شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
جزییات سرنوشت مرگبار صیادان لنج آتشین

شهروند| شعله‌های آتش هر لحظه بیشتر می‌شد. ملوانان شاهد غرق شدن لنج بودند. 4 ملوان توسط لنج‌های دیگر نجات یافتند اما سرنوشت دو ملوان این لنج همچنان در‌هاله‌ای از ابهام باقی است و تا به امروز تلاش تیم‌های جست‌وجوگر برای پیدا کردن آنها بی‌نتیجه مانده است.
این حادثه بامداد روز پنجشنبه 15 آبان‌ماه امسال رخ داد. زمانی که این لنج صیادی با 6 سرنشین از سیریک راهی منطقه کوه مبارک شد تا به صید ماهی بپردازد اما یک اشکال در سیستم سوخت‌رسانی این لنج باعث بروز یک آتش‌سوزی و حادثه‌ای هولناک شد.
یکی از ملوانان این لنج صیادی می‌گوید: ساعت از 3 نیمه‌شب گذشته بود. ناگهان موتور لنج از کار افتاد. علی و عباس به سمت موتورخانه رفتند. قسمت منبع سوخت لنج دچار مشکل شده بود.
وقتی آنها در قسمت باک را برداشته بودند مقداری سوخت به روی اگزوز ریخته و آتش‌سوزی رخ داده بود.
وی در ادامه گفت: شعله‌های آتش در مدت چند دقیقه از قسمت موتور به عرشه لنج سرایت کرد و در یک چشم به هم زدن ناگهان تمام لنج را شعله‌های آتش فراگرفت.
ماهم با دیدن این صحنه شوکه شده بودیم. تا لحظه آخر خودمان را روی عرشه لنج نگه داشتیم اما وقتی دیديم جانمان در خطر است به داخل آب پریدیم. آن شب دریا مواج بود. نمی‌دانم چند دقیقه روی آب سرگردان بودیم، فقط یادم هست لنج‌های صیادی دیگر به ما کمک کردند و نجاتمان دادند.
به این ترتیب با کمک لنج‌های دیگر 4 ملوان لنج حادثه‌دیده نجات یافتند اما از 2 ملوان دیگر خبری نبود.
جست‌وجو برای پیداکردن ردی از دو ملوان تنها موضوعی نبود که از زمان وقوع حادثه بر سر زبان افتاده است. در این میان بعضی‌ها مدعی هستند این لنج مشغول کار قاچاق سوخت بوده است اما عده‌ای دیگر این لنج را صیادی می‌دانند.
یک روز بعد از حادثه حسین رئیسی مسئول نمایندگی شیلات در سیریک طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: این لنج مجوز صید را دریافت نکرده و به همین عنوان نمی‌توان گفت این لنج یک لنج صیادی است. در همین زمان یکی از خبرگزاری‌ها نیز اعلام کرد این لنج هنگام تخلیه محموله سوخت قاچاق و تحویل آن به کشتی هندی، دچار حادثه شده است.
این گزارش‌های ضد و نقیض ما را بر آن داشت به سراغ رئیس شیلات سیریک برویم تا وی درباره این حادثه و ابهاماتی که در این پرونده وجود دارد پاسخگو باشد.
عبدالله رئیسی رئیس شیلات سیریک در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: این حادثه برای یک لنج صیادی رخ داده و تمام گمانه‌زنی‌ها در مورد قاچاقچی بودن آنها و تحویل سوخت به لنج هندی اشتباه است. این لنج دارای مجوز شیلات سیریک بوده و هیچ اقدام غیرقانونی در این میان صورت نگرفته است. با این حال ابتدا پیدا شدن دو ملوان ناپدیدشده مهم‌تر است و در ادامه به این موضوع و شایعاتی که ایجاد شده است رسیدگی خواهد شد.


تعداد بازدید :  116