شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
اشتهای سیری‌ناپذیر کارخانجات لبنی برای گرانی و نرخ‌شکنی غیرقانونی ادامه دارد
تقاضای گرانی 26درصدی لبنیات روی میز دولت

شهروند| کارخانجات لبنی که از ابتدای ‌سال 93 تاکنون حداقل 3 بار قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند این بار مجددا و در حاشیه یک نشست مشترک با دولت تقاضای افزایش 11 تا 26‌درصدی قیمت لبنیات را به پیش کشیدند. این درحالی است که بنا به اعلام بانک مرکزی از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مصرف شیر 24‌درصد کاهش داشته و سرانه فقیر ایران از یک‌سوم میانگین مصرف مردم جهان به سرانه کشورهای آفریقایی رسیده است.
در ابتدای هفته جاری، دولت نشست مشترکی با دامداران و نماینده کارخانجات صنایع لبنی برگزار کرد و موضوعاتی مانند پرداخت یارانه 225‌میلیاردتومانی فصل بهار دامداران و یارانه 300‌میلیاردتومانی شیر مدارس را مورد بررسی قرار داد. در این نشست دامداران تقاضای اجرای مصوبه شیر 1440تومانی را مطرح کرده و خواهان گردن گذاشتن کارخانجات لبنی به این قیمت خرید مصوب شدند اما کارخانجات صنایع لبنی اجرای این مصوبه را منوط به افزایش 11 تا 26‌درصدی قیمت تمام‌شده لبنیات دانستند. این موضوع درحالی صورت می‌گیرد که کارخانجات صنایع لبنی
به تازگی و به بهانه این مصوبه نرخ انواع لبنیات را به صورت غیررسمی بین 300 تا 500 تومان افزایش داده‌اند. پیش از این نیز کارخانجات لبنی یکبار در ابتدای‌ سال 93 و براساس دستور دولت 15‌درصد افزایش نرخ داشته‌اند و پس از افشاگری ماجرای روغن پالم نیز قیمت لبنیات کم‌چرب خود را به صورت غیرقانونی بالا برده‌اند. حالا در شرایطی که صنایع لبنی حداقل 3 بار قیمت‌های خود را در زمانی کوتاه افزایش داده‌اند دوباره تقاضای افزایش 11 تا 26‌درصدی نرخ لبنیات را روی میز دولت می‌گذارند. سیروس روستا عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مرکزی دامداران به «شهروند» می‌گوید: کارخانجات لبنی شیر را از دامدار نه‌تنها به قیمت مصوب امسال یعنی 1440 تومان خریداری نمی‌کنند که به قیمت مصوب گذشته یعنی 1250 تومان نیز خریداری نمی‌کنند. آنها با آگاهی از فساد زودهنگام شیر و ماندن آن روی دست تولیدکننده، دامدار را ناچار می‌کنند که شیر را با قیمت 1050 تا 1100 تومان بفروشند اما به بهانه افزایش قیمت مصوب نرخ محصول نهایی را افزایش می‌دهند.


تعداد بازدید :  213