شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
اعضای هیأت دولت در گفت‌و گو با رسانه‌ها تأکید کردند:
تعهد به آزادی اطلاعات و حقوق شهروندی
سه مرجع تقلید درپی اعتراضات اخیرخواستار توجه مسئولان به مطالبات مردم شدند آذری جهرمی: ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف کانال‌های تروریستی است، در غیر این صورت فعالیتش متوقف خواهد شد

شهروند| اعضای کابینه دوازدهم در حالی بعد از تشکیل جلسه هیأت دولت به میان خبرنگاران در حیاط دولت آمدند که محور اظهارات خود را به اتفاقات و ناآرامی‌های روزهای اخیر اختصاص دادند و وجه مشترک اظهارات آنها تعهد دولت به شنیدن صدای مردم، آزادی اطلاعات حقوق شهروندی بود.
در حالی که فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده و واکنش‌های زیادی را بین مردم به همراه داشته است، همین موضوع باعث شد تا سر وزیر ارتباطات دیروز حسابی در حیاط دولت شلوغ باشد. او درباره موضوع فیلترینگ با بیشترین میزان استقبال و سوال از سوی خبرنگاران مستقر در حیاط دولت مواجه شد و پیگیری برای از سرگیری فعالیت شبکه‌های اجتماعی به همراه شورایعالی امنیت کشور مهمترین موضوعی بود که آذری‌جهرمی به آن اشاره کرد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم دیروز با اشاره به اعتراضات اخیر به این نکته اشاره کرد که مسأله مطالبات مردمی موضوع امروز نیست تاکنون هیچ دولتی نتوانسته با سیاست‌های خود مردم را راضی کند. محمود واعظی همچنین هر گونه تحت فشار قرار گرفتن دولت از سوی نهادهای خاص را رد کرد و مدعی شد که طی روزهای گذشته شاهد وجود وحدت میان همه نهادها و ارکان در سطح ملی بودیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این مسأله اشاره کرد که رسانه‌های جمعی در اتفاقات اخیر مسیر را به سمت وحدت پیش بردند.
پیگیری برای از سرگیری
فعالیت شبکه‌های اجتماعی
دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحات تکمیلی و سیاست دولت در روزهای آینده نسبت به وضع پیش‌آمده درباره فیلتر تلگرام و اینستاگرام را تبیین کرد. آذری‌جهرمی در این مورد گفت: در حال پیگیری از شورای امنیت کشور هستیم تا شبکه‌های اجتماعی در نقاطی که آرامش به آنها بازگشته است فعالیت خود را از سر بگیرند. وی درباره دلایل فیلتر فضای مجازی اظهار کرد: این چالش وجود داشت اگر فضای مجازی مسدود شود کاربردهای خوب آن متوقف شده و نارضایتی ایجاد می‌کند اما از سویی امنیت اجتماعی هم تحت‌الشعاع اقدامات برخی کانال‌های شبکه مجازی قرار گرفته است و از سویی دسترسی آزاد به اطلاعات و امنیت هر دو جزو حقوق شهروندی محسوب می‌شود و دولت متعهد به رعایت آن است. جهرمی خاطرنشان کرد: این موضوع در شورای امنیت کشور مطرح شد و نظرات مخالف و موافق درباره مسدودکردن فضای مجازی مطرح شد و درنهایت این تصمیم گرفته شد که جلوی سوءاستفاده عده‌ای از فضای مجازی گرفته شود. وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که نظام همواره از انتقاد و اعتراض مردم دفاع کرده و آن را حق مردم می‌داند، خاطرنشان کرد: برخی کانال‌ها در فضای مجازی آدرس تجهیزات نظامی ما را می‌دادند و این‌گونه به داخل کشور خط می‌دادند یا آموزش ایجاد بمب را می‌دادند که هیچ کشوری اجازه فعالیت این کانال‌ها را نمی‌دهد به همین دلیل ما از مدیر تلگرام خواستیم فعالیت این کانال‌ها را متوقف کند که سه کانال هم بسته شد اما مجددا کانال‌های جدیدی درست شد و با توجه به ضعف مراکز مرجع خبری در کشور، مردم به این کانال‌ها مراجعه کردند و مدیر تلگرام هم پایبند مقرراتی که خودشان وضع کردند، نماند و بنابراین کانال‌هایی مردم را به آشوب و آتش‌زدن مساجد و مراکز نظامی تشویق می‌کردند. وزیر ارتباطات گفت: می‌گویند که مدیر تلگرام با دولت ایران همکاری کند در حالی ‌که ما اطلاعات خصوصی افراد را از مدیر تلگرام نخواسته‌ایم، فقط خواسته‌ایم مانع ترویج خشونت و تروریسم شود؛ مردم هم باید نظر خود را به مدیر تلگرام اعلام کنند.
وی در عین حال گفت: بحث بعدی بعد از بازگشت آرامش این است که پیگیری کردیم تا شورای امنیت اجازه دهد در نقاطی که این آرامش حاکم شده، فعالیت بعضی از این شبکه‌ها از سرگرفته شود و همچنین با مدیر تلگرام نیز مکاتبه کردیم و گفتیم ادامه فعالیت این پیام‌رسان منوط به این است که مصارف تروریستی آن حذف شود.
حمله به حسینیه‌ها و مساجد
چه ربطی به گرانی دارد؟
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اعتراضات اخیر در سطح کشور اظهار کرد: مسأله مطالبات مردمی موضوع امروز نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ دولتی نتوانسته با سیاست‌های خود مردم را راضی کند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به جزییات جلسه دیروز اظهار کرد: در این جلسه حوادث اخیر از سوی هیأت وزرا مورد بررسی قرار گرفت و وزرا نظرات خود را در این‌باره مطرح کردند. وی گفت: بسیار خوشحال هستیم از این‌که وزیر کشور به ‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور توانست ماموریتی که شورایعالی امنیت ملی به او واگذار کرده بود را به خوبی انجام دهد. در این زمینه رئیس‌جمهوری از وزیرکشور، فرمانده نیروی انتظامی و تمام کسانی که با حضور خود به نوعی سعی کردند با آرامش با مسائل برخورد کنند، تشکر کردند. از سوی دیگر ایشان از این افراد و نهادها خواستند که عملا آرامشی که در یکی دو شب گذشته ایجاد شده، پایدار بماند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: سیاست دولت تدبیر و امید از ابتدا این بوده که به‌عنوان منتخب مردم صدای آنها را بشنود و براساس نیازهای آنها عمل کند. واعظی در ادامه با اشاره به ماهیت اعتراضات اخیر و وقوع برخی اغتشاشات در جریان این اعتراضات تأکید کرد: این‌که در برخی شهرها عده‌ای به خیابان می‌آیند و آشوب می‌کنند و با حمله به مقدسات، حسینیه‌ها و مساجد را آتش می‌زنند و به منزل امام‌جمعه می‌روند و بانک‌ها را تخریب می‌کنند یا این‌که افرادی در سنین 17 الی 21سالگی که دستگیر شده‌اند، اعتراف می‌کنند که به دلیل هیجانات موجود به خیابان‌ها آمده‌ایم، چه ربطی به این دارد که بخواهیم مسائل گرانی و اقتصاد را محور قرار دهیم؟
رسانه‌های جمعی مسیر را به سمت وحدت پیش بردند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تحولات اخیر در کشور تأکید کرد: رسانه‌های جمعی کشور در عین ارسال اخبار اتفاقات اخیر، مسیر را به سمت وحدت اجتماعی پیش بردند و تصویر روشن‌تری از این فضا ارایه کردند. سیدعباس صالحی با اشاره به ناآرامی‌های روز گذشته گفت: اگر ارتباط وزرا با مردم بیشتر از گذشته شود، این مسأله موجب می‌شود مردم مسائل و مشکلات کشور را در یک فضای تفاهمی و تعاملی بیشتر درک کنند. وی در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها در این چند روز اخیر چه نقشی را ایفا کرده‌اند؟ اظهار کرد: رسانه‌ها نقش زیادی دارند که شرایط را در فضای بحران کنترل کنند. در یکی، دو روز اول اتفاقات اخیر شرایط تعریف نشده بود اما رسانه‌ها فضای دقیق اجتماعی را دریافتند که امنیت یک مزیت اجتماعی، منطقه‌ای و جهانی ما است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این‌که خیلی‌ها تلاش دارند این مزیت را به یک تهدید تبدیل کنند، تصریح کرد: رسانه‌های جمعی کشور به‌سرعت با این نگاه وارد شدند و در عین ارسال اخبار اتفاقات اخیر، مسیر را به سمت وحدت اجتماعی پیش بردند و تصویر روشن‌تری از این فضا ارایه کردند.

وزیر آموزش و پرورش: آماری از تعداد دانش‌آموزان بازداشتی در حوادث اخیر نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت تعدادی از نوجوانان و جوانان در سطح کشور خاطرنشان کرد: هنوز آمار دقیقی از این‌که چه تعداد از افراد بازداشت‌شده دانش‌آموز هستند ندارم اما در این زمینه از وزارت کشور و نهادهای امنیتی پیگیری‌هایی انجام می‌دهم. سیدمحمد بطحایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بازداشت تعدادی از نوجوانان و جوانان در جریان حوادث اخیر در سطح کشور، اظهار کرد: این‌که تعداد زیادی از دستگیرشدگان حوادث اخیر از افرادی بودند که در سنین جوانی قرار داشتند حرف درستی است اما هنوز درباره این‌که چه تعداد از این افراد دانش‌آموز بودند، آمار دقیقی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، تعدادی از دانش‌آموزانی که دستگیر شده‌اند در حال تردد در خیابان‌ بودند و به همراه افرادی دیگر بازداشت شده‌اند. وزیر آموزش و پرورش همچنین دو روز گذشته در تويیتی با اشاره به کشته‌شدن دو دانش‌آموز در حوادث اخیر نوشت: «آشوب و خشونت کور همواره بی‌گناهان را قربانی می‌کند؛ داغدار کشته‌شدن دو دانش‌آموز و امید آینده ایران «آرمین» و «شایان» عزیز در این آشوب هستیم.»


تعداد بازدید :  1247