شماره ۴۲۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۹ آبان
صفحه را ببند
هفتمین دوره هفت نگاه برگزار می‌شود
هفتمین هفت نگاه با هفت گالرى میزبان و هفت گالری میهمان

شهروند| اهالی هنرهای تجسمی همچنان روزهای خوبی را از سر می‌گذرانند. درحالی‌که به تازگی حراجی کریستیز را به پایان رسانده‌اند که بعد از سال‌ها در آن رکوردهای تازه‌ای ثبت کردند، حالا هم قرار است همین جمعه، بارِ دیگر یک فروشِ بزرگ برگزار کنند؛ فروشی به همت هفت زن که هفت نگاه نام دارد و حالا یکی از معتبرترین اتفاقاتِ تجسمی در ایران شده است. این خانم‌های گالری‌دار آن روز که کارشان را شروع کردند، یک شعار داشتند: «هر خانه ایرانی، یک اثر هنری.» حالا هفت‌سال از آن زمان می‌گذرد و این اتفاق کمابیش رخ داده است. نه آن‌طور که آنها آرزو داشتند؛ اما کسی هم نیست که منکرِ این اتفاقاتِ مهمی شود که این روزها در عرصه هنرهای تجسمی رخ داده است. نکته مهم در این زمینه این است که امسال گالری دی و مدیرِ خوش‌ذوقش فریال سلحشور در این جمع حضور ندارند. گویا خانم سلحشور، تصمیم گرفته است بعد از سال‌ها تلاش در این زمینه، این روزها را کمی استراحت کند.
امسال هفتمين نمايشگاه هفت نگاه با ميزبانى هفت گالرى است و هفت گالری دیگر هم به‌عنوان میهمان دعوت شده‌اند و قرار است در آن ٤٠٠ اثر از ٣٥٠ هنرمند در فرهنگسراى نياوران آغاز به كار کند و از همین حالا می‌توان انتظار داشت که اتفاقاتِ خوبی در این حوزه رخ دهد و آثار فروشِ بالایی داشته باشند. شاید آن زمان که گالرى‌هاى آریا، الهه، گلستان، ماه مهر، هفت ثمر و والی – در‌ سال ١٣٨٥ - با هدف رونق‌افزايى به اقتصاد هنر و دعوت اقشار مختلف مردم به خريد آثار هنرى آغاز به كار کردند، به ذهنشان هم خطور نمی‌کرد که روزگاری تا این اندازه کارشان موفق باشد. به‌خصوص این‌که آنها در هفتمين نمايشگاه خود با ابتكارى قابل توجه همگرايى و همكارى گالرى‌ها را به نمايش گذاشته‌اند، به همین خاطر است که «ليلى گلستان» - سخنگوى گروه تجسمى هفت نگاه – می‌گوید: «به مناسبت هفتمين دوره، تصميم گرفتيم از هفت گالرى ديگر هم جهت خلق نمايشگاهى جامع و متنوع دعوت کنیم تا ضمن نمايش گونه‌گونى هنر ايران، طيف وسيعى از سلايق هنرى را پاسخ دهيم و بسترى براى وحدت رويه و همگرايى بيشتر گالرى‌ها را فراهم کنیم.»
هفت گالرىِ مهمان، آران، اعتماد، حنا، زيرزمين دستان، سين، سيحون و طراحان آزاد هريك با هفت هنرمند منتخب خود در اين نمايشگاه حاضر شده‌اند و البته در انتخاب آثار و نيز تعيين قيمت آثار آنها آزاد هستند.
لیلی همیشه طرفدارِ وارد شدنِ طیفِ جدیدی از خریداران است؛ طیفی که الزاما ممکن است مجموعه‌دار نباشند، اما باید آثارِ هنری را خریداری کنند تا این چرخه هر روز گسترده‌تر شود. به همین خاطر است که لیلی گلستان تأکید می‌کند که باید آثاري با كيفيت بالا و قيمتى پايين‌تر از قیمت بازار هنر داشت و اين مفيدترين راهكار مستمر برای رونقِ اقتصادِ هنرهای تجسمی است: «براى آن‌كه هرکس از هر طبقه اجتماعی و هر بودجه‌ای بتواند از موهبت حضور اثر هنرى در محيط كار و خانه خود بهره‌مند شود، در اين نمايشگاه آثارى هم با قيمت‌های مناسب روى ديوار خواهد بود. بالاترين قيمت هم روز افتتاحيه اطلاع‌رسانى مى‌شود.»
در این دوره آثاری از سهراب سپهرى، محمد احصایی، آیدین آغداشلو، پرويز تناولى، غلامحسين نامى، ایران درودی، نصرالله افجه‌ای، فریده لاشایی، فرح اصولی، ‌هانیبال الخاص، احمد اسفندیاری، رضا درخشانی، علی‌اکبر صادقی، پروانه اعتمادی، جلال شباهنگی، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صداقت جباری، محمدابراهیم جعفری، تاها بهبهانی، رعنا فرنود، شیرین اتحادیه، شهره مهران، ایرج شافعی، رزیتا شرف‌جهان، مهرداد محب‌علی، هومن مرتضوی، علی‌اصغر معصومی و... به نمايش گذاشته‌شده‌است و این درحالی است که گلستان می‌گوید برگ برنده هفت نگاه هفتم حضور بسيار چشمگير هنرمندان جوان است كه با آثارى نوگرا و تكنيك بالاى نقاشانه به يقين نظر خريداران آثار هنرى را مثل هر‌ سال به خود جلب خواهد كرد.
هفت نگاه هفتم عصر جمعه ٢٣ آبان در فرهنگسراى نياوران، واقع در انتهاى خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران افتتاح مى‌شود و تا هفتم آذرماه، هر روز از ساعت ١٠ تا ١٩ (روزهاى تعطيل ١٤ تا ١٩) روى علاقه‌مندان باز خواهد بود.


تعداد بازدید :  260