شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

افخم: تحریم‌های اخیر اروپا خلاف روند مذاکرات است
شهروند| سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام اخیر اتحادیه اروپایی در تحریم مجدد برخی نهادهای ایرانی را پافشاری غیرمتعارف توصیف کرد و این اقدام را سوال‌برانگیز خواند.
مرضیه افخم اضافه کرد: در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و تلاش برای رسیدن به یک توافق قابل قبول از سوی طرف‌های مذاکرات در جریان است این اقدام اتحادیه اروپایی سوال‌برانگیز بوده و خلاف روند مذاکرات و تعهدات طرف مقابل است. براساس این گزارش، سفارت کشورمان در بروکسل نیز مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا به مقامات ذیربط اروپایی اعلام کرده است. بنابر گزارش رسانه‌ها، اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود که مورد تأیید وزرای خزانه‌داری و دارایی کشورهای این اتحادیه در نشستی در بروکسل قرار گرفت 3 موسسه و یک سرمایه‌دار ایرانی را بار دیگر وارد لیست تحریم‌های اروپایی و توقیف حساب‌های مالی آنها و ممنوعیت ورودشان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا کرد.

یک منبع مطلع: حضور ولایتی در عمان صحت ندارد
یک منبع مطلع انتشار خبر حضور علی‌اکبر ولایتی در مسقط برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای را نادرست خواند. این منبع مطلع در گفت‌وگو با ایسنا، خبر حضور علی‌اکبر ولایتی در مذاکرات هسته‌ای در مسقط را تکذیب کرد. پایگاه خبری المانیتور عصر روز شنبه به نقل از منابع آگاه مدعی شد، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ممکن است به منظور شرکت در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران به عمان سفر کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: گزارش جدید آژانس می‌توانست به صورت دیگری نوشته شود
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانست به صورت دیگری نوشته شود.
به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: این گزارش می‌توانست به شکل دیگری نوشته شود. دو موضوعی که در گزارش به آن اشاره شده از 5 موضوع در گام سوم است. موضوعاتی که ما فراتر از گفتمان با آژانس توافق کردیم که به آنها بپردازیم و تعهدی در کار نبوده است. او ادامه داد: این دو موضوع از آن مسائلی است که هنوز در جریان است که حتی همان روزی که گزارش درحال تهیه شدن بود مذاکره‌کنندگان آنها درحال مذاکره با ما بودند و در این گزارش می‌توانست نوشته شود که هنوز پاسخ‌ها تکمیل نشده است. البته نوع انشای گزارش‌ها همین است ولی امکان دارد برداشت خواننده این‌طور باشد که ایران به سوالات جواب نداده است، درحالی‌که گفته شده جواب‌ها تکمیل نشده است. ما هم نمی‌گوییم غیراز این است، چون این مسأله‌ای است که هنوز جریان دارد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه یادآور شد: در این‌جا بحث زمان هم مطرح است. طرف مقابل فکر می‌کند ما مقید به زمان 3 ماه هستیم و باید در این 3 ماه جواب بدهیم درحالی‌که ما در دور اول توافق کردیم که 3 ماهه جواب بدهیم و برای دوره‌های بعدی زمانی تعیین نکردیم. پس این مطالبی که گفته می‌شود، زمان گذشته است، درست نیست.

صالحی به مسکو می‌رود
رئیس سازمان انرژی اتمی سه‌شنبه هفته جاری (بیستم آبان‌ماه) برای دیدار و گفت‌وگو با سرگئی کرینکو مدیرعامل سازمان دولتی انرژی اتمی روسیه به مسکو می‌رود. به گزارش ایرنا، «مهدی سنایی» سفیر کشورمان در روسیه در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی سه‌شنبه این هفته بیستم آبان‌ماه به منظور دیدار با سرگئی کرینکو مدیرعامل سازمان دولتی انرژی اتمی روسیه وارد مسکو خواهد شد.
در این سفر یک روزه اسنادی نیز در زمینه گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به امضا خواهد رسید. سنایی نوشته است: ایران و روسیه تجربه ساخت نیروگاه ‌هزار مگاواتی بوشهر را دارند که به‌رغم تأخیری که در ساخت آن شد، هم‌اکنون با ظرفیت کامل به شبکه برق کشور وصل است و بخشی از نیازهای ایران را برطرف می‌کند. ایران و روسیه بنا دارند همکاری‌های خود را در عرصه هسته‌ای و همچنین نیروگاه‌های حرارتی افزایش دهند. به گفته سفیر کشورمان در روسیه، در بخش دوم نیز اخیرا مذاکراتی بین وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه صورت گرفته است. همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و در چارچوب قوانین بین‌المللی صورت می‌پذیرد.


تعداد بازدید :  263