شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
مهندسان در لیست این مرد کلاهبردار قرار داشتند
تور کلاهبرداری به مقصد پالایشگاه نفتی قطر

شهروند| مرد مرموز که با آگهی جذب نیرو در روزنامه‌ها طعمه‌هایش را سرکیسه می‌کرد در رصد پلیس پایتخت قرار گرفت. این کلاهبردار که با چرب‌زبانی تله نامرئی خود را پهن کرده بود، با دستور بازپرس پرونده تصویر چهره‌اش منتشر شد.
آگهی همکاری در پروژه نفتی قطر کافی بود تا مهندس عمران در دام کلاهبرداری مرموز گرفتار شود. مرد جوان که هرگز تصور نمی‌کرد میلیون‌ها تومان پولش را برای پروژه‌ای معتبر از دست داده باشد، برای رازگشایی از این ماجرا به پلیس آگاهی تهران مراجعه کرد.
شکایت   عجیب
19 آبان‌ماه بود که مردی جوان، با مراجعه به دادسراي ناحيه 30 تهران، شیوه کلاهبرداری عجیب یک مرد نامرئی را پیش روی بازپرس پرونده قرار داد. این مالباخته در ادعاهایش گفت: «9 تیرماه بود که در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی جذب نیرو در یک پروژه نفتی توجه  من را جلب کرد. در این آگهی شخصی به نام مجتبی رفیعی با شماره تلفن همراه لندن آگهی داده بود که برای پروژه‌ای در پالایشگاه نفتی کشور قطر نیاز به دو مهندس عمران دارند. آدرس‌های پست الکترونیکی را هم در آگهی، برای ارسال رزومه کاری افراد منتخب چاپ کرده بودند. اطلاعات و رزومه کاری‌ام را به نشانی پست الکترونیکی فرستادم و بعد از چند روز تماسی از آگهی‌دهنده دریافت کردم. مرد جوانی از پشت خط تلفن ادعا کرد که با توجه به رزومه‌ام، من را برای فعالیت در این پروژه گزینش کرده‌اند. معطل نکردم و بلافاصله راهی ترکیه شدم و پس از ملاقات با او در یکی از محله‌های استانبول، در یک مرحله مبلغ 920 دلار بابت خرید بلیت هواپیما و در مرحله دوم نیز مبلغ 170 دلار دیگر را بابت حواله ارزی 5000 دلاری به سفارت قطر، نقدا پرداخت کردم. تا این‌که قرار شد برای دریافت ویزا به آنکارا برویم. به سالن فرودگاه رفتم اما هرچه منتظر ماندم از او هیچ خبری نشد و پس از آن نیز دیگر جوابگوی تلفن‌های بعدی من نشد. پس از چند روز بلاتکلیفی و درحالی‌که تمامی پول‌هایم نیز در این مدت خرج شده بود توانستم با کمک خانواده به کشور بازگردم.»
شناسایی کلاهبردار  مرموز
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه 30 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت. با توجه به اظهارات مالباخته، کارآگاهان در شاخه نخست تحقیقات با بررسی هویت «مجتبی رفیعی» اطمینان پیدا کردند که این هویت کاملا جعلی است. ماموران با کارهای اطلاعاتی هویت واقعی متهم به نام «آرش» ( متولد 1351 ) را شناسایی کردند.   وقتی ماموران خود را به آخرین محل سکونت متهم در منطقه میرداماد رساندند، متوجه شدند «آرش» چندین‌ سال است که محل سکونت‌اش را تغییر داده و برابر سوابق به‌دست‌آمده وی درحال حاضر، در خارج از کشور سکونت دارد.
اقدامات پلیسی
سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران، با اشاره به شناسایی تعداد دیگری از شاکیان و مالباختگانی که دقیقا به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: «در حال حاضر اقدامات و هماهنگی‌های لازم پلیسی - قضایی جهت شناسایی و دستگیری این متهم در ‌‌دستور‌کار پلیس آگاهی قرار گرفته است». سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی در رابطه با اقدامات پلیسی درخصوص این پرونده گفت: «با توجه به مشکلات فراوانی که برای مالباختگان پرونده در طول حضورشان در خارج از کشور ایجاد شده و به منظور پیشگیری از وقوع کلاهبرداری‌های مشابه و همچنین به منظور شناسایی دیگر مالباختگان احتمالی که به این شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، چهره بدون پوشش   متهم منتشر می‌شود تا کسانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده‌اند، هرگونه اطلاعات خود را از طریق شماره تماس 51055514 و 51055415 در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند.


تعداد بازدید :  235