شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
مخالفت شورای امنیت با درخواست آمریکا درباره ایران

شورای امنیت با درخواست آمریکا برای برگزاری نشستی درباره ایران مخالفت کرد. نماینده قزاقستان در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به‌عهده دارد، اعلام کرد: این شورا قصد ندارد درخصوص اوضاع ایران نشستی برگزار کند. «نیکی هیلی» نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد واشنگتن قصد دارد از شورای امنیت بخواهد طی یکی، دو روز آینده درباره ایران نشست فوری برگزار کند.
«ما می‌خواهیم با اعضای شورای امنیت صحبت کنیم. می‌خواهیم ببینیم برای برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت باید چه کار کنیم. به هرحال، ما درباره اتفاقات جاری در ایران و تظاهرات جاری و مبارزه آنها برای آزادی جلسه خواهیم داشت.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به تمسخر و استهزا گرفت. زاخارووا گفت: بی‌تردید هیأت آمریکایی موضوعات مهمی برای گفتن دارند؛ به‌عنوان مثال نیکی هیلی می‌تواند تجربه آمریکا درباره پراکنده کردن راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم این کشور، جزییات بازداشت‌های دسته‌جمعی، سرکوب خشن جنبش وال‌استریت و پاکسازی وحشیانه شهر فرگوسن از معترضان را به اطلاع جهانیان برساند.
 نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز گذشته در پاسخ به سخنان نیکی هیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این نمایش نماینده آمریکا اشک تمساحی تهوع‌آور بود». در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران سخنان مداخله‌جویانه نماینده آمریکا و سایر مقامات آمریکایی را در حمایت از خشونت و اغتشاش بشدت محکوم می‌کند. این سخنان برای سرپوش گذاشتن بر سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا و متحدانش در منطقه بیان شده است و می‌خواهند از این طریق از مردم شجاع و شریف ایران انتقام بگیرند.
درخواست آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درحالی رد شده که از نخستین روزهای شروع اعتراضات در ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و معاونش، مایک پنس در پست‌هایی توییتری آشکارا به حمایت از معترضان خیابانی پرداختند. این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا و معاونش درحالی انجام شد که حتی در داخل آمریکا بسیاری از رسانه‌ها و برخی از مقامات ارشد پیشین آمریکا با این اقدام مخالف بودند.
سازمان ملل متحد البته نسبت به اعتراضات در ایران واکنش نشان داد، اما این واکنش بسیار محتاطانه بود. دبیرکل سازمان ملل با اعلام این‌که گزارش‌های مربوط به اعتراض‌ها در برخی شهرهای ایران را به دقت دنبال می‌کند، نسبت به کشته شدن چند نفر در این ناآرامی‌ها ابراز تاسف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرهان حق، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که این سازمان از گزارش‌های مربوط به تلفات در جریان اعتراض‌های اخیر در چند شهر ایران متاسف و امیدوار است که از هرگونه خشونت در این ناآرامی‌ها پرهیز شود. سخنگوی گوترش افزود: دبیرکل گزارش‌های مربوط به اعتراض‌های ایران را به دقت دنبال می‌کند. ما نسبت به تلفات اخیر بسیار متاسفیم و امیدواریم که از خشونت‌های بعدی جلوگیری شود. وی همچنین گفت: ما انتظار داریم که حقوق مردم ایران مبنی بر تجمعات مسالمت‌آمیز رعایت شود.
تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر ایران به بهانه برگزاری تجمعات اعتراضی چند روز اخیر، به دلیل همراهی نکردن اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای تاثیرگذار منطقه تاکنون ناموفق بوده است. اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اعتراضات اخیر ضمن به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم ایران، از هرگونه موضعگیری عجولانه در این‌باره خودداری و اعلام کرد که اعتراضات در ایران را دنبال می‌کند.
برخی دیگر از کشورها نظیر روسیه و ترکیه نیز هرگونه مداخله در امور داخلی ایران را محکوم کردند. روز گذشته نیز وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ترکیه مخالف مداخله‌های خارجی در امور داخلی ایران است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پشتیبانی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از معترضان در ایران تأکید کرد که آنکارا با دخالت خارجی در امور ایران مخالف است. وی در ادامه با اشاره به اعتراض‌های اخیر در ایران تصریح کرد: ما با هرگونه مداخله در ایران مخالفیم چراکه این، یک مسأله داخلی است. امیدواریم که آرامش هرچه زودتر به ایران بازگردد.
چاووش اوغلو همچنین درباره درخواست واشنگتن برای تشکیل نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران گفت: ترامپ تنها به دلیل رویکرد ضد ایرانی‌اش این درخواست را مطرح کرده است، درحالی‌که این مسأله هیچ‌گونه ابعاد بین‌المللی ندارد و تلاش ترامپ نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت. وی تأکید کرد که دولت کنونی ایران توسط مردم این کشور و از طریق انتخابات روی کار آمده است و کشورها هنگام انتقاد از تهران باید از سیاست‌های دوگانه پرهیز کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه افزود: مثل روز روشن است که چه کسی می‌خواهد در ایران مشکل ایجاد کند. اگر قرار باشد تغییری ایجاد شود باید از طریق انتخابات باشد. در این میان، بیانیه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در حمایت از اعتراض مسالمت‌آمیز بسیار حایز اهمیت بود. چاووش اوغلو علاوه‌ بر این جزییاتی درباره گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش ارایه داد و گفت که وزیر امور خارجه ایران تأکید کرده است که اعتراضات در این کشور آن‌طور که رسانه‌ها می‌گویند گسترده نیست و شبیه به ناآرامی‌های ترکیه موسوم به پارک گزی است که ابتدا در اعتراض به موضوعات زیست‌محیطی شروع اما به سرعت با وقوع درگیری میان پلیس و معترضان تبدیل به اغتشاش‌های ضددولتی و خشونت‌ در سراسر این کشور شد.


تعداد بازدید :  162