شماره ۴۲۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۰ آبان
صفحه را ببند
داستان و نقد داستان دوره چهارجلدی

اگر تصمیم دارید داستان‌های کوتاه‌ خوب جهان را بخوانید، این کتاب مجموعه خوبی است. مجموعه فوق‌العاده‌اي براي ورود به دنياي داستان كوتاه که از نظر تنوع ژانر و سبك مناسب است. احمد گلشیری یکی از مترجمان خوب فارسی است و این مجموعه کار بسیار تحسین‌برانگیزی از اوست. در این مجموعه 4جلدی، یک یا چند داستان کوتاه از هرکدام از نویسندگان بزرگ و صاحب‌سبک، چون ادگار آلن پو، ارنست همینگوی، ویلیام فاکنر، گی دو مو پاسان، جیمز جویس، سامرست موآم، شرلی جکسن، رینگ لاردنر و... آورده شده و پس از آن نقد داستان که توسط منتقدان بزرگ نوشته شده برای مطالعه در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.
البته بخش دیگری هم پس از نقد داستان قرار داده شده که «کارگاه نقد» نام دارد. این بخش ویژه بحث‌های داستان‌خوانی، داستان‌نویسی و نقد و نظر، تهیه و تنظیم شده است. درعین‌حال خوانندگان با مطالعه این بخش و تفکر پیرامون مسائل مطرح شده در آن نسبت به داستان و در نتیجه، نسبت به سرشت آدمی و موقعیت انسان امروز به آگاهی‌های بیشتری دست می‌یابند.
این بخش خود به دو قسمت دیگر تقسیم می‌شود: 1- درک داستان 2- کشف بحث پیرامون داستان.
ابتدا نویسنده با طرح سوال‌هایی چون، قهرمان این داستان کیست؟ ویژگی‌های قهرمان داستان چیست؟ و سپس پاسخ به این سوال‌ها، مخاطب را به درک درستی از داستان می‌رساند. سپس در مرحله «کشف و بحث»، تاریخچه و زمان چاپ داستان و مسائلی چون (عنوان اولیه داستان، علت تغییر عنوان آن و...) را توضیح داده و بعد از آن با توجه به نکته‌های گفته شده، پرسشی را مطرح می‌کند و از خواننده می‌خواهد پیرامون این پرسش و به‌منظور کشف علت آن به بحث و تحقیق بپردازد.

 


تعداد بازدید :  295