شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
این پرونده 10‌هزار شاکی د ر6 استان دارد
انهدام بزرگترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای پشت میله‌های زندان
همدستان گروه تبهکار با پولشویی، خارج از زندان ساختمان و برج می‌ساختند

شهروند| طراحی سناریوی سرقت، پشت دیوارهای زندان یکی از بزرگترین پرونده‌های کلاهبرداری را پیش روی پلیس فتای استان فارس قرار داد. اعضای باند عجیبی که از داخل زندان به گماشته‌هایشان دستور کلاهبرداری می‌دادند با 10‌هزار شاکی در بن‌بست قانون گرفتار شدند.
نقشه‌های کلان
2‌سال قبل بود که شکایت‌هایی مبنی بر کلاهبرداری از طریق عابر بانک در پلیس فتای استان فارس به ثبت رسید. مالباختگان هر کدام در شکایتی جداگانه ادعا می‌کردند که وقتی از طریق تلفن‌های همراهشان در جریان برنده شدن در یک مسابقه پیامکی قرار گرفتند به پای دستگاه‌های خودپرداز رفتند و با وارد کردن رمز کارت عابر بانکشان پول‌های میلیونی از دست دادند. همین شکایت‌ها کافی بود تا کارآگاهان تحقیقات خود را برای شناسایی شبکه اصلی این کلاهبرداری‌ها که در سناریویی سازمان‌یافته برای دارندگان عابر بانک دام پهن کرده بودند، آغاز کنند.
آغاز تحقیقات پلیسی
بررسی‌ها نشان می‌داد اکثر مالباختگان در زمانی طعمه کلاهبرداران قرار گرفته‌اند که در شرایط کاری شلوغی بوده‌اند و معمولا از همکاران یا منشی‌های خود خواسته بودند تا برای دریافت پول به پای دستگاه‌های خودپرداز بروند. کارآگاهان در گام نخست تحقیقات موفق به شناسایی شماره تلفن‌هایی شدند که کلاهبرداران از طریق آن با طعمه‌هایشان ارتباط برقرار کرده بودند. همزمان با آغاز تحقیقات پلیس صدها مالباخته دیگر با مراجعه به پلیس فتا شکایت‌های مشابهی را پیش روی تیم تحقیق قرار دادند.
رصد کلاهبرداران پشت دیوار زندان
 ماموران پلیس فتا با توجه به تعداد مالباختگان و پیچیدگی پرونده، دست به تحقیقات گسترده‌ای زدند. تا این‌که سرنخ طلایی ماجرا، معمایی عجیب را پیش روی کارآگاهان قرار داد. کارآگاهان با استفاده از کارهای اطلاعاتی متوجه شدند این کلاهبرداری‌ها از داخل یکی از زندان‌های کشور صورت می‌گیرد.
عملیات پلیسی
کارآگاهان در گام بعدی تحقیقات این پرونده معمایی، دریافتند تعدادی گماشته در بیرون از زندان با دستور اعضای باند مخوفی در داخل زندان، نقشه کلاهبرداری‌هایشان را اجرایی می‌کنند. همین اطلاعات کافی بود تا کارآگاهان با دستور قضایی بتوانند اعضای این باند کلاهبردار را که در زندان به سر می‌بردند، دستگیر کنند.
سردار احمدعلی گودرزی فرمانده انتظامی فارس در رابطه با متلاشی شدن باند کلاهبرداران فضای مجازی گفت: «طی گشتزنی پلیس فتای استان فارس در فضای مجازی ماموران پلیس تخصصی، متوجه انجام یکسری کلاهبرداری پیامکی از طریق عابربانک شدند که با پیگیری‌های انجام‌شده به شبکه اصلی این کلاهبرداری رسیدند. با انجام تحقیقات گسترده متوجه شدیم که این باند در دو‌سال گذشته فعالیت‌های مختلفی را در اکثر کلانشهرهای کشور انجام دادند که با استفاده از شگرد‌های مختلف توانسته بودند از دست پلیس فرار کنند. بنابراین تیم ویژه‌ای با حضور متخصصان فضای مجازی در پلیس فتای فارس تشکیل شد که پس از چند ماه تلاش شبانه‌روزی موفق به شناسایی اعضای اصلی این شبکه در یکی از زندان‌های کشور شدیم. این افراد زندانی، شرکا و همدستانی نیز در خارج زندان داشتند که پولشویی را انجام می‌دادند و افراد حاضر در زندان از طریق ارسال پیامک به مردم مشخص‌شده از آنها کلاهبرداری می‌کردند.»
10‌هزار شاکی از 6 استان
23 نفر از کلاهبرداران دستگیر و 12 نفر از این افراد به پلیس فتای فارس تحویل داده شده‌اند که همگی به جرم خود اعتراف کردند. از این افراد سه‌هزار قطعه سیم‌کارت تلفن همراه و 230 دستگاه تلفن همراه کشف شد.  سردار گودرزی درخصوص میزان کلاهبرداری این باند، گفت: «تاکنون 10‌هزار مالباخته شناسایی شدند. از این تعداد شاکی 590 نفر از استان فارس هستند. البته تا این لحظه میزان دقیق کلاهبرداری انجام‌شده مشخص نیست هرچند تعدادی برج و منزل درحال ساخت توسط کلاهبرداران پلمب شده است. فرمانده انتظامی فارس درخصوص شهرهایی که این گروه کلاهبردار در آنها فعالیت داشتند، گفت: «به ترتیب استان‌های اصفهان، آذربایجان، خراسان رضوی و فارس بیشترین کلاهبرداری از آنها انجام شده البته در استان‌های البرز و تهران نیز این کار انجام شده است.» فرمانده انتظامي فارس از هموطناني كه از آنها به صورت الكترونيكي كلاهبرداري شده است خواست براي پيگيري پرونده خود به نزديك‌ترين مرجع قضایي يا انتظامي ترجيحاً پليس فتا در سراسر كشور مراجعه كنند. سردار «گودرزي» هشدار داد: شهروندان به پيامك‌هايي كه با محتواي برنده شدن آنها در قرعه‌كشي و مسابقه‌هاي مختلف ارسال مي‌شود، توجه نكنند. وي در پايان گفت: اپراتورهاي تلفن همراه نيز بايد توزيع سيم‌كارت‌هاي خود را نظام‌مند كنند تا چنين مواردي به وجود نيايد.


تعداد بازدید :  124