شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
وزیر خارجه عمان:
دشمنی کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ایران به مصلحت نیست

وزیر امور خارجه عمان گفت: این به مصلحت نیست که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به دشمنی با دولتی مثل ایران بپردازند چون این دشمنی خسارت‌های سنگینی را برای ما به همراه دارد.
به گزارش ایسنا، یوسف بن علوی بن عبدالله در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الأوسط درخصوص میزبانی کشورش در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و این‌که آیا این میزبانی به درخواست آمریکایی‌ها انجام شده یا ایران یا آن‌که خواسته عمانی‌ها بوده است؟ بیان کرد: توافقی بین همه صورت گرفت مبنی بر این‌که این دیدار با نظارت عمانی‌ها باشد و ما هم استقبال کردیم.
وزیر امور خارجه عمان در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس و این‌که آیا این توافق تضمین می‌کند که ایران هسته‌ای نباشد؟ بیان کرد: این همان اصل مسأله است. همه این مسائل هدفش این است که ایران هسته‌ای نباشد که البته غرب نسبت به این مسأله حریص‌تر است. ما در منطقه هستیم و این خطرات وجود دارد.
او در پاسخ به این سوال که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که توافق بد را نخواهد پذیرفت، نظر شما چیست؟ اظهار کرد: همه می‌گویند. حتی ایرانی‌ها هم می‌گویند توافق خوب. اما مقیاس این توافق خوب چیست؟ همه می‌خواهند که توافقی حاصل شود ما هم این را می‌دانیم و آن را درک می‌کنیم. حتی ایرانی‌ها همه موافقند و این خداست که از دل‌ها باخبر است. بن علوی افزود: ایرانی‌ها می‌گویند ما سلاح هسته‌ای نمی‌سازیم و می‌آیند و به قرآن قسم می‌خورند. طبیعتا این امر قابل درک است. تنها مسأله رآکتورهای هسته‌ای باقی می‌ماند که برای تولید برق است.  او در پاسخ به این سوال که شما روابط متمایزی با تهران دارید درحالی‌که سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس روابط بحرانی با ایران دارند، چطور می‌خواهید این روابط را حفظ کنید؟ گفت: ما معتقدیم در این روابط اندکی بحران وجود دارد، اما نه در بیشتر آن. همچنین نه به خاطر روابط ما و این هم به خاطر اختلاف دیدگاه‌ها در مسائل منطقه‌ای است. بنابراین دشوار است که از این‌گونه اختلاف نظرها در این شرایط دوری کنیم و خواهان توانایی‌هایی از نوع ویژه هستیم که بتوان در سایه بحران‌ها با استفاده از دیپلماسی اقدام پیشگیرانه‌ای را انجام داد. اما همان‌طور که پیش از این گفتم خطراتی وجود دارد که حتی اگر این خطرات محکوم باشند می‌توان آن را به تأخیر انداخت.
وی ادامه داد: این به مصلحت نیست که ما کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به دشمنی با دولتی مثل ایران بپردازیم. چرا؟ برای این‌که دشمنی با ایران خسارت‌های سنگینی را برای ما به همراه دارد. اما تنوع در روابط با ایران چه‌بسا فوایدی برای طرفین به همراه دارد. هرچند در روابط ما با ایران تمایزی نسبت به روابط دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس یا دیگر کشورها وجود ندارد. در هر حال ما معتقدیم که نیازی به هیچ نوعی از انواع درگیری نداریم. ما در روابطمان با دیگران به گفت‌وگو اعتقاد داریم و این گفت‌وگو در نتیجه وجود اختلافات است. از این‌رو این به آن معناست که گفت‌وگوها ادامه یابد.


تعداد بازدید :  110