شماره ۱۳۲۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۶ دي
صفحه را ببند
کمیته بررسی غلط زیادی در تلگرام

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]

مصطفی میرسلیم شب بد خوابیده و صبح سرش را از زیر پتو آورده بیرون و فرموده: «نمی‌توانیم اجازه دهیم هر کس هر غلطی خواست در این مملکت کند.» این را برای چی گفته؟ در جهت حمایت از فیلتر‌کردن تلگرام. ایشان اضافه کرده: «می‌گویند کسب‌و‌کار مردم با مشکل مواجه می‌شود، در حالی ‌که ما خودمان پیام‌رسان ملی‌مان را راه می‌اندازیم، خوب هم هست و مردم می‌توانند از آن طریق کارشان را ادامه دهند.»
وقتی مردم شنیدند نباید در تلگرام هر غلطی دلشان خواست بکنند، خیلی سعی کردند بفهمند کدام کار غلط زیادی است و کدام کار غلط غیر زیادی؛ چون اینجور که بویش می‌آید ما مردم هر کاری کنیم به نوعی آن کار غلط است و در هر قضیه‌ای ما مقصر هستیم، فقط ‌درصد قصورمان کم و زیاد می‌شود؛ مثلا همین صادق‌خان زیباکلام هم با همین نگاه به ما مردم نگاه می‌کند و می‌گوید: «مسئولیت اصلی مصیبت‌هایی که در یک دهه مدیریت اصولگرایان بر شهر تهران رفت متوجه آنانی هست که با پشت‌کردن به صندوق رأی، شورای شهر را دو دستی به اصولگرایان تقدیم کردند.» یعنی نه شهردار اصولگرا، نه شورای شهر اصولگرا، نه اصلاح‌طلبانی که با مدیریت قبلی‌شان کاری کردند کارستان و باعث فرار مردم از صندوق رأی شوراها شدند نقش پررنگی در این کار نداشته‌اند اما مردم متهم اصلی همه این اتفاق‌ها هستند.
حالا از موضوع خودمان دور نشویم. خط‌های تلفن را باز گذاشتیم ببینیم مردم متنبه می‌شوند یا خیر:
- صالح هستم عضو یکی از پربازدیدترین کانال‌های تلگرامی. این درست است که ادمین یک کانال تلگرامی متکلم وحده باشد و نگذارد منتقدانش حرفشان را بزنند؟ نه نقدی... نه غرزدنی... نه حتی یک بد و بیراه و ناسزای مختصر. این به نظر شما مغایر حقوق شهروندی نیست؟ یعنی ادمین این کانال به قول آقای میرسلیم هر غلطی دلش خواست در کانالش بکند و ما نتوانیم حتی یک کامنت زیر پُستش بگذاریم؟ به‌ نظر من تا زمانی که پاول دورف به‌عنوان مالک تلگرام ضمانت محضری ندهد که کلیه کانال‌ها به‌زودی تبدیل به گروه خواهند شد، باید تلگرام فیلتر بشود. سوپر گروه هم نه‌ها، بدآموزی دارد. فقط گروه که وقتی ادمین آن غلط زیادی کرد ما بتوانیم در همان جا حالش را بگیریم.
- ضدزاده هستم. 98 ساله. بنده هم موافق فیلتر تلگرام هستم. دیروز دیدم همسرم در یک گروه تلگرامی در پاسخ یک جوک بی‌مزه ارسال شده یک ایموجی لبخند فرستاده. شما بفرمايید چه معنی می‌دهد زن در یک جمع از ایموجی خنده استفاده کند؟ حالا هم الکی می‌گوید كه «من 85 سالمه و به علت خستگی، سهو ایموجی
پیدا کردم.»
- رفتاری‌ام. مصدع اوقات شدم عرض کنم چندی است قصد دارم جوکی که کمی شیطنت‌آمیز است در گروهی ارسال نمایم. البته خودم 8 تا 10 بار جوک را خوانده و البته با اندکی تغییرات محتوایی و زبانی ویرایش‌اش کرده‌ام؛ اما اگر اسائه ادب نشود هنوز نمی‌دانم باید به قول آقای میرسلیم چه غلطی کنم؟ بفرستمش؟ نفرستمش؟ نمی‌شود از آقای میرسلیم بخواهید پیگیر شوند که یک «کمیته بررسی غلط زیادی» تشکیل بشود تا قبل از ارسال هر پیام آن کمیته تشخیص بدهد كه پیام پیشنهادی از مصادیق غلط اضافه هست یا خیر؟


تعداد بازدید :  637