شماره ۱۳۲۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
نباید در توسعه فضای مجازی از جهان عقب بمانیم
وزیر ارتباطات: در تلاش هستیم تا 6 ماه آینده در کشور سند توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم

شهروند| اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند. هیأت دولت در جلسه دیروز خود به ریاست حسن روحانی گزارش مرکز ملی فضای مجازی درخصوص «اقتصاد مجازی» را بررسی کرد. در این گفت‌وگوها همچنین علیرضا آوایی وزیر دادگستری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در گفت‌وگو با خبرنگاران به بیان نظرات خود پرداختند. بحث فضای مجازی ازجمله مهمترین مباحث میان هیأت دولت و خبرنگاران در حیاط دولت این هفته بود.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در این جلسه با بیان این‌که فهم دقیق از تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی در اقتصاد، فرهنگ، توسعه کسب‌وکار و اشتغال، دگرگونی زندگی مردم و آینده این تأثیرگذاری بسیار حایز اهمیت است، اظهار کرد: این فضا با سرعت فوق‌العاده زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی را در برمی‌گیرد و مفاهیم اشتغال را به‌ویژه در حوزه خدمات بشدت تغییر می‌دهد. روحانی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی موثر از این فضا با تأکید بر تقویت حاکمیت ملی و تلاش برای افزایش ظرفیت‌های بومی و پیشگیری از آسیب‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در آن است. رئیس‌جمهوری با یادآوری این‌که عدم درک درست از سرعت تحولات فضای مجازی و تأثیرات آن موجب شکاف نسلی می‌شود، تصریح کرد: دولت باید تلاش کند در حوزه توسعه اقتصاد فضای مجازی از جهان عقب نیفتیم. روحانی همچنین ضمن تأکید بر لزوم تحرک بیشتر در این فضا و ازجمله توسعه خدمات الکترونیک و به‌ویژه دولت الکترونیک، خواستار افزایش این‌گونه خدمات با استفاده از ظرفیت‌های آن برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌ها شد.
در گزارش مرکز ملی فضای مجازی موضوعاتی از قبیل بررسی وضع موجود فضای مجازی، روندها و آینده فضای مجازی، تغییر الگوی پیشرفت، اصول کارکرد نظام اقتصادی غربی در فضای مجازی، تلاش دولت‌ها جهت کسب جایگاه خود در فضای مجازی و وضع جمهوری اسلامی ایران در این فضا مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این گزارش، 62‌درصد از حجم اقتصاد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران و توزیع آن را اپراتورها و 38‌درصد مابقی را سایر شرکت‌ها تشکیل می‌دهند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که تاکنون 132‌هزار و 834 شغل توسط 21 استارتاپ در ایران ایجاد شده است. در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بحث و بررسی، به تصویب هیأت‌وزیران رسید.
امضای لایحه دایمی‌کردن قانون خدمات مدیریت کشوری توسط رئیس‌جمهوری
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: امروز رئیس‌جمهوری لایحه دایمی‌کردن قانون مدیریت خدمات کشوری را امضا کرد و دبیر دولت آن را به من داد تا به مجلس تقدیم کنم. حسینعلی امیری با اعلام این خبر، اظهار کرد: یکی از مهمترین قوانین کشور در دهه اخیر، قانون مدیریت خدمات کشوری است. این قانون در ‌سال 86 به شکل آزمایشی تصویب شد و در دهه گذشته ایرادات این قانون مشخص شد. وی در ادامه افزود: نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی همواره پیگیر بودند که دولت این لایحه را دایمی کند. در اواخر دولت یازدهم و درچند ماه گذشته در دولت دوازدهم سازمان امور اداری و استخدامی کارهای کارشناسی زیادی برای دایمی‌کردن این لایحه انجام داد و در چند جلسه گذشته دولت این لایحه را بررسی کرد و امروز رئیس‌جمهوری لایحه دایمی‌کردن قانون خدمات کشوری را امضا کرد و دبیر دولت آن را به من داد تا به مجلس تقدیم کنم. وی با اشاره به این‌که امروز این لایحه را من تقدیم دولت می‌کنم، اظهار کرد: این لایحه دارای نوآوری‌های زیادی است. در قانون آزمایشی مدیریت خدمات کشوری، قوانین متعددی در حوزه مدیریت خدمات کشور وجود داشت که موجب شده بود برداشت‌های متعدد از قوانین انجام شود و در نتیجه حقوق و مزایای دستگاه‌های مختلف دولتی، متفاوت بود و همین موضوع موجب شکایات زیاد کارمندان در دیوان عدالت اداری شد. این لایحه با رویکرد شکایات کمتر کارمندان تنظیم شده است.
بنا نداریم درباره برنامه موشکی مذاکره کنیم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد در مورد برنامه موشکی خود مذاکره کند. امیر حاتمی درباره اظهارات وزیرخارجه آلمان درباره توافق ایران با اروپا برای مذاکره موضوع موشکی خارج از برجام، اظهار کرد: راجع به برنامه موشکی خود تاکنون هیچ صحبتی نداشته‌ایم و بنا هم نداریم در این زمینه مذاکره کنیم.
۵۰۰‌میلیارد تومان در جهت توسعه خدمات کسب‌وکارهای نوپا
وزیر ارتباطات با اشاره به موافقت رئیس‌جمهوری برای اختصاص ۵۰۰‌میلیارد تومان در جهت توسعه خدمات کسب‌وکارهای نوپا گفت: در تلاشیم تا ۶ماه آینده در کشور سند توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم. آذری‌جهرمی اظهار کرد: امروز در دولت این تصمیم گرفته شد که شکایت بدنه دولت از کسب‌وکارهای نوپا قبل از مطرح‌شدن در مراجع قضائی، در کمیته‌ای به مسئولیت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و عضویت نمایندگان وزارت ارتباطات، وزارت کار و معاونت علمی ریاست‌جمهوری بررسی شود و سپس به دستور قضائی ارجاع شود. این تصمیم می‌تواند تضمینی برای فعالیت کسب‌وکارهای نوپا باشد. وی خاطرنشان کرد: با موافقت رئیس‌جمهوری بنا شد ۵۰۰‌میلیارد تومان در دو‌سال پیش‌رو، برای توسعه خدمات کسب‌وکارهای نوپا که در زمینه شبکه ملی اطلاعات فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته شده است که این منابع می‌تواند مستقیم به این بنگاه‌ها داده شود یا به صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تزریق شود. در سه هفته آینده وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه به جمع‌بندی نهایی می‌رسد. وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به این‌که سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال در 6ماه آینده از طریق وزارت ارتباطات به دولت پیشنهاد می‌شود تا در دولت بررسی شود، اظهار کرد: هدف ما این است که تا 6ماه آینده سند اقتصاد دیجیتال را در کشور داشته باشیم. با این اقدامات می‌توانیم خدمات مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. آذری‌جهرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص اقدامات وزارت ارتباطات برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: ما در موقعیت پیش‌آمده در اتفاقات اخیر توانستیم نقاط ضعف و قوت پیام‌رسان‌های داخلی را ارزیابی کنیم و در واقع این اتفاقات آزمون خوبی برای پیام‌رسان‌های داخلی بود. در رابطه با تقویت پیام‌رسان‌های داخلی شورای فضای مجازی سند مصوبی دارد که در آن تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص شده است. وزارت ارتباطات عمده وظایف خود را در این زمینه انجام داده است و باقیمانده وظایف نیز در کوتاه‌مدت نیز تکمیل می‌شود. وزیر ارتباطات در پایان گفت: اما موضوع فقط این سند نیست، بلکه بحث، بحث تکنولوژی است. استراتژی ما باید تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی و رقابت در بازار برای خروج از انحصار شرایط فعلی باشد که در این دو مسیر ما حرکت می‌کنیم.
احتمال گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری با مردم
 در هفته آینده
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: احتمال می‌دهیم وسط هفته آینده رئیس‌جمهوری با مردم صحبت کند. محمود واعظی در مورد جلسه دیروز اعضای دولت اظهار کرد: رئیس‌جمهوری در این جلسه مطالبی از اعضای جلسه خواستند؛ ازجمله این‌که اعضای هیأت دولت تلاش کنند که برنامه‌هایشان زودتر عملیاتی شوند و این برنامه‌ها را برای مردم بازگو کنند. رئیس‌جمهوری همچنین تأکید داشتند سفر اعضای هیأت دولت به مناطق مختلف کشور مهم است. وی افزود: ما در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و دهه فجر امسال باید با گذشته متفاوت باشد و مسئولان کشور ازجمله دولت و سایر نهادها باید بیشتر از عملکرد و برنامه‌های خود با مردم سخن بگویند. رئیس‌جمهوری هم تأکید دارند؛ باید روحیه نشاط و امید مردم افزایش یابد. متاسفانه در ماه‌های گذشته حوادثی مثل زلزله‌ یا حادثه نفتکش را داشته‌ایم که مردم هم احساس همدردی کردند اما باید برنامه‌هایی برای جوانان و مردم داشته باشیم که امیدآفرین باشد. واعظی خاطرنشان کرد: اعضای کابینه از رئیس‌جمهوری خواستند که خود رئیس‌جمهوری برنامه‌های دولت برای ایجاد تحول، نشاط و شغل را با مردم درمیان بگذارد و احتمال می‌دهیم اواسط هفته آینده رئیس‌جمهوری با مردم صحبت کند. وی با بیان این‌که امروز در دنیا فضای مجازی در خدمت اشتغال و اقتصاد است، تصریح کرد: اقتصاد دیجیتال نقش والایی در تحقق رفاه مردم دارد. امروز آقای فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گزارش بسیار خوبی از برنامه‌های این شورا برای ایجاد اشتغال ارایه کردند. امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام‌های موثری برداریم.
واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهوری دستور رفع فیلتر تلگرام را دادند، اظهار کرد: این موضوع در شورای‌عالی امنیت ملی مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در ادامه درباره برنامه‌های دولت برای بومی‌سازی پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی خاطرنشان کرد: در این جلسه رئیس‌جمهوری دستور دادند که وزارت ارتباطات به جد دنبال سرمایه‌گذاری و حمایت از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های مجازی باشد که پیام‌رسان‌های بومی را داشته باشیم. قابل قبول نیست که مردم از یک شبکه اجتماعی انحصاری استفاده کنند؛ البته حق مردم این است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند ولی از نظر امنیت ملی نمی‌شود فقط یک شبکه اجتماعی باشد.
به گفته مسئولان امنیتی زیر 100نفر هنوز  در بازداشت هستند
وزیر دادگستری با تأکید بر این‌که بازداشت‌کردن افراد برای ما هیچ لذتی ندارد و برای هیچ حکومتی خوب نیست، اظهار کرد: به گفته مسئولان امنیتی تعداد کسانی که در جریان اتفاقات اخیر بازداشت شده و تاکنون آزاد نشده‌اند و کماکان در بازداشت به سر می‌برند، زیر 100نفر است.
علیرضا آوایی در مورد تعداد بازداشت‌شدگان در اتفاقات اخیر اظهار کرد: در رابطه با بازداشتی‌ها یکی از موضوعاتی که همه ازجمله مقام معظم رهبری و روسای قوا بر آن اتفاق‌نظر داشتند، این بود که یک‌سری اتفاقاتی افتاده و در آن افراد مختلف با انگیزه‌های گوناگون ورود پیدا کرده‌اند که باید آنها را تفکیک کنیم.


تعداد بازدید :  180