شماره ۱۳۲۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

قاسمی ضمن رد ادعای فایننشال تایمز: همه آگاهند که برنامه دفاع موشکی ایران به هیچ‌وجه قابل ‌مذاکره نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد ادعای فایننشال‌تایمز مبنی بر پذیرش حضور در «گفت‌وگوی فشرده و جدی» درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای از سوی ایران، تصریح کرد که برنامه موشکی ما به هیچ‌وجه قابل ‌مذاکره نیست.
قاسمی گفت: سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازی‌ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه‌های ایالات متحده آمریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی‌پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست‌های دفاعی به‌ویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد. قاسمی همچنین سیاست ایران در منطقه را سیاستی سازنده، ثبات‌ساز و در جهت تقویت هر چه بیشتر صلح و امنیت منطقه و جهان خواند. وی در پایان افزود: بدخواهان و افراط‌گرایان اگر نمی‌توانند کمکی به ثبات و امنیت در منطقه کنند، اجازه ندارند نقش ایران را که برای مبارزه با تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی هزینه‌های بی‌شماری را پرداخت کرده است، نادیده گرفته و موجب تشدید هرج‌ومرج و ناامنی و توسعه تروریسم در منطقه شوند.
نشریه «فایننشال تایمز» روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکایی‌ها برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای با ایران، نوشت که این هشدار اروپایی‌ها را به تشدید فشار به ایران واداشته است. این نشریه نوشته است: «کشورهای اروپایی در تلاش برای پاسخ به تهدید رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ برای بر هم زدن توافق مهم هسته‌ای با ایران، فشارها به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش داده‌اند.» به ادعای فایننشال تایمز، وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که وزرای خارجه این کشور، فرانسه و انگلستان همراه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی با ایران توافق کرده‌اند که «گفت‌وگویی فشرده و جدی» درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای داشته باشند.

معرفی معاونان جدید ظریف براساس ساختار جدید وزارت خارجه
وزیر امور خارجه بعد از ظهر دیروز طی مراسمی معاونان جدید خود را براساس ساختار جدید معرفی کرد. به‌گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس اعلام وزیر امور خارجه، آقایان مرتضی سرمدی به‌عنوان قائم‌مقام، سید عباس عراقچی معاون سیاسی، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی، غلامحسین دهقانی معاون حقوقی و بین‌المللی، حسین پناهی‌آذر معاون ایرانیان و امور مجلس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای، سید محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی، محمدتقی صابری به‌عنوان معاون اداری و مالی، حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر در امور ویژه سیاسی و حسن قشقاوی به‌عنوان مشاور وزیر منصوب و از اول بهمن‌ماه در مسئولیت‌های جدید انجام وظیفه خواهند کرد.

تاکید یک کمیسیونر اتحادیه اروپا بر رسیدگی به موضوعات مربوط به ایران در خارج از برجام
یک کمیسیونر اتحادیه اروپا گفت: ما بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران را به دقت بررسی و پیامدهای آن را ارزیابی می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جانز‌ هان، کمیسیونر حسن همجواری و توسعه اتحادیه اروپا با بیان این‌که این اتحادیه بیانیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای و ادامه تعلیق تحریم‌های ایران را به دقت بررسی می‌کند، گفت: اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان درحال رایزنی درباره پاسخ به این بیانیه هستند و پیامدهای آن را بررسی می‌کنند. دونالد ترامپ روز جمعه همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به کشورهای اروپایی طرف برجام هشدار داد که اگر این توافق را در این فرصت ۱۲۰روزه اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد. وی همچنین گفت که این آخرین فرصت برای اصلاح برجام است و از قانونگذاران آمریکا و متحدان اروپایی خواست تا به توافقی برای محدود کردن برنامه موشکی بالستیک ایران و مسائل دیگر برسند. اتحادیه اروپا بارها تأکید کرده است که توافق هسته‌ای موضوعی جداگانه است اما مقامات اروپایی مایلند بگویند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را در نشست هفته گذشته‌شان در بروکسل تحت‌ فشار قرار داده‌اند. این کمیسیونر اروپایی تصریح کرد: این مسائل شامل تنش‌ها در خاورمیانه، برنامه موشکی بالستیک ایران و اعتراض‌های اخیر در ایران است. اگر بخواهم شفاف صحبت کنم، باید بگویم که تمام این مسائل باید رسیدگی شود اما باید خارج از چارچوب توافق هسته‌ای باشد. وی همچنین گفت: اگر برجام وجود نداشته باشد، رسیدگی به هیچ‌یک از این مسائل ساده نخواهد بود. این درحالی است که مقامات ایران بارها هرگونه تغییر در برنامه جامع اقدام مشترک را غیرمحتمل دانسته‌اند.


تعداد بازدید :  239