شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی:
سیاست اصولی ایران، توسعه صلح و تقویت ثبات پایدار در منطقه است
امانوئل مکرون: به هیچ عنوان نقش سپاه قدس در نابودی داعش را انکار نمی‌کنیم

رئیس‌جمهوری ایران مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و فرانسه را در راستای توسعه و تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه برشمرد و بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها و گسترش و تحکیم روابط تهران- پاریس تأکید کرد. حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه با وی، ضمن تبریک ‌سال نو میلادی به دولت و ملت فرانسه، اظهار امیدواری کرد تا در‌ سال جدید شاهد تعمیق و تحکیم روابط و همکاری‌های دوستانه و همه‌جانبه ایران و فرانسه باشیم.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر پایه توسعه صلح و آرامش و تقویت ثبات پایدار در منطقه است، اظهار داشت: حضور ما در عراق و سوریه به دعوت رسمی دولت‌های این کشورها و برای مبارزه با تروریسم بوده و امروز برای همگان روشن است که تلاش‌ها و کمک‌های ایران منجر به نابودی تروریسم تکفیری داعش در منطقه شده است. روحانی با اشاره به این‌که معتقدیم سرنوشت هر کشوری تنها با اراده و خواست مردم تعیین می‌شود، افزود: همه باید برای برگزاری انتخاباتی آزاد در عراق تلاش کنیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم تلاش برای پایان دادن به محاصره مردم در سوریه و یمن و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم و مجروحان در این مناطق، بر ضرورت ادامه تلاش‌ها و روند مذاکرات برای برقراری گفتمان سازنده و آشتی ملی در سوریه تأکید کرد.
روحانی برقراری آرامش در لبنان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بیان سخنان تحریک‌آمیز علیه لبنان از سوی مقامات رژیم صهیونیستی و نقض حاکمیت سرزمینی و قلمرو هوایی این کشور از سوی آنها هرگز پذیرفتنی نیست.
رئیس‌جمهوری مواضع اخیر دونالد ترامپ نسبت به بیت‌المقدس را در شرایط منطقه مخرب دانست و بر ضرورت اعلام موضع صریح اروپا در راستای توسعه و تقویت ثبات و آرامش در منطقه و عدم همراهی با آمریکا در این زمینه تأکید کرد. روحانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در برجام به تعهدات خود در چارچوب مقررات و همکاری با آژانس پایبند است، افزود: برجام توافقی بین‌المللی و به نفع همه بوده و همه باید برای پابرجا ماندن این توافق تلاش کنیم. رئیس‌جمهوری ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم از منافع برجام برخورداریم به آن پایبند خواهیم بود.
روحانی با اشاره به این‌که برنامه‌های موشکی و دفاعی ایران هرگز ناقض قطعنامه‌های بین‌المللی نیست، تأکید کرد: سلاح ما برای دفاع از کشورمان است و هرگز نسبت به دستیابی به آنچه باید برای دفاع از کشورمان داشته باشیم، تردید نخواهیم کرد. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که امروز در ایران دموکراسی دقیقی حاکم است و نمونه بارز آن در انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور پرشور ملت پای صندوق‌ها، در پیشگاه جهانیان به نمایش درآمد، افزود: ترویج خشونت به هیچ عنوان ارتباطی با آزادی‌های مشروع، نقد و بیان مطالبات ندارد و هیچ کشوری درخصوص امنیت مردم خود مسامحه نمی‌کند. روحانی با انتقاد از این‌که یک گروهک تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، گفت: از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به این‌که فرانسه نسبت به اجرای برجام کاملا پایبند بوده و آن را به نفع صلح و ثبات بین‌المللی می‌داند، بر ضرورت ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها برای ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و پایان‌دادن به ناآرامی‌ها در یمن، سوریه و عراق تأکید کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه با بیان این‌که هرگز منطقی که ایران را محور شرارت در منطقه قلمداد می‌کند، قبول نداریم و آن را باعث افزایش تنش‌های منطقه‌ای می‌دانیم، افزود: باید با توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌ها در راستای توسعه و تقویت آرامش، صلح و ثبات منطقه تلاش بیشتری کنیم.
مکرون با اشاره به این‌که به هیچ عنوان نقشی که سپاه قدس در نابودی داعش داشته را انکار نمی‌کنیم و قدردان این حضور هستیم، بر ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها برای تدوین نقشه راه در مسیر توسعه ثبات منطقه و کمک به حل بحران انسانی در یمن تأکید کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: ما هرگز از گروه‌های تروریستی حمایت نکرده و اجازه اقدام علیه دیگر کشورها را از فرانسه نخواهیم داد.
تماس تلفنی روحانی با اردوغان
روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز در تماسی تلفنی، درباره راه‌های توسعه بیش از پیش همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» با وی، ضمن ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، تصریح کرد که با اجرای طرح‌های در دستور کار دو کشور، بی‌تردید در ‌سال جاری میلادی شاهد جهش و تحرکی اساسی در روابط تهران - آنکارا به‌ویژه در حوزه اقتصادی خواهیم بود.
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه درباره نقش برخی رسانه‌های غربی و صهیونیستی در ایجاد ناآرامی در کشورها و ازجمله در ترکیه، گفت: حضور مدبرانه و آرام‌بخش پلیس ایران در ناآرامی‌های محدودی که اخیرا در برخی از شهرها شاهد بودیم، نشان‌دهنده این است که ما به امنیت و ثبات کشور اطمینان کامل داریم و با توجه به حضور گسترده مردم در مخالفت با آشوبگران‌، امنیت و آرامش کامل خواهیم داشت. روحانی افزود: در جمهوری اسلامی ایران مردم در چارچوب قانون آزادند تا انتقادات و اعتراض خود را بیان کنند و بی‌تردید برای ما امنیت و آرامش مردم بسیار حایز اهمیت است و در همین راستا در برابر اعمال خشونت و اقدامات غیرقانونی سوءاستفاده‌کنندگان سکوت نخواهیم کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این تماس تلفنی تأکید کرد که آنکارا مصمم است روابط خود را در همه حوزه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به برخی ناآرامی‌ها در روزهای اخیر در ایران به حوادث مشابهی که برخی قدرت‌ها در کشورش ایجاد کرده بودند، پرداخت و گفت: ترکیه ثبات و امنیت ایران را از ثبات و امنیت خود جدا نمی‌داند. اردوغان با اشاره به عملکرد رسانه‌های غربی و اظهارات مقام‌های ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره برخی ناآرامی‌ها در ایران اظهار داشت: ما تبلیغات رسانه‌های غربی را علیه خودمان دیده و به اظهارات تکراری و مداخله‌جویانه افرادی مانند ترامپ و نتانیاهو عادت کرده‌ایم.


تعداد بازدید :  148