شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
سازمان محیط‌زیست ایران به یونسکو پیشنهاد داد
ثبت تالاب ‌هامون و جنگل‌های حرا به‌عنوان میراث طبیعی جهانی

شهرونـد| سازمــان محیط‌زیست ایران در تلاش است تا تالاب بین‌المللی‌ هامون و جنگل‌های حرا تا‌ سال آینده در میراث طبیعی جهانی و ذخیره‌گاه زیست کره مرزی در یونسکو به ثبت برسد. این خبر را معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده؛ احمدعلی کیخا در این‌باره گفته است: «در تلاشیم تالاب بین‌المللی ‌هامون تا‌ سال آینده به‌عنوان میراث طبیعی جهانی و ذخیره‌گاه زیست کره مرزی در یونسکو به ثبت برسد. مجموعه فعالیت‌هایی در عرصه‌های ملی منطقه‌ای و بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ هامون انجام شده است.» به گفته او در حوزه بین‌الملل با کنوانسیون رامسر، اتحادیه حفاظت از محیط‌زیست، سازمان ملل و وزارت محیط‌زیست افغانستان توافق‌هایی انجام شده است: «هفته آینده در استرالیا جلسه‌ای پیرامون مسائل زیست‌محیطی برگزار می‌شود که در آن جلسه مسأله ثبت تالاب ‌هامون به‌عنوان میراث طبیعی جهانی و ذخیره‌گاه زیست کره مرزی در یونسکو مطرح خواهد شد.»
او گفته است سازمان محیط‌زیست در تلاش است ‌هامون علاوه بر این‌که به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده در بخش داخلی و هم بخشی که در افغانستان قرار دارد به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت برسد.
کیخا ادامه داده است: «مطالعات و گزارش‌های موردنیاز برای این کار در حال انجام است و مکاتباتی با اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‌زیست انجام داده‌ایم. گزارش‌های لازم برای انجام آن آماده شده و امیدواریم بتوانیم تا‌ سال آینده آن را به ثبت برسانیم.» او بعد از آن این خبر را داده که رئیس‌جمهوری در سفر اخیرش به افغانستان 500‌میلیون دلار معادل حدود ‌هزار و 500‌میلیارد تومان برای طرح‌های مدیریت منابع آب و کشاورزی دشت‌های حاشیه‌ای تالاب‌ هامون اختصاص داد.
کیخا در گفت‌وگو با «شهروند» درباره جزییات این پیشنهاد می‌گوید: «تقسیم‌بندی‌های مختلفی در حوزه بین‌الملل برای میراث فرهنگی داریم. مثلا کنوانسیون بین‌المللی رامسر، مخصوص تالاب‌ها در سراسر دنیاست. در حال حاضر حدود 34تالاب ایران در این کنوانسیون ثبت شده است. تقسیم‌بندی دیگری در میراث طبیعی جهانی داریم که متعلق به یونسکو است و تا به حال هیچ میراث طبیعی در ایران در آن ثبت نشده است. ما در تلاشیم تالاب‌ هامون و جنگل‌های حرا در جنوب ایران را در فهرست میراث طبیعی جهانی ثبت کنیم.» او ادامه می‌دهد: «در چندماه گذشته ما با اتحادیه حفاظت از طبیعت صحبت‌هایی در این‌باره داشته‌ایم. هفته آینده هم در استرالیا مذاکراتی داریم و قرار است در این‌باره صحبت کنیم. در حال حاضر اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به ایران قول داده که این پیشنهاد را به صورت جدی بررسی کند، البته می‌توان گفت تقریبا آن را تأیید هم کرده‌اند ولی برای ثبت این پیشنهادها در فهرست میراث طبیعی جهانی یونسکو نیاز به گذراندن مراحل ویژه است.»


تعداد بازدید :  179