شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز جنگ جهاني اول
100‌سال پیش، برابر با بیست و هشتم جولای 1914 میلادی، با اعلان جنگ امپراتوري اتريش به صربستان جنگ جهاني اول آغاز شد. در ادامه این اعلان جنگ روسيه به كمك كشور هم‌نژادش صربستان شتافت و آلمان نيز براي دفاع از هم‌نژادان اتريشي خود در برابر روسيه وارد جنگ شد.  جرقه جنگ جهاني اول 28 ژوئن 1914 كه گاوريلو پرينسيپ وطن‌دوست صرب در شهر سارايوو گراندوك فرانتس فرديناند وليعهد اتريش و زنش را ترور كرد زده شد. از میان رفتن امپراتوری‌های اتریش و عثمانی، پیدایش کشورهای عربی شرق سوئز (آسیا)، ورود دولت واشنگتن به صحنه سیاست جهان و مرگ دست کم 23‌میلیون انسان از نتایج جنگ جهانی اول هستند.  

برخورد بمب‌افكن به امپاير استيت
69‌سال پیش، برابر با بیست و هشتم جولای 1945 میلادی، يك بمب‌افكن ارتش آمريكا از نوع «بي ـ 25» 10روز مانده به بمباران اتمي ژاپن، هنگام عبور از آسمان شهر نيويورك، براثر مه غليظ به آسمانخراش «امپاير استيت» برخورد كرد. در اين حادثه 14 نفر كشته شدند. در این حادثه بمب‌افکن به ميان طبقات هفتاد و نهم و هشتادم برخورد کرد. اين آسمانخراش که در‌سال 1931 ساخته شده و در چهارراه خيابان پنجم و خيابان سي‌وچهارم شهر نيويورک قرار گرفته داراي 102 طبقه است.   

درگذشت سیف‌الله داد
5‌سال پیش، برابر با ششم مرداد 1388 خورشیدی، سیف‌الله داد، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به بیماری سرطان در 54سالگی درگذشت. داد که متولد خرمشهر بود در طول سال‌هاي فعاليت خود علاوه بر کارگرداني فيلم‏هايي چون «زير باران»، «کاني‏مانگا» و «بازمانده» به‏عنوان تدوينگر نيز فعاليت داشت. او بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز برعهده داشت.


تعداد بازدید :  176