شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

گشايش آبراه درياي سرخ
2532‌سال پیش، برابر با دهم نوامبر 518 پیش از میلاد، كار ساختن آبراه ميان درياي سرخ و رود نيل به منظور عبور كشتي‌هاي ايران از خليج فارس به مديترانه تكميل شد. این روز پس از محاسبات تقویمی به دست آمده است. اين آبراه به تصميم داريوش بزرگ و عمدتا با هدف نظامي ساخته شده بود که باستان‌شناسان و مورخان متفق‌القول آن را از كارهاي بزرگ بشر در قرون قديم اعلام داشته‌اند. خشايارشا نيز بعدها چنين آبراهي را در يونان ساخت. مصر به ‌سال 525 پيش از ميلاد توسط کمبوجیه پسر و جانشين كوروش بزرگ تصرف شد و تا‌ سال 404 پيش ازميلاد به مدت 121‌سال يك ساتراپي ايران بود.

زادروز مُبلغ پروتستانیسم
531‌سال پیش، برابر با دهم نوامبر 1483 میلادی، مارتین لوتر، کشیش متجدد و مترجم انجیل به زبان آلمانی که یک تجدیدنظرطلب مذهبی بود به دنیا آمد. لوتر یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در تاریخ آیین مسیحیت و از پیشوایان نهضت اصلاحات پروتستانی به شمار می‌رود. از تعداد 7 اصول عبادتی در کلیسای قرون وسطا فقط دو اصل آن یعنی غسل تعمید و عشای ربانی مورد قبول لوتر قرار گرفت. او معتقد بود که تنها آن دو در کتاب مقدس تأیید شده‌ است.

مرگ مصطفی کمال پاشا
76‌سال پیش، برابر با دهم نوامبر 1938 میلادی، مصطفی کمال پاشا (آتاترک) نظامی و دولتمرد و بنیانگذار جمهوری ترکیه در 57سالگی درگذشت. آتاترک در دهه اول قرن بیستم به همراه گروهی از افسران ترک که ترک‌های جوان نامیده شدند، پایه‌های اصلاحات در ارتش و دولت را به نفع ملی‌گرایی ترک‌ها تثبیت کرد. در پایان جنگ جهانی اول مردم ترکیه از بی‌کفایتی خلیفه محمد ششم و نظام عثمانی به تنگ آمده بودند و آتاترک رهبری خیزش علیه خلافت و امپراتوری عثمانی را برعهده گرفت.


تعداد بازدید :  316