شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند:
قول مساعد نمایندگان بر افزایش میزان بودجه هلال‌احمر

شهروند| موضوع امدادونجات کارآمد و مدیریت بحران رابطه‌ مستقیمی با امکانات و داشته‌های سازمان‌های امدادی دارد. بودجه کافی در حوزه بحران از موضوعات مهمی است که همواره توسط کارشناسان این حوزه بر آن تاکیده شده است. موضوعی که روز گذشته توسط نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد. مسعود رضایی و فرج‌الله رجبی، نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس بر حمایت و تقویت جایگاه جمعیت هلال‌احمر تأکید داشتند. این دو نماینده با اشاره به این‌که در روزهای پایانی ‌سال گذشته شاهد رأی قاطع نمایندگان مجلس به تثبیت قدرالسهم 42‌درصدی هلال‌احمر از حق‌الثبت اسناد رسمی بودیم، قول مساعد دادند که این حمایت در افزایش میزان بودجه هلال‌احمر در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
عملکرد موفق در مناطق حادثه‌دیده
مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس گفت: «عملکرد موفق در مناطق حادثه‌دیده نیازمند هماهنگی و همدلی دستگاه‌های متولی مدیریت بحران است و جزیره‌ای کار کردن و پراکنده عمل کردن، آفت مدیریت در شرایط اضطراری است.» مسعود رضایی با بیان این‌که هلال‌احمر منشأ خیر و خدمات فراوان برای مردم بوده و هست و مردم همواره به چشم پناهگاه و ملجأ در زمان حوادث به این سازمان می‌نگرند، تأکید کرد: انسجام مدیریتی و کسب آمادگی بیش از پیش برای مواقع بحرانی، دو مولفه مهم برای دستور کار هلال‌احمر است. رضایی از آمادگی مجلس شورای اسلامی برای دریافت اهم مشکلات جمعیت هلال‌احمر و تبدیل آن به طرح نمایندگان جهت ارایه در صحن علنی خبر داد.
هلال احمر؛ نهادی مردمی
رجبی، دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار، جمعیت هلال‌احمر را نهادی مردمی توصیف کرد و گفت: «تنها سازمانی که می‌تواند فارغ از نگاه‌های دولتی و سیاسی، اعتماد عمومی مردم را جلب کند و آن را محور فعالیت‌های خود قرار دهد، هلال‌احمر است.» فرج‌الله رجبی با اشاره به عملکرد موفق جمعیت هلال‌احمر در جریان زمین‌لرزه منطقه غرب کشور، بر نقش محوری این جمعیت در مقوله مدیریت بحران تأکید کرد.
رجبی گفت: ارایه آموزش‌های امدادی و مدیریت بحران به سطوح مختلف مدیران ازجمله نمایندگان، استانداران، فرمانداران و... سطح آگاهی آنها برای تصمیم‌گیری صحیح و موجه در زمان وقوع حادثه را افزایش خواهد داد و دیگر شاهد برخی ناهماهنگی‌ها و تصمیم‌گیری‌های احساسی و نادرست نخواهیم بود.
ارتقای سرمایه اجتماعی
در جریان دیدار مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس با دو نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، بر جایگاه محوری جمعیت در مقوله مدیریت بحران تأکید شد و نمایندگان خواستار تقویت اعتماد عمومی مردم به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم سرمایه اجتماعی به بزرگترین سازمان امدادی و بشردوستانه کشور شدند. فیض‌اله جعفری در دیدار و گفت‌وگو با دو نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی گفت: «عملکرد مطلوب جمعیت هلال‌احمر ایران در حوزه‌های ماموریتی مختلف ازجمله امداد و نجات، این جمعیت را جزو برترین جمعیت‌های ملی عرصه بین‌المللی قرار داده است.» جعفری با اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جمعیت هلال‌‌احمر ایران ازجمله اعضا و داوطلبان و نقش‌آفرینی موثر در عرصه‌های گوناگون آموزشی، امدادی، اجتماعی و خدمات بشردوستانه اظهار کرد: اگر به این ظرفیت‌ها با رویکرد فرصت نگریسته شود، شاهد حفظ، نگهداشت و ارتقای سرمایه اجتماعی کشورمان خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل جمعیت هلال‌احمر فارس پرداخت و با اشاره به امدادرسانی این جمعیت به بیشترین حوادث کوهستان در ایام طرح امدادونجات نوروزی، تصریح کرد: گستردگی و وسعت فارس در کنار حادثه‌خیزی آن و همچنین تنوع اقلیمی، تعداد ماموریت‌های عملیاتی امدادونجات جمعیت هلال‌احمر این استان را همواره در صدر آمارهای کشور نشانده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس از درجه‌بندی و حضور فعالانه و داوطلبانه 4500 امدادگر آموزش‌دیده در سطح استان خبر داد و افزود: جمعیت فارس در مدیریت کارگروه امدادونجات و آموزش همگانی بسیار موفق عمل کرده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فارس نیز در این دیدار با ارایه گزارش عملکرد این جمعیت در جریان حادثه کرمانشاه، به نقش محوری هلال‌احمر در کارگروه امدادونجات و آموزش همگانی و همچنین جمع‌آوری کمک‌های مردمی در زمان حوادث اشاره کرد. جعفری با طرح آسیب‌شناسی فرآیند امدادرسانی به مناطق حادثه‌دیده زمین‌لرزه غرب کشور، بر لزوم بازنگری و دوباره‌خوانی ماموریت‌های امدادی و پشتیبانی دستگاه‌های متولی مدیریت بحران تأکید کرد.


تعداد بازدید :  413