شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
گفت‌وگوي شهروند با داورزني
ميزباني مسابقات واليبال از ايران گرفته شد
داورزنی: دستگاه دیپلماسی به ما کمک کند حراست وزارت ورزش: بانوان نمی‌توانند به ورزشگاه بروند

شهروند| چند هفته قبل بود که داورزنی پس از بازگشت از کنگره جهانی والیبال در ‌سال 2014 خبر خوشی را برای والیبال ایران به ارمغان آورد، خبری که حکایت از میزبانی ایران در مسابقات جهانی نوجوانان در ‌سال 2015 داشت. به نظر می‌رسد بعد از اعطای میزبانی به ایران برخی کشورها علیه ایران بسیج شده‌اند تا به هر نحوی که شده، آن را از کشور ماه پس بگیرند و حتی در همین راستا با واگذاری این میزبانی به آرژانتین قول کمک مالی هم به این کشور داده‌اند. جالب است که در نامه‌ای که در این‌باره از سوی رئیس فدراسیون جهانی والیبال به داورزنی ارسال شده، دلیل اصلی پس گرفتن میزبانی عدم‌حضور بانوان در ورزشگاه‌ها عنوان شده است.
تغییر موضع بعد از یک هفته
 آن‌طور که شنیده می‌شود مسئولان فدراسیون جهانی چون هیچ کشوری کاندیدای میزبانی این رقابت‌ها نشده بوده به مسئولان فدراسیون کشورمان پیشنهاد داده‌اند که این میزبانی را درخواست کنند. داورزنی نیز کاندیداتوری ایران را اعلام می‌کند و با رأی مثبت اعضای کنگره که 210 رئیس فدراسیون عضو FIVB بودند، این میزبانی رسما به کشورمان اعطا می‌شود اما به نظر می‌رسد اتفاقاتی بعد از این جلسه رخ داده که باعث شده بعد از گذشت یک‌هفته آری گراسا، رئیس فدراسیون جهانی در نامه‌ای به داورزنی اعلام کند که این میزبانی به دلیل عدم‌حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران به آرژانتین واگذار می‌شود.
تا کی تزریق استرس و حاشیه به والیبال؟
والیبال ایران که در سال‌های اخیر پس از تلاش بیش از یک‌دهه‌ای مدیران و مربیانش توانسته به جایگاه خوبی در جهان دست پیدا کند، خیلی زود وارد حاشیه شده است. بحث ممنوعیت حضور بانوان در سالن والیبال 2سالی است که میزبانی ایران در لیگ جهانی را نیز زیرسوال برده و در نهایت داورزنی مجبور به دادن تعهد برای گرفتن میزبانی در ‌سال آینده در حاشیه مسابقات جهانی 2014 شده است.
این داستان ادامه دارد؟
آن‌طور که شنیده می‌شود ماجرای پس گرفتن میزبانی از والیبال ایران در صورت حل نشدن ممنوعیت حضور بانوان در سالن‌های والیبال ادامه دارد. شاید میزبانی مسابقات نوجوانان جهان در برابر جام ملت‌های آسیای 2015 که سهمیه المپیک را نیز مشخص می‌کند همچنین لیگ جهانی که یکی از بالاترین سطوح را در میان مسابقات جهانی والیبال دارد، خیلی مهم نباشد. پس گرفتن این میزبانی که از ایران قطعی شد اما از حالا باید به فکر رایزنی برای به وجود نیامدن این مشکل برای 2 میزبانی دیگر باشیم. کسب سهمیه المپیک یکی از رویاهای والیبال ایران است که با قهرمانی در تهران می‌تواند تحقق یابد. همچنین حضور در دسته اول لیگ جهانی و حضور در میان قدرت‌های برتر جهان نیز با تلاش‌های بی‌شائبه مسئولان، مربیان و بازیکنان والیبال به دست آمده و حالا جایگاه ایران به خاطر مشکل ممنوعیت حضور بانوان به خاطر افتاده است.
درخشنده: کنترل حضور بانوان در سالن 12هزار نفری سخت نیست
سعید درخشنده، رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون والیبال که ناظر فدراسیون جهانی نیز محسوب می‌شود، درخصوص پس گرفتن میزبانی ایران در مسابقات نوجوانان جهان به «شهروند» می‌گوید: «در بازی‌هایی که‌ سال گذشته و امسال ایران در لیگ جهانی والیبال میزبانی کرد، کلیه ناظران بین‌المللی به فدراسیون جهانی گزارشات منفی درخصوص عدم‌حضور بانوان در سالن آزادی را دادند. این موضوع انعکاس بدی در FIVB داشته و حالا کار به این‌جا رسیده که میزبانی را از ایران گرفته‌اند.  امیدوارم این مسأله با تلاش داورزنی و کمک دیگر نهادها به‌زودی حل شود زیرا میزبانی‌های دیگر ایران نیز در خطر است. کنترل حضور بانوان شاید در ورزشگاه 100‌هزار نفری فوتبال کار سختی باشد اما در سالن 12‌هزار نفری می‌توان این مسأله را کنترل کرد. می‌توانیم‌ هزار صندلی مخصوص بانوان ایجاد کنیم و حتی از ماموران خانم نیروی انتظامی برای کنترل آنها استفاده شود تا مشکلی پیش نیاید.»
داورزنی: نتوانستیم ثابت کنیم
 ماجرا ربطی به ورزش ندارد
محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال موضوع پس گرفتن میزبانی از ایران را بی‌ارتباط با دستگیری خانمی که در حین برگزاری لیگ جهانی، مقابل در سالن آزادی حضور یافته بود، نمی‌داند. او به «شهروند» می‌گوید: «در نامه‌ای که به فدراسیون از سوی رئیس فدراسیون جهانی ارسال شده، بحث ممنوعیت حضور بانوان به‌عنوان دلیل اصلی پس گرفتن این میزبانی عنوان شده است، البته متاسفانه برخی از کشورهای خارجی تخلف یک خانم را که خارج از محیط ورزش و والیبال دستگیر شده، به این ماجرا ربط داده‌اند. در کنگره جهانی که 10آبان برگزار شد، رئیس فدراسیون جهانی در نطق پایانی خود اعلام کرد که امیدوار است کشور ایران مقدمات آزادی این خانم را فراهم کند. متاسفانه او در دقایق پایانی کنگره این صحبت را کرد و وقتی برای توضیح دادن ما در این‌باره نبود.»
وی همچنین می‌افزاید: «از روزی که به ایران آمدم و همچنین بعد از پایان این کنگره وقت زیادی صرف کردیم تا به مسئولان فدراسیون‌های دیگر و FIVB توضیح دهیم که این مسأله هیچ‌ربطی به فدراسیون والیبال نداشته است. این خانم تبعه انگلیس بوده و مورد حمایت برخی از کشورهاست و متاسفانه فدراسیون جهانی نیز از همین اهرم علیه ایران استفاده می‌کند. وقتی رئیس فدراسیون والیبال اتریش به‌دنبال محرومیت ورزش ایران است، نباید آن را یک اتفاق دانست. باید دستگاه دیپلماسی به ما کمک کند تا هرچه سریع‌تر این مشکل را رفع کنیم وگرنه اگر این مشکل ادامه‌دار باشد، میزبانی ایران در لیگ جهانی و جام ملت‌های آسیا نیز در خطر خواهد بود.»
حراست وزارت ورزش: حضور بانوان همچنان ممنوع است
در تماسی که با حراست وزارت ورزش برقرار کردیم، مسئولان این بخش از وزارتخانه که مسئولیت انتظامی برگزاری مسابقات را برعهده دارند، تأکید کردند که طبق دستوری که به آنها اعلام شده، مجبورند از حضور بانوان در سالن‌های والیبال جلوگیری کنند و این مسأله مربوط به وزارت ورزش نمی‌شود.
مجلس و دولت کمک کنند
تنها راهکار برای مقابله با حاشیه‌سازی و سوءاستفاده از شرایط میزبانی والیبال ایران در میادین بین‌المللی همکاری دولت و مجلس با فدراسیون والیبال در راه‌حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاه‌هاست. والیبالی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده و حالا در سطح جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نباید به خاطر یک مسأله غیرفنی تمام دستاوردهایش را از دست بدهد.


تعداد بازدید :  221