شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
کمیسیون تلفیق مجلس جدول 17 را از بودجه 97 حذف کرد
قطع بودجه نهادهای خاص

 شهروند|  کمیسیون تلفیق بودجه نهادهای خاص در سال ۹۷  را قطع کرد. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی  در تشریح نشست دیروز کمیسیون متبوعش از حذف بودجه نهادهای خاص در سال آتی خبر داد.علی اصغر یوسف نژاد  با اشاره به حذف جدول 17 از بودجه سال 97 گفت: در سال‌های گذشته دولت مواردی را به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی آموزشی و فرهنگی ذیل عنوان جدول شماره 17 اختصاص می‌داد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد. جدول 17 در بودجه سنوات گذشته به بیش از 50 موسسه فرهنگی و مذهبی  اختصاص داشت. نهادهایی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، بنیاد سعدی،  مؤسسه «پرتو ثقلین»،مؤسسه فرهنگی «ترجمان وحی». سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی افزود: «در بودجه سال 97 دولت جدولی را که بر اساس آن به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی کمک می‌کرد حذف کرد اما بودجه آنها را در زیرفصل‌های برخی وزارتخانه‌ها قرار داد که پیش از این حدود 200 میلیارد تومان برای کمک به این نهادها در بودجه های سالیانه در نظر گرفته می شد. کمیسیون تلفیق براساس بررسی هایی صورت گرفته تشخیص داد که کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر دولتی فرهنگی و آموزشی در شرایط کنونی که حاکم بر بودجه است به صلاح نیست لذا با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق این بودجه حذف شد.».
 80 درصد  بودجه نهادهای خاص برای مسکن رزمندگان  هزینه خواهد شد
 در این میان اما علی اصغر یوسف نژاد در مورد روش جایگزین برای استفاده از  منابع آزاد شده از محل حذف بودجه نهادهای خاص گفت: این بودجه برای سود وام مسکن رزمندگان و معلولان به صورت یارانه اختصاص یافت به گونه ای که 80 درصد به عنوان یارانه سود مسکن به رزمندگان و 20 درصد به عنوان یارانه سود مسکن معلولان اختصاص یافت، بنابراین در شرایط فعلی با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق چیزی به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر دولتی آموزش فرهنگی وجود ندارد و بودجه عمرانی آنها در جای خود باقی است.
 این بودجه را به آموزش و پروش
 اختصاص دهید
 اختصاص بودجه نهادهای حذف شده از قانون بودجه سال آینده به سود تسهیلات مسکن رزمندگان و معلولان، از سوی کمیسیون تلفیق اما  با واکنش برخی کارشناسان اقتصادی مواجه شده است. مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت و گو با شهروند  در این خصوص گفت:« با حذف بودجه  این نهاد ها کاملا موافق هستم. متاسفانه اقدام دولت در مورد حذف  جدول 17 و گنجاندن موارد آن در زیرفصل های وزارتخانه ها شفافیت در این بخش را از بین برده بود. حذف این موارد از بودجه سال 97 اقدامی قابل تقدیر است البته به این شرط که این بودجه به آموزش و پروش تعلق گیرد.». این کارشناس اقتصادی در ادامه در تشریح پیشنهاد خود در این مورد گفت:« بودجه لازم جهت برای مسکن رزمندگان ومعلولان کشور در ردیف های خاص خود پیش بینی شده است. امروز آموزش و پروش کشور از کسری بودجه شدید خصوصا در بخش  ساخت و نوسازی مدارس در رنج است. بر اساس قانون اساسی آموزش و پرورش در کشور باید رایگان باشد. الان مدارس ابتدایی در کشور ما مشکل دارند. ما باید کیفیت فیزیکی محیط تحصیل را برای دانش آموزان ارتقاء دهیم. با گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز مدارس ما در برخی نقاط کشور نظیر سیستان و بلوچستان نیمکت ندارند، امکانات آموزشی ندارند، معلم ندارند، بچه های واجب التعلیم نمی توانند درس بخوانند.» این اقتصاددان در ادامه افزود:« گسترش آموزش ابتدایی وظیفه دولت است. آموزش و پرورش زیر ساخت توسعه کشور است. این در حالی است که در سال های اخیر آموزش و پرورش کشور به شدت تضعیف شده است و وظیفه مجموعه دستگاه های تصمیم گیر است که به این نهاد حیاتی برای توسعه کشور کمک بکنند. ما باید  بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور را جذب آموزش و پرورش کنیم. باید برای هزینه‌های جاری مدارس نظیر پول آب و برق بودجه بیشتری در نظر بگیریم.  باید کمک کنیم که وضعیت فضای آموزش ابتدایی و مدارس ما در استان های محروم کشور از این وضعیت خارج بشود. حتی من معتقدم بخشی از بودجه آموزش عالی و دانشگاه های خالی از دانشجو در استان های مختلف را باید برای ساخت مدرسه و تهیه امکانات آموزشی در اختیار آموزش و پرورش قرارداد.»
 بودجه نهادهای خاص
 مسئله اصلی اقتصاد ایران نبود
 در این میان اما برخی اقتصاددانان معتقذند که بودجه نهادهای خاص فرهنگی و مذهبی اصلی ترین مشکل اقتصاد ایران نیست و پرداختن بیش از از حد  رسانه ها به این موضوع باعث به حاشیه رفتن مشکلات اصلی اقتصاد ایران شده است. حمیدرضا برادران شرکا دراین مورد به «شهروند»  می‌گوید:«ببنید به نظر من وارد شدن به این موضوعات در حالی که هنوز به بودجه تبدیل به قانون نشده است کار درستی نیست. مشکل در کشور ما این است که از زمانی که دولت شروع  به بودجه نویسی می کند، اطلاعات را بیرون می دهد و در نتیجه موج رسانه ای ایجاد می کند، این روند در نتیجه رسیدگی در کمیسیون های تخصصی  و بعد کمیسیون تلفیق ادامه می یابد.ما باید فضای رسانه ای کشور را به سمت مسائل کلان اقتصادمان ببریم. اقتصاد ما باید به یک سیستم تبدیل بشود. سیستمی که باید پاسخگو باشد و از خود سیگنال صادر کند، برای کشور اشتغال و توسعه بیاورد و وقتی اشتباهی اتفاق افتاد  درسیستم علائم اشتباهات به سرعت نمایان و اصلاح شود.  ما باید فضای عمومی کشور را به گفت وگو در مورد مسائل اصلی ببریم تا اساس اقتصاد ایران یک سامانی پیداکند. متاسفانه امروز اوضاع اقتصاد ایران نابسامان است.»


تعداد بازدید :  438