شماره ۱۳۱۶ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ دي
صفحه را ببند
«هلال» در دیگر رسانه‌ها
انعکاس بشردوستی

شهروند| نشرِداوطلبی، انتشار اخبار سمن‌ها و انعکاس فعالیت نوعدوستانه، موضوعی است که در عصر جدید با حضور فعالیت‌های رسانه‌های نوظهور، با علاقه مخاطبین در دنیا روبه‌رو شده است. علاقه‌ای که باعث شده است در کنار فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این زمینه، رسانه سنتی نیز به انتشار چنین اخباری بپردازند. در کشور ما نیز این اخبار هر روز در روزنامه‌های مختلف، خبرگزاری و سایت‌های خبری منعکس می‌شود؛ خبرهای داوطلبی، خبرهای خیرخواهانه از سمن‌های مردمی فعالیت‌های خیرین و همچنین اخبار جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور.
بازخوانی بشردوستی
در هفته‌ای که گذشت در رسانه‌های تصویری، مکتوب، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اخباری همچون ارایه خدمات هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده؛ هفتادمین سالگرد سازمان جوانان هلال‌احمر و خبرهای مربوط به بودجه ازجمله اخبار باز نشر شد. در کنار این اخبار گزارش از طرح سحر سازمان جوانان، مانورهای امدادی این جمعیت نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. انتشار اخبار هلال احمر در رسانه‌های مکتوب نیز در هفته گذشته دنبال شد. از انتشار این اخبار که می‌توان به سه مطلب روزنامه اطلاعات، ایران و آفتاب یزد اشاره کرد. «شهروند» به بازخوانی این سه مطلب در ادامه پرداخته است.
خدا پدر هلال‌احمری‌ها را بیامرزد
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «فراموش نشوند» در 14 دی به وضع مناطق زلزله‌زده با شروع بارش‌ها اشاره کرده است. نویسنده در این مطلب عنوان کرده است: «مردم این مناطق این روزها علاوه بر معضل اسکان موقت در آستانه مشکل کمبود موادغذایی نیز هستند.» در این گزارش حبیب از اهالی سرپل ذهاب نیز می‌گوید: «باز هم خدا پدر هلال‌احمری‌ها را بیامرزد که تنهای‌مان نگذاشته‌اند و البته یکی دو گروه امدادرسان مردمی! حبیب می‌گوید: «وضع به همین منوال اگر باشد و اگر خواسته باشد در روی همین پاشنه بچرخد برای غذا و بدیهیات زندگی دچار مشکل جدی خواهیم شد.»
ارتباطات بين‌المللي، نياز زلزله‌شناسي
ارتباطات بين‌المللي، نياز زلزله‌شناسي عنوان مطلب روزنامه اطلاعات در روز دوشنبه 18 دی‌ماه است. در این گزارش عنوان شده است: «یک ماه و چند روز از زلزله مرگبار کرمانشاه گذشته بود که زلزله‌ای دیگر، این‌بار در نزدیکی پایتخت، توجه همگان را به این موضوع جلب کرد. زلزله حدود ۵ ریشتری که حاصل فعال شدن گسلی در نزدیکی تهران بود، هشداری جدی برای این ابرشهر محسوب شد. مخاطب این هشدار، هم میلیون‌ها ساکن تهران و هم مسئولان امدادی و انتظامی بود. پس از این زلزله شبانه زمستانی، بسیاری از مردم به سرعت منازل خود را ترک کردند و به خیابان‌ها آمدند. قبل از هر چیز، خروجی‌های شهر در ترافیک انبوه خودروها گرفتار شد. پمپ‌های بنزین ازجمله مکان‌های دیگری بود که به سرعت شلوغ شد. فروشگاه‌های مواد غذایی تا صبح مشغول سرویس‌دهی به مشتریانی بودند که به دنبال آب، نان، کنسرو و دیگر مواد مورد نیاز ابتدایی آمده بودند. بسیاری از شهروندان چادرهای مسافرتی خود را در بوستان‌های شهری برپا کردند، برخی دیگر تا صبح داخل خودروهای خود ماندند و به دلیل سرما، مجبور به روشن نگه‌داشتن خودروها شدند.» در گزارش روزنامه اطلاعات شاهین، معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به ارایه نظراتی کارشناسانه در این خصوص پرداخته است.
«مراقبت از نهال سبز امید با نشان هلال سرخ»
«مراقبت از نهال سبز امید با نشان هلال سرخ»؛ تیتر مطلب صفحه زندگی روزنامه ایران در یکشنبه 17 دی‌ماه است. روایت دانشجوی فداکار هلال‌احمر از تصاویر ماندگار امدادرسانی‌های هلال‌احمر است. نویسنده این مطلب يوسف حيدري در شروع مطلب عنوان کرده است: «نجات جان انسان‌هايي که زندگي‌شان به تار مويي بند است، تصويري است که امدادگران هلال‌احمر بارها آن را تجربه کرده‌اند. تصويري زيبا که در آن عشق و ايثار با هم معنا پيدا مي‌کنند و جان يک انسان از مرگ نجات پيدا مي‌کند. او در ادامه به معرفی دانشجوی فداکار هلال‌احمر می‌پردازد و می‌نویسد: هفتمين آيين اعطاي تنديس ملي فداکاري دانشجويان، فرصتي بود تا تعدادي از دانشجويان داوطلب هلال‌احمر که در حوادث مختلف جانفشاني کرده‌اند به مردم معرفي شوند. رامين اسدبگي دانشجوي رشته مهندسي رايانه دانشگاه تويسرکان يکي از امدادگران داوطلب فداکار است که از 5‌سال قبل به‌عنوان امدادگر داوطلب در پايگاه امدادونجات خيرآباد تويسرکان فعاليت مي‌کند و تا به امروز در 20 حادثه جاده‌اي و آتش‌سوزي‌هاي کوهستان و نجات کساني که در چاه سقوط کرده بودند، جانفشاني کرده است. او در کنار ديگر امدادگران در زلزله سرپل ذهاب بسياري از کساني را که زير آوار گرفتار شده بودند را از مرگ نجات داد. اين جوان 23ساله از روزهايي گفت که عاشقانه وارد جمعيت هلال‌احمر شد و در حوادث مرگبار مختلفي امدادرساني کرده است.» این مطلب روایتی از فعالیت امدادگر است.


تعداد بازدید :  631