شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از خدمت داوطلبانه جوانان هلال در مناطق زلزله‌زده
شوق خدمت را پایانی نیست

شهروند| «رفیق و همراه شده‌اند. در میان بچه‌ها به خاله و عمو شهره‌اند. در این پنجاه و چند روز همراه با بچه‌ها دویده‌اند، بازی کرده‌اند و همراه و رفیق بوده‌اند.» در مورد داوطلب‌های جوان هلال‌احمر صحبت می‌کنند. داوطلب‌هايی که در قالب تیم‌های سحر به ارایه خدمات اجتماعی، فرهنگی و حمایتی پرداختند؛ اسم تیم‌شان هم شد سحر.
این سحر را پایانی نیست
تیم‌های سحر با هدف کاهش شیوع و پیشگیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی بلایا، تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان و کمک به ساماندهی مجدد جامعه، افزایش توان انطباق و آماده‌سازی بازماندگان با کمک جامعه محلی شامل گروه‌های اجتماعی، ورزشی، حمایت روانی، بهداشتی و هنری فعالیت می‌کنند. این تیم‌ها با اهدای هدایايی به کودکان، برگزاری مراسم متناسب با عقاید دینی منطقه، بررسی وضع بهداشتی آسیب‌دیدگان، ایمن‌سازی مناطق، برگزاری بازی‌ها و اجرای نمایش‌ها جهت تسکین آلام کودکان و نوجوانان در قالب تیم‌های ۱۲نفره در مناطق آسیب‌دیده فعالیت نوع‌دوستانه خود را دنبال می‌کنند.
خدمت‌رسانی در چله زمستان
یکی از این تیم‌ها تیم سحر استان اصفهان است. محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با اشاره به ضرورت حمایت و یاری‌رسانی همه‌جانبه به زلزله‌زدگان اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان در ادامه امدادرسانی‌ها به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، با هدف انجام حمایت‌های روانی، فرهنگی و اجتماعی در بلایا اقدام به اعزام ۳۷ تن از اعضای تیم سحر و تیم تخصصی روانشناسی در معیت معاون جوانان این استان به منطقه زلزله‌زده سرپل‌ذهاب کرده است. او ادامه می‌دهد: خدمات اعضای تیم سحر در قالب فعالیت‌های مددکاری اجتماعی و حمایت‌های روانی در راستای تسکین آلام و ایجاد محیطی شاد و مفرح برای کودکان مناطق زلزله‌زده بوده و در این زمینه خدمات متعددی اعم از توزیع لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی، بسته‌های فرهنگی و بهداشتی، برگزاری مسابقه نقاشی با رنگ انگشتی روی پارچه و نقاشی روی کاغذ، مسابقات دارت و طناب‌کشی و ارایه آموزش‌های امدادی و روانی به کودکان و بانوان آسیب‌دیده ارایه می‌شود.
 «خان‌عمو» در جمع کودکان کوهبنانی
تیم‌های سحر اما تنها محدود به زلزله غرب کشور نیستند؛ آنها داوطلبند هر جا که نیاز به داوطلبی است، حاضرند. کوهبنان کرمان هم یکی از همان مناطقی است که تیم‌های سحر این روزها در آن منطقه فعالیت خود را دنبال می‌کنند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در این خصوص می‌گوید: «با هماهنگی‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ویژه برنامه کودک با اجرای «خان‌عمو» در مناطق آسیب‌دیده از زلزله‌زده در شهرستان کوهبنان برگزار شد.» رضا فلاح با بیان این خبر افزود: با توجه به زلزله اخیر در شهرستان کوهبنان، در راستای ایجاد فضای دوستدار کودک ویژه کودکان مناطق آسیب‌دیده از زلزله با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ویژه‌برنامه کودک «خان‌عمو» در این شهرستان برگزار شد.


تعداد بازدید :  674