شماره ۱۳۲۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي
صفحه را ببند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان در گفت‌و‌گو با «شهروند»:
انبارهایمان از یک خواب 50 ساله بیدار شده‌اند

شهروند| از بدو تأسیس جمعیت هلال‌احمر در کردستان مجموعا 3‌ هزار و 100 متر مربع انبار امدادی در این استان موجود بوده است که طی چهار‌سال اخیر این میزان با بهره‌برداری از 2‌هزار و 180 متر مربع فضای جدید مساحت انبارهای موجود در استان کردستان، به 5‌هزار و 280 مترمربع افزایش پیدا کرده که می‌توان گفت تقریبا رشد 70‌درصدی وجود داشته است؛ رشدی که همراهی مردم منطقه هم در آن بی‌تأثیر نبوده است. همچنین این همراهی در ساخت پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای کم نبوده است. شکی وجود ندارد که پایگاه‌های امدادونجات جاده‌ای و بین‌شهری نقش بسیار مهمی در خدمت‌رسانی به حوادث جاده‌ای مانند عملیات جست‌وجو و نجات، تغذیه و اسکان اضطراری کسانی که در برف و کولاک مانده‌اند، رهاسازی، درمان اولیه و انتقال مصدومان جاده‌ای ناشی از تصادفات بر عهده دارد.
حسن خدابنده‌لو، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان با بیان این‌که داشتن پایگاه‌های امدادونجات و انبارهای دپوی اقلام امدادی برای جمعیت هلال‌احمر بسیار مهم است، گفت: ‌سال 92 زمانی که کارم را به‌عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر در کردستان آغاز کردم در 6 شهرستان برای دپو انبار نداشتیم و اگر هم داشتیم، متعلق به دهه 40 بود و دیگر قابل بازسازی نبود. وی هدف را توسعه زیرساخت‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر خواند و ادامه داد: بر همین اساس، بنا را بر این گذاشتیم که تمام شهرستان‌های ما حداقل‌ها را داشته باشند. حالا می‌توان گفت انبارهایمان از یک خواب 50 ساله بیدار شده‌اند و امروز برای  شهرستان‌های سروآباد، دیوان‌دره، بیجار، کامیاران و قروه انبار ساخته یا خریده‌ایم که این انبارها کمتر از 600 متر نیست و می‌توان اطمینان داشت حداقل تا 40‌سال دیگر کارآیی داشته باشند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان درباره انبار جمعیت هلال‌احمر در شهر سنندج افزود: مجموعه انباری که در اختیار داشتیم، ‌سال 60 ساخته شده بود و مالکیت آن هم برای مجموعه نبود. خوشبختانه در خرداد 96موفق شدیم یک مجموعه انبار امدادی به وسعت 12‌هزارمتر مربع برای شهر سنندج خریداری کنیم که 3‌هزار متر سوله، 500متر فضای اداری و چند‌هزار متر فضای سبز دارد.
وی اضافه کرد: کامیاران که از شهرستان‌های مهم استان است، از‌ سال 1372 جمعیت هلال‌احمر دارد، اما تا‌ سال 92 انبار و ساختمان اداری نداشت که درنهایت توانستیم این ساختمان‌ها را در این شهرستان بسازیم.
خدابنده‌لو با بیان این‌که استان کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص و داشتن گردنه‌ها و مناطق صعب‌العبور، منطقه خاصی محسوب می‌شود، گفت: به همین دلیل در شهرستان‌های پررفت‌وآمد کامیاران و بانه دو پایگاه با استفاده از منابع استانی و دفتر مقام معظم رهبری ساختیم که به جرأت می‌توان ادعا کرد که در کشور نمونه ندارد. همچنین پایگاه صلوات‌آباد سنندج را بازسازی کردیم که 500متر فضای اسکان اضطراری دارد. این پایگاه در گردنه‌ای میان سنندج و همدان است و بسیار مهم محسوب می‌شود.
وی با اشاره به این‌که مجوز دو پایگاه دیگر در مسیر سنندج به مریوان و سنندج به دیواندره گرفته شده است، ادامه داد: زمینی که بناست پایگاه دیواندره در آن احداث شود نزدیک به دو‌هزار متر است و امیدواریم تا یک‌سال آینده افتتاح شود. این جاده 100کیلومتر است و با این‌حال، ما در آن‌جا پایگاهی نداشتیم. نکته‌ بسیار مهم هم این است که مردم زمین این پایگاه را در بهترین نقطه به ما اهدا کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان با تأکید بر این نکته که هلال در این استان پایگاه مردمی بسیار خوبی دارد و یک تعامل دوسویه میان این نهاد و مردم وجود دارد، گفت: این‌جا مردم، جمعیت هلال‌احمر را بسیار دوست و به کارها و خدماتش باور دارند. هلال را از خودشان می‌دانند؛ به‌عنوان مثال زمانی که مطلع شدند قصد احداث پایگاه در دیواندره را داریم به یک‌ماه نرسیده خودشان یکی از بهترین زمین‌های منطقه را به جمعیت اهدا کردند و حرفشان این بود که ساخت این پایگاه درنهایت کمک به خودشان است.


تعداد بازدید :  298