شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
یک کتاب دیگر با آلنده و شیلی

کتاب «توسعه و بازار در برابر پوپولیسم، نگاهی به تجربه شیلی» نوشته نجات بهرامی روانه بازار نشر شد. نویسنده کتاب معتقد است، اکثر حوادث سیاسی نیمه دوم قرن بیستم به خاطر قطب‌بندی ایدئولوژیک حاکم بر این دوران و نیز سایه سنگین دو ابر قدرت آن زمان و نقش موثر آنها در شکل‌دهی به مناسبات سیاسی و بین‌المللی، به نمادهای شکست یا پیروزی مارکسیسم و لیبرالیسم تبدیل شده‌اند و در سطحی بسیار فراتر از یک ماجرای محلی و منطقه‌ای مورد بازخوانی و تحلیل و تفسیر قرار گرفته‌اند. در ارتباط با کودتای 11 سپتامبر 1973 شیلی نیز این موضوع صدق می‌کند.
به عقیده بهرامی، گفتمان چپ به طور اعم و طیف چپ ایرانی به طور اخص، ماجرای شیلی و کودتای سال 1973 را نماد و نشانه حقانیت جریان چپ ایرانی و به طور اخص، ماجرای شیلی و کودتای سال 1973 را نماد و نشانه حقانیت جریان چپ و مظلومیت آنها در مواجهه با بربریت و توحش نظام سرمایه‌داری می‌دانند و این ماجرا مانند هر نماد دیگر، در ادبیات و فرهنگ چپ به صورت حادثه‌ای رازآلود، غبار گرفته و حماسی بازتولید می‌شود و همین شرایط است که بازخوانی واقع‌بینانه آن را با دشواری مواجه ساخته است. قداست دولت چپ‌گرای آلنده و کیش شخصیت او باعث شد که تا سال‌ها و حتی دهه‌ها، سخن گفتن از قصور و اشتباهاتش و نقد اقدامات شتاب‌زده و بنیان برافکن او با طرفداری از توحش و دیکتاتوری و سرکوب برابر قلمداد شود.
در پشت جلد کتاب «توسعه و بازار در برابر پوپولیسم، نگاهی به تجربه شیلی» می‌خوانیم: «سوالی که روشنفکران توده‌گرا هیچگاه به آن پاسخی ندادند این است که چرا و با چه استدلالی تداوم حکومتی توتالیتر و ایدئولوژیک را تنها به این خاطر که در فرایندی دموکراتیک به قدرت رسیده، به حکومتی که کارنامه بسیار بهتری دارد، اما غیر دموکراتیک است، ترجیح می‌دهند؟ مثال‌های روشنی وجود دارد از حکومت‌هایی که با ابزار دموکراسی به قدرت رسیده‌اند، اما در پی نابودی دموکراسی بوده و هستند. حکومت آلنده نمونه‌ای از آنها بود. در طول سه سال دستاوردهای چند دهه و بیش از آن را بر باد داده و جامعه شیلی را به ورطه نابودی کشانید. نمونه بارز چنین اقتصادی، کارنامه وحشتناکی در زمینه حقوق بشر هم داشت و از انتقادات روشنفکران نیز در امان بود. بیش از پنجاه سال زمان لازم بود تا رهبران انقلابی کوبا به خطای سیستم مورد حمایت خود اعتراف کنند. همان سیستمی که الگوی آلنده برای تبدیل شیلی به یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی بود.» کتاب «توسعه و بازار در برابر پوپولیسم؛ نگاهی به تجربه شیلی» نوشته نجات بهرامی با شمارگان هزار نسخه در 105 صفحه بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه مهرداد منتشر شده است.


تعداد بازدید :  480