شماره ۱۳۲۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

نشست ونکوور
تعهد آمریکا و متحدانش برای ممانعت از قاچاق دریایی به کره‌شمالی

ایسنا| ایالات متحده آمریکا و متحدانش در جریان نشست ونکوور با اتخاذ تدابیر سخت‌تر متعهد شدند تا اجازه دورزدن تحریم‌ها را به کره‌شمالی ندهند و ازجمله آنها عملیات‌  امنیت دریایی برای جلوگیری از قاچاق دریایی است. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و کریستیا فریلند، همتای کانادایی او میزبان مذاکرات ونکوور بودند و از قدرت‌های جهانی خواستند تا از تدابیر «ممنوعیت دریایی» حمایت کنند. آمریکا و کانادا در کنار ژاپن، کره‌جنوبی و سایر قدرت‌ها برای دیدارهای عالیرتبه گردهم آمدند و مجددا بر خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل تأیید و غیر قابل بازگشت متعهد شدند. در این نشست دو روزه که چین و روسیه در آن حضور نداشتند، تاکتیک‌های جدید برای رهگیری محموله‌های غیر قانونی مواد هسته‌ای یا واردات محصولات تحریم‌‌شده جزو مهمترین تدابیری بود که روی آن تأکید شد.
اما پس از این‌که نشست برگزار شد، تیلرسون تأکید کرد وی به کار با چین و روسیه برای اجرای تحریم‌های تحت حمایت سازمان ملل متحد و مجبور‌کردن کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به مذاکرات درباره خلع‌ سلاح هسته‌ای کشورش ادامه خواهد داد. در ادامه رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا هشدار داد كه اگر کره‌شمالی برای رهاکردن تسلیحات هسته‌ای خود که تهدیدی رو به رشد علیه ایالات متحده است، گزینه مذاکره را انتخاب نکند، ممکن است با یک واکنش نظامی روبه‌رو شود.

مذاکره‌کننده ارشد مخالفان سوریه: آمریکا، روسیه را برای کنار گذاشتن اسد متقاعد کند
ایسنا|  مذاکره‌کننده ارشد هیأت مخالفان سوریه تأکید کرد كه آمریکا تعهد جدیدی را برای وادار‌کردن دولت دمشق برای سازش به منظور پایان‌دادن به جنگ داخلی هفت‌ساله سوریه نشان می‌دهد اما باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا روسیه را متقاعد کند که رئیس‌جمهوری سوریه را برای مذاکرات تحت ‌فشار بگذارد. نصر الحریری، مذاکره‌کننده ارشد هیأت مخالفان سوریه گفت: «مادامی که اقدام آمریکا برای نگه‌داشتن ۲۰۰۰نیرو در داخل سوریه به تحقق یک راه‌حل سیاسی کمک کند از آن استقبال می‌کنم.»
وی افزود: «با این حال آمریکا برای تحت فشار گذاشتن دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به منظور حضور در پای میز مذاکرات باید تحریم و اقدامات تجاری را نیز مد نظر داشته باشد. این اهرم فشار علیه دولت دمشق یک مسأله مهم و حیاتی است. در دور قبلی مذاکرات شاهد بودیم که دولت دمشق برای مذاکره تحت هیچ‌گونه فشاری نبود. دولت اسد در مذاکرات هیچ سودی ندارد  و بدون فشار بر روسیه این روند سیاسی هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.»
نصر الحریری در ادامه گفت: «اگر حضور نیروهای آمریکایی یک عامل موثر در رسیدن به یک راه‌حل سیاسی باشد، موضوع خوبی است؛ تمامی تلاش‌ها باید حول محور این مسأله صورت گیرد.»
الحریری همچنین به اتحادیه اروپا هشدار داد که فکر نکنند دریغ‌کردن بودجه‌های بازسازی برای سوریه برای تحت فشار گذاشتن روسیه یا سوریه به منظور حضور در پای میز مذاکرات مفید خواهد بود. وی افزود: «اگر سوریه همانند ۳۰‌سال قبل باقی بماند، اسد اهمیتی نمی‌دهد. او نمی‌خواهد آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. اسد قراردادهای بازسازی سوریه را نوعی مجازات و تنبیه می‌داند.»

ترامپ خبرنگار سی‌ان‌ان را از کنفرانس خبری بیرون انداخت
ایسنا| دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان را که از او درباره مهاجرانی که به‌ زعم او حق ورود به آمریکا را دارند، سوال کرد، بیرون انداخت. در جریان کنفرانس خبری مشترک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، جیم آکوستا، خبرنگار سی‌ان‌ان از ترامپ پرسید: «آقای رئیس‌جمهوری آیا شما گفتید که می‌خواهید مردم بیشتری از نروژ به آمریکا بیایند؟ ترامپ ابتدا در پاسخ به او گفت من می‌خواهم مردم از هر جایی بیایند.»
دستیار مطبوعاتی کاخ سفید بعد از این سوال به جیم می‌گوید: «تشکر می‌کنم جیم وقت خارج‌شدن است.» آکوستا می‌گوید که می‌خواهد یک سوال دیگر بپرسد. وی می‌گوید: «فقط نژاد قفقازی و کشورهای سفیدپوست جناب؟ یا افرادی از دیگر بخش‌های جهان و افراد رنگین‌پوست هم می‌توانند به آمریکا بیایند؟»
بعد از آن ترامپ به آکوستا نگاه کرده و انگشتش را به سوی او نشانه گرفته و می‌گوید: «بیرون!» بعد از این اتفاق آکوستا در یک‌سری تويیت واکنش نشان داد. آکوستا نوشت: «در حالی که تلاش کردم از ترامپ در اتاق کنفرانس خبری روزولت سوال کنم، دستیاران مطبوعاتی کاخ سفید توی صورت من فریاد زدند تا سوال‌های من گم شود. تا به حال چنین چیزی ندیده بودم. چنین اتفاقی بیشتر من را یاد رخدادهای یک کشوري دیگر به جز آمریکا می‌اندازد.»


تعداد بازدید :  247