شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
خانه‌های روستای «چین» تاب برف و باران ندارد
زندگی زیرسقف چکه‌ای

شهروند| خانه‌های روستای چین در شهرستان کوهرنگ از چوب و گل‌وخاک ساخته شده و مردم در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که با کمترین استاندارد‌ها و از مصالح طبیعی ساخته شده‌اند و احتمال خراب شدن آنها هر لحظه در پی بارش‌های شدید برف‌وباران منطقه وجود دارد.
روستای چین جزو دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ است و جزو محروم‌ترین روستاهای چهارمحال‌وبختیاری و کشور به شمار می‌رود. این روستا در میان قله‌های بلندترین مناطق زاگرس قرار گرفته و مردم این منطقه از میانه فصل پاییز تا عید نوروز با سختی بارش‌های چندین متری برف زندگی را طی می‌کنند. این منطقه پربارش‌ترین منطقه چهارمحال‌وبختیاری از نظر برف و باران به شمار می‌رود. مردم روستا در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که از چوب و سنگ و گل‌وخاک و مصالح طبیعی منطقه تشکیل شده‌اند و خبری از سیمان، آجر، قیر، ایزوگام و گچ در خانه‌های آنها نیست. بسیاری از خانه‌ها هنگام بارش چکه می‌کنند و بسیاری دیگر تخریب می‌شوند که سختی زندگی را برای مردمان این منطقه بیشتر می‌کند. حسینعلی درخشان، عضو شورای اسلامی روستای چین با بیان این‌که خانه‌های روستایی این منطقه از مصالح طبیعی مانند چوب جنگل و گل‌وخاک ساخته شده است، می‌گوید: «در ساخت خانه‌های روستای چین از مصالح ساختمانی امروزی استفاده نشده است. بسیاری از خانه‌ها هنگام بارش شروع به چکه می‌کنند و آب دادن سقف خانه مشکلات بسیاری را برای اهالی خانه به‌ویژه کودکان ایجاد می‌کند.»
به گفته او نبود شغل مناسب در این منطقه موجب شده مردم این منطقه جزو کم‌درآمد‌ترین مردم کشور باشند: «درآمد آنها جوابگوی مخارج زندگی نیست چه برسد که بتوانند سرپناه استاندارد و ایمنی برای خود بسازند. ضرورت دارد فاصله 4کیلومتری تا گردنه به سمت بزنوید لرستان زیرسازی شود و این کار اگر انجام شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. نداشتن سیگنال‌های تلویزیون و ارتباط مخابراتی از مهم‌ترین مشکلات دیگر منطقه به شمار می‌رود.»
روستای چین از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد و بیش از 120کیلومتر تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری فاصله دارد.


تعداد بازدید :  283