شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
گزارش شهروند از توقف سريال‌هاي تلويزيوني
تاخير يا بدبياري‌ زود‌هنگام!

فرنوش ارس‌خانی| اگرچه خبر توقف توليد سريال‌هاي تلويزيوني خبر تازه‌اي نيست و در اين چندساله سريال‌هاي مهم تلويزيوني گرفتار اين مشكل شده‌اند، اما اين روزها اخبار متعدد ضد و نقيضي در رابطه با توقف تصويربرداري سريال‌هاي «قورباغه و قناري» و «يادداشت‌هاي يك زن خانه‌دار» شنيده مي‌شود؛  خبرهايي كه البته وقتي با سازندگان آنها در ميان گذاشتيم، تعجب كردند. در اين گزارش سعی کردیم به علت توقف این دو سریال و همچنین «سرزمین کهن» که هم در زمان تولیدش با مشکلات و توقف‌های بسیاری مواجه شد و هم در زمان پخشش هم از اين قاعده مستثني نبود، بپردازيم.  
گفت‌وگوی حاشیه‌ساز یک بازیگر
سریال «قورباغه و قناری» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده قرار بود ازجمله مجموعه‌هاي نوروزی باشد اما با توجه به توقف‌هایی كه در اين مدت داشته است، بعيد به نظر مي‌رسد كه براي آن ايام آماده شود. اين سريال كه تاكنون فيلمبرداري در لوکیشن‌های متعددي طی 4 ماه گذشته را پشت سر گذاشته، با مشاركت نيروي انتظامي براي شبكه اول سيما تهيه مي‌شود. با اينكه تولید سریال تلویزیونی «قورباغه و قناری» يك بار در مهرماه به دلیل وجود برخی از مشکلات مالی به مدت 18 روز متوقف بود و پس از تأمین بخشی از بودجه، از سر گرفته شد، اما هفته گذشته حبیب دهقان‌نسب، بازیگر این سریال طی گفت‌وگویی که با خبرگزاری کافه آرت داشت نسبت به وضع اخیر این سریال اعتراض كرده و مدعی بود که کار دوباره و به مدت یک هفته به علت مشکلات مالی تعطیل شده است. او همچنین از روندی که این سریال در طول تصویربرداری‌اش داشته است گله‌مند بود و می‌گفت: «واقعا نمی‌دانم علت این همه توقف و زیگزاگی کار کردن چیست و تلویزیون چرا به این شکل به عوامل سریال‌ها توهین می‌کند؛ حرف من این است که اگر بودجه ندارند کاری را شروع نکنند، چرا عوامل را علاف می‌کنند. همین چند روز پیش به من تلفن زده‌اند برای یک سریال دیگر. چرا وقتی یک سریال معطل بودجه است کار جدید کلید می‌خورد؟» این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: «تا یک هفته پیش تصویربرداری سریال «قورباغه و قناری» به صورت زیگزاگی انجام می‌شد، اما حالا همه عوامل به صورت استند بای منتظر ادامه این پروژه هستند.»
خبر توقف تصویربرداری«قورباغه و قناری» را با حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده این سریال در میان می‌گذاریم اما او برخلاف نظر دهقان‌نسب، اظهاراتی دیگر دارد: «صحبت‌هايي كه آقاي دهقان‌نسب پيرامون اين سريال كردند صحت ندارد و تعجب می‌کنم که ایشان چنین برداشتی از این سریال داشته‌اند!» او ادامه داد: «ما فقط یک هفته به خاطر جابه‌جایی لوکیشنمان توقف داشتیم، طبیعتا چنین اتفاقی هم برای همه سریال‌ها می‌افتد و همه کارها با مشکلاتی حین تولید مواجه می‌شوند. به همين دليل من آن را اتفاق و بحران خاصی نمی‌دانم!»
توقف «يادداشت‌هاي يك زن خانه‌دار» به علت تغییر دیدگاه مدیران جدید
سريال «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار» که پيش‌توليد آن از اسفندماه‌ سال گذشته آغاز شد، اکنون بيش از يک ماه است که ساختش متوقف شده و اعلام شده است که تعطيلي اين پروژه تا دي‌ماه ادامه دارد. اسماعيل عفيفه، تهيه‌کننده سريال «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار»‌ در یکی از گفت‌وگوهای اخیرش در زمينه توقف این پروژه‌ گفته: «اين مجموعه بيش از يک ماه است که تولیدش متوقف شده و قرار است با بازنويسي چندين‌باره‌ فيلمنامه‌، ادامه کار از دي‌ماه امسال تصويربرداري شود.» او همچنین درخصوص تعداد قسمت‌هایی که تا الان آماده شده اظهار داشته:  «تاکنون 21 قسمت از مجموعه «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار»‌ را تصويربرداري کرديم اما اين چند قسمت هم با يکسري اصلاحات جديد روبه‌رو و يک وقفه چندين‌ماهه در ساخت اين کار ايجاد شد. به همين دليل هم 24 قسمت بعدي سريال، دي‌‌ماه امسال ساخته مي‌شود و درحال حاضر بخشي از متن سريال «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار» که بايد اصلاح مي‌شد، درحال نگارش است.» عفيفه درخصوص علت بازنويسي چندين‌باره‌ متن «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار»‌ گفت: «راستش حسابش از دستم در رفته که اين مجموعه چندين بار بازنويسي شده است، بنابراين اميدوارم اين بار بتواند موفق شود.»
مسعود کرامتي - کارگردان «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار» - هم در گفت‌و‌گوي اخيرش اعلام کرده بود که اين مجموعه در نيمه‌ تصويربرداري به دليل تغيير ديدگاه مديران جديد شبکه چهار نسبت به مسئولان قبل، متوقف شده است.  «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار» يک سريال اپيزوديک براي شبکه چهار سيماست که به کارگرداني مسعود کرامتي ساخته مي‌شود و شقايق دهقان، فريبا جدي‌کار، اميررضا دلاوري، مسعود کرامتي، امیرحسین رستمی، پرديس احمديه، محمود بهروزيان، علي عامل‌هاشمي و... از بازيگران اصلي این سریال هستند. موضوع اصلي «يادداشت‌هاي يک زن خانه‌دار» كاربرد متفاوت نوع برخوردها در زندگي و مسائل روزمره است؛ ضمن اينکه قصه در فضايي آپارتماني مي‌گذرد.
بدبیاری‌های نابهنگام «سرزمین کهن»
«سرزمین کهن» از ابتدای ساخت تا آماده شدن فاز ۱ و ۲ با حواشی بسیاری همراه بود. از نبود بودجه کافی برای ساخت گرفته تا ایراداتی که به متن گرفته شده بود و باعث شد چند بار زمان پخش سریال به تعویق بیفتد و زماني هم که برای پخش آماده شد مشکلات دیگری سد راه آن شدند و ادامه پخش آن بلاتکلیف ماند. هنوز چند ماه از پخش این مجموعه نگذشته بود که مردم شهرهای ایذه، اهواز، الیگودرز، دزفول و مسجد سلیمان دست به اعتراض زدند و به سبب آنچه توهین به قوم بختیاری در این سریال عنوان شده بود، نسبت به پخش آن اعتراض کردند.  آنها برخی از سکانس‎های «سرزمین کهن» را بدنمایی علیه بختیاری‎ها دانسته‎اند و به‌رغم شروع مناسب این مجموعه، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است، نسبت به برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری برداشت‌های متفاوتی را از خود نشان دادند. اما بعد از اين اتفاق هر بار خبرهای مختلفی درباره سرنوشت اين سريال منعکس شد. عزت‌الله ضرغامی معتقد بود که برخی از سکانس‌های حساسیت‌برانگیز این سریال باید حذف شود، اما در مقابل کمال تبریزی هم برای حذف این سکانس‌ها مقاومت نشان می‌داد و معتقد بود که با حذف این سکانس‌ها چیزی از محتوای اصلی داستان باقی نمی‌ماند. مدتی بعد علی دارابی در جلساتی که حضور داشت امیدوار بود که پخش این سریال به‌زودی از سر گرفته می‌شود. اما محمد مسعود تهيه‌كننده اين سريال در گفت‌وگو با «شهروند» درباره آخرين وضعيت اين سريال مي‌گويد: «فعلا هيچ خبري از پخش اين مجموعه نيست. چون خودمان هم نمي‌دانيم و هيچ اطلاعي از بابت پخش آن نداريم.» از او درباره ساخت فاز سوم اين سريال مي‌پرسيم: «فكر مي‌كنم كه بايد از اين بابت صبر كنيم. چون ساخت فاز 3 منوط به پخش آن است.»


تعداد بازدید :  243