانه ساخت که برای طراحی آن در قالب مسابقه طراحی اقدام خواهد شد. 5- براساس توافق شهرداری، بنیاد و تأیید آن توسط دستگاه قضائی، ساخت مجموعه ساختمان جدید پلاسکو با مشخصات مورد انتظار در 13 طبقه شامل 5 طبقه زیر و 8 طبقه روی زمین درعرصه 9400مترمربع ان‌شاءالله در نیمه ‌اول بهمن و با اخذ مجوز از شهرداری کلنگ‌زنی آن رسما آغاز خواهد شد.»


تعداد بازدید :  464