شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
انتقاد شدید دولتی‌ از کیفیت خودرو
رویکرد استاندارد در بحث کیفیت تغییر می‌کند استاندارد جدید بنزین تا پایان ‌ماه اعلام می شود

شهروند| سالن همایش‌های سازمان صداوسیما درحالی روز یکشنبه میزبان بیش از 100 متقاضی دریافت جایزه ملی کیفیت بود که این‌بار هم بعد از برگزاری 11 دوره روز ملی کیفیت، همچنان هیچ شرکتی و سازمانی موفق به کسب جایزه ملی کیفیت نشد. همایش آبان‌ماه ‌سال 93 اما این بار با جدیت بیشتر و البته با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از تولیدکنندگان و صنعت گران برگزار شد. نکته جالب این همایش اما عبور ماجرای کیفیت خودروهای داخلی از زیر تیغ منتقدان دولتی بود که در روز ملی کیفیت نیز از نگاه‌ها دور نماند.
مدیریت سیاسی ایران نمی‌تواند
 از کیفیت خودرو دفاع کند
در همین رابطه محمد شریعتمداری پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: مدیریت سیاسی ایران نمی‌تواند دفاع همه‌جانبه‌ای از تولید خودرو داشته باشد و درحال حاضر کیفیت خودرو به هیچ عنوان قابل دفاع نیست ضمن آن‌که مردم نیز از این موضوع همیشه گله‌مند هستند. وی اضافه کرد: در حوزه رعایت استاندارد و کیفیت سازمان استاندارد باید از فعالیت اجرایی فاصله گرفته و در مسیر ارزیابی و کنترل استانداردها حرکت کند. وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این‌که به‌رغم آن‌که در برنامه سند چشم‌انداز بلندپروازی‌هایی صورت نگرفت، اما نتوانستیم مطابق برنامه حرکت کنیم، تصریح کرد: دلایل این امر باید مورد بررسی قرار گیرد. البته به اعتقاد بنده یکی از دلایل این را باید در عدم رعایت استاندارد دانست.
بنزین پاک هنوز عرضه نشده است
همچنین نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مراسم روز ملی کیفیت با اشاره به این‌که موضوع کیفیت و استاندارد فقط مختص به یک سازمان نیست، اظهار داشت:  مردم از سازمان ملی استاندارد نه‌تنها اجرای استاندارد را در سطح جامعه می‌خواهند بلکه انتظار دارند که موضوع کیفیت را مدیریت و ارزیابی کند.  وی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان ملی استاندارد درخصوص موضوع کیفیت افزود: اخیرا معاونت ارزیابی کیفیت در سازمان ملی استاندارد ایجاد شده تا به موضوع کیفیت با اهداف جدید بپردازد. البته در این مسیر، ارایه «جوایز بخشی کیفیت» نیز بسیار حائز اهمیت است. وی در ادامه به موضوع کیفیت بنزین اشاره کرد و افزود: استاندارد بنزین در‌سال 80 تدوین شد و پیش‌بینی‌ها بر این بود که تا‌سال 90 بنزین پاک در سطح جامعه عرضه شود که هنوز این امر محقق نشده است.
پیشنهاد استاندارد برای ارزیابی کیفی خودروها
این مقام مسئول پس از اتمام همایش به میان خبرنگاران آمد و به سوالات آنان پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم موفقیت شرکت‌ها در کسب جایزه ملی کیفیت گفت: در 11دوره، هنوز کسی براساس نظام‌نامه تعیین‌شده موفق به دریافت جایزه نشده و به همین دلیل در این دوره ما خیلی روی جایزه متمرکز نبودیم و تلاش کردیم در بحث ارزیابی کیفیت بیشتر وارد شویم.  پیروزبخت در مورد استاندارد ظروف یکبار مصرف نیز گفت: این موضوع و تعیین استاندارد آن هنوز از هیچ جا به ما پیشنهاد نشده است و ما خودمان نمی‌توانیم بنا بر احساس ضرورتمان وارد این حوزه شویم. تمامی موضوعات قبلی هم که استاندارد ورود کرده به پیشنهاد دیگر ارگان‌ها بوده است.
کیفیت خودرو‌ها و پاسخ به «شهروند»
 رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهروند» درمورد مکانیزم انحصارگونه ارزیابی کیفی و رتبه‌بندی خودروها در کشور که اکنون توسط یک شرکت بازرسی انجام می‌شود و لزوم ورود سازمان استاندارد به امر ارزیابی کیفی خودرو‌ها گفت:  این شرکت تحت نظارت وزارت صنعت کار می‌کند و برای ارایه یک رتبه‌بندی از سمت وزارت صنعت این کار را انجام می‌دهند، البته این شرکت نماینده ما نیست و تنها مورد تأیید سازمان استاندارد است. اما درخصوص ورود سازمان استاندارد به این موضوع باید بگویم که ما پیشنهاد داده‌ایم در شورای سیاست‌گذاری خودرو بخش کیفی خودرو را با نظر سازمان ملی استاندارد تدوین کنند و پیگیر آن هم هستیم تا این بحث را به نتیجه برسانیم.
استاندارد بنزین و زعفران در دست بررسی است
پیروزبخت در ادامه به بحث کیفیت خودروها اشاره کرد و گفت:  بحث کیفیت خودرو که معاون رئیس‌جمهوری هم به آن اشاره کردند مورد رضایت ما هم نیست و در این دوره به دلیل جدا شدن بخش‌ها در جایزه ملی کیفیت به این صنعت جایزه‌ای تخصیص نیافت. رئیس سازمان استاندارد در مورد بحث نظارت بر استاندارد چند کالای دیگر نظیر بنزین و زعفران هم گفت: در بحث زعفران و بنزین چند استاندارد را پیشنهاد دادیم که در شورایعالی استاندارد کار بررسی روی آن همچنان ادامه دارد و احتمالا تا پایان ماه نتایج به‌دست‌آمده از آن را اعلام می‌کنیم  .


تعداد بازدید :  206