شماره ۱۳۱۲ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
در جلسه شورایعالی جمعیت هلال‌احمر مطرح شد:
تجهیز انبارهای امدادی؛ اولویت اصلی «هلال»
رئیس جمعیت هلال‌احمر: تجهیز انبارهای امدادی، نیازمند تزریق اعتبارات کافی است نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر: اعضای کانون طلاب هلال در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور داشتند

شهروند| روز گذشته در ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر یکی از جلسات مهم این جمعیت با حضور اعضای شورایعالی جمعیت برگزار شد. به‌ گزارش «شهروند»، با توجه به زلزله‌های اخیر کشور و استفاده از ظرفیت دپویی انبارهای امدادی؛ در جلسه روز گذشته موضوع کاهش ذخایر انبارهای امدادی هلال به‌عنوان اصلی‌ترین سرفصل‌ها مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. موضوعاتی همچون بودجه سالیانه این جمعیت؛ روند فعالیت‌های حمایتی در زلزله غرب کشور از دیگر مسائل مطرح‌شده در این جلسه به شمار می‌آمد.
تجهیز انبارهای امدادی
نیازمند اعتبارات کافی
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه شورایعالی جمعیت بر ضرورت تجهیز انبارهای امدادی هلال‌احمر در سراسر کشور تأکید و اظهار کرد: «اولویت هلال‌احمر درحال‌ حاضر، تجهیز انبارهای امدادی است و این مهم، نیازمند تزریق اعتبارات کافی است تا در صورت وقوع حوادث جدی، جمعیت بتواند خدمات لازم را به آسیب‌دیدگان ارایه کند.» پیوندی در جلسه شورایعالی این جمعیت با اشاره به زلزله کرمانشاه گفت: «بیش از 50روز از فاجعه زلزله کرمانشاه می‌گذرد و هلال‌احمر در این مدت، کارنامه قابل قبولی داشته است.» وی با بیان این‌که درحال حاضر این جمعیت در مناطق زلزله‌زده، فعالیت‌هایی ازجمله پشتیبانی و حمایت‌های روانی مردم زلزله‌زده را در دستور کار خود دارد، افزود: «فعالیت تیم‌های سحر سازمان جوانان هلال‌احمر که ساماندهی حمایت‌های روانی در بلایا را برعهده دارند، در شهرها و روستاهای زلزله‌زده تا پایان سال ادامه دارد.»
ارایه خدمات توانبخشی رایگان به زلزله‌زدگان
دکتر پیوندی، دیگر حوزه فعالیت هلال‌احمر در خدمت به زلزله‌زدگان کرمانشاه را، ارایه خدمات توانبخشی به آسیب‌دیدگان عنوان کرد و گفت: «ارایه خدمات توانبخشی و توجه به آسیب‌های جدی که به مردم زلزله‌زده وارد شده، در مراکز توانبخشی هلال‌احمر کرمانشاه و همچنین در استان تهران به ‌صورت رایگان درحال انجام است. علاوه بر این، نیازهای دیگر زلزله‌زدگان ازجمله ترمیم و تعویض چادرهای اسکان اضطراری و... در صورت نیاز رفع می‌شود.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با ابراز امیدواری از این‌که اسکان موقت زلزله‌زدگان تا روزهای آینده در مناطق زلزله‌زده پایان یابد، تأکید کرد: پس از زلزله کرمانشاه در دیگر مناطق کشور ازجمله استان کرمان، ایلام، بوشهر، تهران و... هم شاهد وقوع زلزله بودیم که خوشبختانه علیرغم خساراتی که زمین‌لرزه در کوهبنان استان کرمان بر جای گذاشت، تلفات انسانی نداشتیم اما شرایط فعلی می‌طلبد که ارایه آموزش‌های همگانی به مردم را به صورت جدی دنبال کنیم. وی همچنین بر لزوم مستندسازی سمعی و بصری به همراه گزارش‌های کتبی و شفاهی و بررسی نواقص و مشکلات ارایه خدمات هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به منظور استفاده در دیگر حوادث و انتقال تجربیات جمعیت در این زمینه تأکید کرد.
حضور طلاب داوطلب، در مناطق زلزله‌زده
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی؛ نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با تأکید بر این‌که حمایت‌های روانی از اهمیت بالایی در زمان وقوع بحران‌ها دارد، بیان کرد: یکی از وظایفی که برعهده نمایندگی ولی‌فقیه است، حضور اعضای کانون‌های طلاب جمعیت هلال‌احمر در بحران‌ها و ارایه خدماتی چون حمایت‌های روانی از آسیب‌دیدگان است. وی گفت: 300 کانون طلاب جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور فعالیت دارند که تعداد زیادی از اعضای کانون‌های طلاب جمعیت در قالب تیم‌های سحر سازمان جوانان هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده حضور یافته و خدمات متنوعی ازجمله حمایت‌های روانی و اجتماعی به آسیب‌دیدگان ارایه داده‌اند.
لزوم به‌روزرسانی خدمات و تجهیزات جمعیت
مهندس محمود محمدی‌نسب؛ دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در جلسه شورایعالی هلال‌احمر با اشاره به نزدیک‌بودن فصل بودجه و لزوم تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص بودجه جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: بودجه فعلی جمعیت، ارایه خدمات هلال‌احمر را در سطح فعلی امکان‌پذیر می‌کند اما با توجه به لزوم به‌روز‌رسانی خدمات و تجهیزات جمعیت برای آمادگی بیشتر در برابر حوادث و بلایا و همچنین با توجه به خالی‌بودن انبارهای امدادی جمعیت، هلال‌احمر نیازمند تزریق اعتبارات بیشتری است و این موضوع در تعامل با نمایندگان مجلس، پیگیری خواهد شد. وی به تقسیم استان تهران به مناطق 22گانه و واگذاری مسئولیت هر منطقه به یک استان در زمان حوادث و بحران‌های احتمالی اظهار کرد: مذاکرات مقدماتی با رئیس سازمان امداد‌ونجات برای توجیه مدیران عامل هلال‌احمر در استان‌ها انجام شده و هلال‌احمر باید امکانات و تجهیزات لازم را در جهت آمادگی بیشتر در اختیار جمعیت‌های هلال‌احمر استانی قرار دهد.
ارایه برنامه عملیاتی هلال‌احمر در تمامی شعب تا 2ماه آینده
مرتضی سلیمی؛ رئیس سازمان امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با بیان این‌که مستندسازی زلزله کرمانشاه در 4 بخش مدیران، گروه‌های ارزیاب، پیشکسوتان و انجمن جامعه‌شناسان درحال انجام است، افزود: به ‌منظور ارایه خدماتی با کیفیت بالاتر، آمایش سرزمینی از استان سیستان‌وبلوچستان آغاز شده است و بر این اساس شعب هلال‌احمر سراسر کشور از پایین‌ترین سطح یعنی پایگاه‌ها تا بالاترین سطح که شعب استانی هستند، باید برای پوشش حوادث و بحران‌های احتمالی، برنامه عملیاتی داشته باشند و این برنامه را تا دوماه آینده به سازمان امداد‌ونجات ارایه کنند.
تبعات زلزله از جنگ بیشتر است
فریدون نوری؛ عضو شورایعالی جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با بیان این‌که به‌عنوان یک سرباز و عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور داشتم، از خدمات هلال‌احمر در این منطقه و حضور رئیس جمعیت برای ششمین‌بار در مناطق زلزله‌زده و بررسی و ارزیابی روند ارایه خدمات به آسیب‌دیدگان تقدیر کرد و افزود: «خطرات و آثار و تبعات زلزله از جنگ هم بیشتر است و این می‌طلبد که اجرای مانورهای آمادگی را در سطوح مختلف از پایین‌ترین رده‌های مدیریتی تا مدیریت کلان افزایش دهیم.»
جمع‌آوری 59‌میلیارد تومان کمک‌مردمی
مهدی علیپور؛ خزانه‌دار جمعیت هلال‌احمر نیز در این جلسه، گزارشی از کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه ارایه کرد و گفت: تا روز یازدهم دیماه، حدود 59‌میلیارد تومان کمک‌های مردمی به جمعیت هلال‌احمر برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع‌آوری شده است که مردم استان‌های تهران، اصفهان و خراسان‌رضوی بیشترین سهم را در اهدای کمک‌های مردمی داشته‌اند. لازم به ذکر است؛ بررسی بیشتر درباره موضوع و نحوه اعطای «نشان خدمت داوطلبانه» در جمعیت هلال‌احمر و همچنین تاریخ برگزاری دو جلسه مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر به جلسه آتی شورایعالی جمعیت هلال‌احمر موکول شد.

آشنایی کوتاه با شورایعالی جمعیت هلال‌احمر

اعضاي شورايعالي عبارتند از؛ 7نفر عضو منتخب مجمع عمومي به مدت چهار‌سال، چهارنفر از شخصيت‌هاي برجسته و صاحب‌نظر كشور، مطلع و مسلط به امور امدادي، بهداشتي، درماني، امور جوانان و حقوق بشردوستانه با معرفي رئيس‌جمهوری به مدت چهارسال، رئيس جمعيت هلال‌احمر،  دبيركل و خزانه‌دار كل این جمعیت، يك‌نفر از مديران ارشد اجرايي جمعيت به انتخاب رئيس جمعيت بازرسان (بدون حق رأي) و نماينده ولي‌فقيه در جمعيت هلال‌احمر.
 وظايف و اختيارات شورايعالي:
1- تدوين سياست‌هاي كلان و پيشنهاد آن به مجمع عمومي.
2- تنظيم برنامه و بودجه و ترازنامه سالانه جمعيت و ارایه آن به مجمع عمومي.
3- تدوين راهكارهاي لازم جهت اجراي مصوبات مجمع عمومي.
4- تصويب آيين‌نامه‌هاي داخلي شورايعالي و آيين‌نامه‌هاي مالي، محاسباتي، معاملاتي و استخدامي و ضوابط ساختار تشكيلاتي و پست‌هاي سازماني جمعيت.
5- معرفي دونفر مدير مدبر شايسته از افراد واجد شرايط به رئيس‌جمهوری جهت انتخاب يكي از آنها به‌عنوان رئيس جمعيت به مدت چهارسال.
6- بررسي و تصويب پيشنهادات رئيس جمعيت.


تعداد بازدید :  176