شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
تناولی «شاعر»هایش را در اعتماد نمایش می‌دهد
انتشارِ چند اثرِ جدید

شهروند| این جمعه که بیاید، اتفاقات مهمی در گالری‌های تهران رخ می‌دهد. از اولین نمایشگاهِ انفرادی آیدینِ آغداشلو بعد از چهار دهه اگر بگذریم، قرار است نمایشگاه مجسمه‌های پرویز تناولی نیز در گالری اعتماد برگزار شود و در کنارِ آن یک مراسم رونمایی برای کتاب «شاعر» این هنرمند انجام شود.
تناولی تازه به ایران بازگشته است و از همین حالا سرش شلوغ است. از برگزاری نمایشگاه آثارش گرفته تا چند کتابی که در دستِ انتشار دارد و نمونه‌اش همین «شاعر» که توسط نشر «بن‌گاه» منتشر شده است و قرار است رونمایی شود. شاعر از مجموعه‌های قدیمیِ تناولی است. درونمایه‌ای که او سال‌ها در آثارِ مختلفش به آن توجه داشته و کارهای متعددی را بر همین اساس انجام داده است. خودش دراین‌باره می‌گوید: «در این مجموعه من به شاعر به‌عنوان یک مفهومِ کلی نگاه کرده‌ام و کسی خاص در نظرم نبوده است. تنها آثاری با توجه به شخصیت و زندگی و سلوک شاعران ساخته شده است و در این میان توجه‌ ویژه‌ای نیز به فرهاد کوهکن داشته‌ام. این آثار معمولا یک فرم انسانی دارند. البته فرم‌هایی شبیه به حالت نشسته یا ایستاده در آن وجود دارد و معمولا تیشه‌ای نیز در دست فرهاد کوهکن است؛ اما کتابی که در این زمینه قرار است از من به انتشار درآید، شاملِ 100 اثر درباره‌ «شاعر» و «فرهاد کوهکن» است.»
مجموعه شاعر، در زمره اولین مجسمه‌های تناولی حول محور فرهاد، شخصیت افسانه‌ای ادبیات ایران است که از اوایل دهه 40شمسی آغاز شد. به گفته تناولی زمانی که وی در مینیاپولیس آمریکا اقامت داشته، چون در آن‌جا فرهاد را نمی‌شناختند از کلمه «شاعر» به جای آن استفاده کرده است. وی در کالج مینیاپولیس دست به ساختن مجسمه‌های برنزی با مضامین شاعر، پیامبر و زوج عشاق می‌زند. طبقِ آنچه خود تناولی می‌گوید «شاعر» ششمین کتاب از سری کتاب‌هایش است که توسط انتشارات بن‌گاه منتشر شده است.
 این هنرمند پیش از این کتاب‌هایی چون «فرش»، «هیچ»، «سرامیک»، «جواهرات» و «عجایب عالم» را در انتشارات بن‌گاه به انتشار رسانده است. اما این تنها آثاری نیست که او این روزها در دست انتشار دارد. نشر نظر نیز قرار است دو کتابِ دیگر از او منتشر کند؛ کتاب‌هایی مثلِ مقدمه تاریخ گرافیک ایران و دست‌بافته‌های عشایر. آرتیستِ کهنه‌کار و جهانیِ ایران درباره  کتابِ تاریخ گرافیک ایران درباره چگونگی شکل گرفتن گرافیک در ایران نوشته است. تاکنون در پژوهش‌های هنری سیر تکاملی گرافیک از دوره جوادی‌پور و مرتضی ممیز به بعد مورد بررسی قرار گرفته و در این کتاب قرار است به گرافیک از زمان چاپ یعنی بیش از 150‌سال پیش تا اواسط قرن بیستم که کمتر کسی از آن باخبر است، پرداخته شود. خودش دراین‌باره به ایسکانیوز گفته است: «بررسی مجسمه‌ها و سرلوح روزنامه‌ها و... در این دوره از موضوع‌های این کتاب است، درواقع مباحث کتاب به هنرمندان دوره‌های گذشته از قاجار تا پهلوی پرداخته می‌شود و نمی‌توان آن را بررسی سیر گرافیک دوره معاصر دانست.»  کتابِ دیگر هم «نمکدان» نام دارد که مجموعه‌ای از پژوهش‌های این هنرمند درباره دست‌بافته‌های عشایر است؛ از آنجایی که نمک در زندگی عشایری نقش حیاتی داشته است دست‌بافته‌های جالب توجهی برای نگهداری از آن در میان این مردم یافت می‌شود که کتاب حاضر به بررسی و معرفی آنها می‌پردازد: «مجموعه‌های بعدی در این خصوص به خورجین‌ها و سفره‌های عشایر و روستاییان ایران بزرگ که کشورهایی مثل جمهوري آذربایجان و افغانستان را نمی‌توان از آن جدا دانست مربوط می‌شود.»  کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ گرافیک ایران» با مدیریت هنری روشنک مافی تا پایان آبان‌ماه و کتاب «نمکدان» که مدیریت فرهنگی آن را آریا کسرایی برعهده دارد، اواخر دی‌ماه به بازار خواهد آمد. این نمایشگاه تا ۱۸ آذر در گالری اعتماد ادامه خواهد داشت.


تعداد بازدید :  248