شماره ۱۳۲۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
دلم می‌خواد به دانشگاه برگردم...

حسام حیدری طنزنویس

ضمن تبریک پایان امتحانات دانشگاهی و با آرزوی روی نموداررفتن همه نمرات و با یادآوری این نکته مهم که مشروطی و افتادن حق همه دانشجویان است؛ آموزش این هفته را شروع می‌کنیم.
در این هفته به «مراقبت‌های پزشکی در زمان تعطیلی دانشگاه» خواهیم پرداخت. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که تعطیلات دانشگاه در فاصله بین دوترم، عامل شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌ها در دانشجویان است. پژوهشگران ثابت کرده‌اند مسخره‌نکردن نحوه حرف‌زدن و راه‌رفتن اساتید در زمان تعطیلی دانشگاه باعث بروز افسردگی حاد و مشکلات روانی می‌شود.
همچنین تحقیقات انجام‌شده روی 120 دانشجوی کارشناسی که به صورت غیرمستقیم و از نوع دوسو بی‌خبر انجام گرفته، نشان می‌دهد این دانشجویان که در طول ترم به خوابیدن زیاد در کلاس درس و روی صندلی‌های سخت عادت کرده‌ا‌ند؛ کم‌کم توان خوابیدن عادی و روی تخت را از دست داده و بعد از تعطیلی دانشگاه نمی‌توانند به صورت صاف بخوابند. بر اثر این بیماری که به «سندروم کلاس ساعت 2 بعدازظهر» معروف است؛ بیمار بعد از هر یک‌ربع خوابیدن، از جا پریده و از اطرافیانش می‌پرسد: «حضور و غیاب کرد؟»
بی‌اشتهایی، مشکل شایع دیگری است که در این دوره زمانی بشدت فراگیر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویانی که به دلیل استفاده مداوم از غذاهای سلف دانشگاه دارای دندان‌های قوی و قوای‌ هاضمه توانمندی شده‌اند؛ بعد از تعطیلی دانشگاه، دیگر نمی‌توانند از غذاهای معمولی و خانگی استفاده کرده و توانایی هضم غذا را به مرور زمان از دست داده و لاغر و مردنی می‎‌شوند.
در یک نمونه نادر، محققان به دانشجویی برخوردند که پس از اتمام تحصیل خود در دانشگاه، از خوردن غذاهای خانگی اجتناب کرده و علاقه شدیدی به چمن باغچه داشت. این دانشجو که به مشکلات پرخاشگری و عدم تعادل ذهنی دچار بود؛ در چند نوبت به گربه‌های محل خود حمله کرده و می‌خواست از آنها‌ هات‌داگ درست کند.
در یک پژوهش دیگر، 90‌درصد از مصاحبه‌شوندگان که از افسردگی رنج می‌برده‌اند، اعلام کرده‌اند که بازی‌های موبایلی و استعمال قلیان را صرفا به خاطر حضور در کلاس و هیجان پنهان‌ماندن از استاد انجام می‌داده‌اند و در فضای آزادانه علاقه‌ای به این کارها ندارند. آنها همچنین دلیل بی‌حالی خود را دوربودن از مخاطب خاصی که در طول ‌سال تحصیلی در ردیف اول کلاس نشسته و به آنها آمار می‌داده ‌است؛ اعلام کرده‌اند. آنها که به دیدزدن فرد موردنظر از ته کلاس و آمار بازی و تیکی و تاکا عادت داشته‌اند؛ بعد از پایان امتحانات، بر اثر فکر و خیال توانایی بینایی خود را از دست داده و به مرور کور شده‌اند.
درپایان این تحقیقات تقریبا تمام دانشجویان مورد بررسی با مرگ فجیعی از دنیا رفتند و تعداد کمی که توانستند به سلامت این دوره خطرناک را سپری کنند، در امتحانات ترم بعد مشروط شدند.
موارد بالا تنها چند نمونه ساده از مشکلات مهمی است که ممکن است در دوران تعطیلی دانشگاه گریبانگیر دانشجویان شود. به همین خاطر رعایت موارد بهداشتی زیر در هنگام پایان ترم بسیار ضروری است: با حفظ رکورد 16ساعت خواب درطول روز و تمرین چرت‌زدن روی صندلی، توانایی خود برای حضور در کلاس‌های ترم بعد را حفظ کنید.
در هنگام تعطیلی دانشگاه با حضور در گروه‌های تلگرامی به درآوردن ادای اساتید ادامه داده و خاطرات دانشگاه را مرور کنید.
درصورتی که امکان رفتن به دانشگاه و آمار بازی با مخاطب خاص را ندارید؛ کلاس را به خانه آورده و به تحصیل ادامه دهید.
حتی‌الامکان از فارغ‌التحصیل‌شدن خودداری کرده و به درس‌خواندن ادامه دهید.
موفق باشید.


تعداد بازدید :  249