شماره ۱۳۱۱ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
درهمایش بزرگداشت هفتادمین سال تشکیل سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر مطرح شد:
اعتماد ملی به نقش‌آفرینی جوانان
رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران: باید به جوانان فرصت بیشتری بدهیم و عملا ثابت کنیم اعتماد بسیار زیادی به نقش‌آفرینی جوانان داریم نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر: سازمان جوانان هلال محلی است که جوانان می‌توانند عزت نفس خود را افزایش دهند و توانمندی‌هایشان را بپرورانند

شهروند|  همایش بزرگداشت هفتادمین‌ سال تشکیل سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ایران دیروز  با حضور علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر، جمعی از نمایندگان مجلس و جوانان این جمعیت در سالن اجلاس سران برگزار شد.
شما افتخاری برای کشورمان هستید
و به شما افتخار می‌کنیم
در ابتدای همایش که با پخش پیام ریاست‌جمهوری همراه بود، دکتر مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که خدا را شاکریم که به ما فرصت داد که در جمعیت هلال‌احمر عضو داوطلب باشیم تا بتوانیم در جهت تحقق اهداف والای جمعیت گام برداریم، گفت: درود بر جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر؛ شما که خوبید و خوبی را انتخاب کرده‌اید و تمام ارزش شما به انتخابتان است.
وی ادامه داد: در سازمان جوانان اهدافی چون تکریم انسان‌ها، کمک به کاهش آلام، حفظ جان و نجات انسان‌ها و گسترش دوستی، محبت و صلح پایدار که تمام اینها برای ما اعضای داوطلب جمعیت هلال‌احمر افتخار بزرگی است را داریم. دانش‌آموزان ما مشق بشردوستی و محبت می‌کنند، با هم تمرین گفت‌وگو می‌کنند تا بتوانند بسترساز محبت، دوستی و صلح پایدار در جامعه باشند.  دکتر حبیبی با بیان این‌که دانش‌آموزان ما آموزش می‌بینند تا بتوانند به هموطنان کمک کنند و این مفاهیم را در جامعه گسترش دهند، اضافه کرد: در 1200 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کانون دانشجویی و در 800 شهر کشور کانون جوانان داریم. امروز در 200 حوزه علمیه کانون طلاب و در 700 روستا کانون روستایی داریم که جوانانمان در همه آنها حضور فعال دارند و در جهت خدمت به همنوعان و گسترش بشردوستی فعالیت می‌کنند. وی با تأکید بر این‌که از پنج‌سالگی مهربانی و خدمت کردن را شروع و تمرین می‌کنیم تا بتوانیم آینده‌ای سربلند برای کشورمان داشته باشیم، گفت: در 3‌هزار و 500مدرسه، پیش‌دبستانی و مهدکودک کانون غنچه‌های هلال را داریم و امروز علاوه بر این‌که سازمان جوانان در برنامه پنج‌ساله جمعیت جایگاه بسیار والایی دارد، احکام برنامه پنج‌ساله توجه ویژه‌ای به جوانان داشته، به‌طوری که در جمعیت تحقق استراتژی yes جوانان را رهبران فعالیت در جمعیت دانسته‌اند.  رئیس سازمان جوانان ادامه داد: مجامع کانون‌های دانشجویی و جوانان هلال‌احمر در تمام تصمیماتی که در سازمان گرفته می‌شود، نقش دارند و مدیران ما در تمامی استان‌ها هم از مشورت جوانان بهره‌مند می‌شوند؛ این شبکه هماهنگ در خدمت جامعه و مردم و تحقق اهداف عالی جمعیت است. در زلزله کرمانشاه در کوتاه‌ترین زمان هماهنگی‌های لازم انجام شد و قسمتی از این ساختار هماهنگ و منسجم، کانون‌ها و مجامع بودند.
وی با بیان این‌که افتخار می‌کنیم که بیش از یک‌میلیون جوان عضو سازمان جوانان هستند، تأکید کرد: مقام معظم رهبری بارها و بارها فرموده‌اند که ما بهترین جوانان دنیا را داریم، شما افتخاری برای کشورمان هستید و به شما افتخار می‌کنیم. همه بهترین هستید و امروز به نمایندگی از شما کانون‌هایی را برای تقدیر انتخاب کردیم و این فرصت نشان از توجه ریاست محترم جمعیت هلال‌احمر دارد و صمیمانه از این توجه و نگاه بلندشان به حوزه جوانان تشکر می‌کنم.  حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین معزی در همایش بزرگداشت هفتادمین‌ سال تشکیل سازمان جوانان هلال‌احمر با بیان این‌که جوانان بزرگترین سرمایه هلال‌احمر هستند، گفت: گرانقدرترین سرمایه هلال‌احمر، جوانان هستند. در قرآن اهمیت‌دادن به دوره جوانی بسیار تأکید شده است. در این دوران انسان دارای قدرت است و می‌تواند کارهای ناممکن را ممکن کند و حتی عبادت، تحصیل و کار در دوران جوانی ارزشمندتر است. معزی با اشاره به این‌که نخستین نکته‌ای که در سازمان جوانان هلال‌احمر باید آموزش داده شود، تقوای الهی است، ادامه داد: دوران جوانی زمان آموختن و اندیشیدن است. دوره جوانی زمان مهمی برای فراگیری است، جوانان سرشار از استعداد بالقوه هستند که تنها باید بالفعل شود. نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر گفت: سازمان جوانان هلال‌احمر محلی است که جوانان می‌توانند عزت نفس خود را افزایش دهند و توانمندی‌هایشان را بپرورانند.
مردم کرمانشاه از امدادگران و جوانان هلال‌احمر نهایت تشکر را دارند
عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مقام معظم رهبری کرمانشاه را سینه ستبر انقلاب اسلامی نامیده‌اند، گفت: از همان سینه ستبر اما دردمند از زلزله و جنگ، از حضور رنگ سفید و قرمز اما سبز و گرم همه عزیزان هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده تشکر می‌کنم. وی ادامه داد: عملیات شما در زلزله کرمانشاه برگ زرینی بود که حتی در تمام دنیا کم‌نظیر بود. شما در عرض 6 ساعت عملیات امدادونجات را انجام دادید تا ما امروز متاثر از این نباشیم که هموطنانمان به دلیل نرسیدن امداد جان خودشان را از دست دادند و به همین دلیل مردم استان کرمانشاه از محضر همه امدادگران عزیز و جوانان عزیز هلال‌احمر نهایت تشکر را دارند.
اعتماد بسیار زیادی به نقش‌آفرینی جوانان داریم
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان این‌که خدا را شاکرم که توفیقی دست داد در این روز باشکوه خدمت شما باشیم و خدا قوت به همه بزرگانی بگویم که بانی برگزاری این مجلس بوده‌اند، گفت: از اهداف عمده جمعیت هلال‌احمر کاهش آلام بشری، ترویج صلح و دوستی، عدم‌دوری از خشونت و تکریم انسان‌ها است. اینها وظایف بسیار سنگینی هستند که سازمان جوانان هلال‌احمر از موثرترین و مفیدترین هسته‌های جمعیتی کشور وظیفه دارد آنها را دنبال کند.  وی ادامه داد: نبود سازمان مستقل جوانان برای جمعیت خلاق، توانمند و با شور و نشاط جوان کشور بخشی از وظایف جمعیت هلال‌احمر یعنی سازمان جوانان را بسیار سنگین کرده است. جوانانی که انگیزه بسیار زیادی دارند و فقط باید به آنها فرصت داده شود که مسائل و مشکلات جامعه را با کمک آنها حل کنیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که یکی از وظایف عمده جمعیت هلال‌احمر دادن نقش و بها و دیدن جوانان، بکارگیری آنها و استفاده از این نیروی توانمند برای حل مشکلات جامعه است، تأکید کرد: جوانانی که حدود 40‌میلیون از جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند و با انگیزه بالا و خلاقیت و توانمندی بسیار زیاد می‌توانند در خدمت جامعه باشند. تنها یک سازمان و تشکیلات باید بتواند از این فضای مناسب، روح ایثارگری و مهربانی استفاده کند و این وظیفه همه ما به‌عنوان جمعیت هلال‌احمر است که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: پیشنهاد تشکیل سازمان جوانان در‌ سال 1315 توسط اتحادیه جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به هلال‌احمر ایران داده شد و در 24 آبان 1326 اساسنامه سازمان جوانان تصویب شد. در حال حاضر وقتی به 70‌سال قبل بازمی‌گردیم، می‌بینیم این سازمان توانسته در صحنه‌های مختلف اجتماعی و شرایط مختلف بسیار پرفروغ ظاهر شود. بعد از انقلاب سازمان جوانان بسیار موفق ظاهر شده و توانسته است با تشکیل کانون‌های متعدد در سنین مختلف مانند غنچه‌های هلال، دانش‌آموزی، روستایی، دانشجویی، طلاب و بقیه کانون‌ها تمام رده‌های سنی جوانان را به کمک بگیرد که با کمک خود آنها مشکلاتی که در جامعه وجود دارند را حل کند و شاید تنها راه برون‌رفت از آنها استفاده از نیروی جوانان است. دکتر پیوندی ادامه داد: به تلاش همه عزیزانی که در سال‌های قبل و با سمت‌های مختلف این کار را انجام داده و موفق بودند دست‌مریزاد می‌گویم؛ اما هنوز با آن چیزی که انتظار داریم و تلاشی که باید انجام شود، فاصله داریم. باید به جوانان فرصت بیشتری بدهیم و عملا ثابت کنیم اعتماد بسیار زیادی به نقش‌آفرینی جوانان داریم. باید مقداری از اشتباهات و ریسک را بپذیریم، به آنها اعتماد کنیم و صحنه‌های مختلف را در اختیار جوانان قرار دهیم. جوانان هستند که می‌توانند با انگیزه بالا، روحیه ایثارگری، تلاش و کوشش و خلاقیت خودشان کمک‌حال ما در صحنه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشند.
وی با اشاره به این‌که استراتژی فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر دنیا هم بسیار روی این موضوع تأکید داشته و جوانان را به‌ عنوان رهبران آینده و داوطلبان آینده می‌شناسد، گفت: خوشبختانه در کشور ما این جوانان بسیار خوش درخشیدند. در مخاطرات بسیار زیادی که در کشور رخ داده، ورود جوانان توانسته مشکلات ما را بسیار کاهش دهد. باید قدر این نعمت را بدانیم و این نقش را عملیاتی و جدی در جامعه نهادینه کنیم. باید اعتماد و بر این اعتماد استواری کرد و هزینه آن را پرداخت و به آینده‌ای پر از فروغ، امید، ایثار و از خودگذشتگی نگاه کرد و این‌که درنهایت بتوانیم با مشکلات بسیار زیاد اقتصادی و زیرساختی که داریم گام‌های بلندی را با این قشر برداریم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که در کشور سازمان مستقل جوانان به آن معنا نداریم که جوانان بر محور آن بتوانند خلاقیت خودشان را بروز دهند، افزود: شاید تنها جمعیت هلال‌احمر باشد که تشکیلاتی به این معنا دارد که تمام شهروندان ما با تمام سلیقه‌ها و افکار می‌توانند زیر پرچم آن توانمندی‌ها و استعدادهای خودشان را در خدمت مردم قرار دهند. این روحیه مهربانی، از خودگذشتگی و ایثار را با دیگران تقسیم و فضایی ایجاد کنند که همه با هم به ترویج صلح و دوستی بپردازیم. وی ادامه داد: تا به حال تلاش‌های بسیار زیادی شده و عزیزان زیادی در سال‌های قبل کوشش کرده‌اند که نقش سازمان جوانان را پررنگ‌تر کنند. باید جایگاه و مرجعیت فرهنگی و اجتماعی سازمان جوانان را در کشور پررنگ کنیم و به این وسیله است که می‌توانیم جوانان را به خدمت بگیریم و در بلایا و مشکلات اجتماعی از آنها استفاده کنیم. باید جذب جوانان را در رده‌های مختلف انجام بدهیم و برنامه‌هایی داشته باشیم که آنها را اقناع‌سازی کنیم و به جوانان هویت بدهیم که بتوانند نشر مهربانی، ایثار و خلاقیت را انجام دهند.  دکتر پیوندی با تأکید بر این‌که سازمان جوانان باید در فضاهای فرهنگی حضور بیشتری داشته باشد تا بتواند هویت خودش را به‌عنوان نقش محوری در جامعه بیشتر نشان دهد، گفت: ما باید از استارت‌‌اپ‌های اجتماعی حمایت کنیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات اجتماعی خودمان را راحت‌تر حل کنیم. باید کانون‌های ارایه خدمات جوانان را در شهرها و روستاها گسترش دهیم. باید چتر خودمان را بازتر کنیم و در زیر این چتر همه جوانان کشور قرار بگیرند. باید بتوانیم از همه این جوانان با افکار و سلایق مختلف در جهت حل مشکلات خودمان استفاده کنیم. همچنین باید منابع را افزایش داده، زیرساخت‌هایمان را تبیین کنیم و استار‌آپ‌سازی کنیم تا بتوانیم گام‌های بلندی را برداریم. در عین حال باید شبکه‌سازی کنیم و قدرت شبکه‌سازی را گسترش دهیم. وی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های مهمی که جوانان در 50روز گذشته نقش خوبی را در آن ایفا کردند، نقشی بود که به‌عنوان امدادگر، داوطلب در زلزله مصیبت‌بار کرمانشاه از خود بروز دادند. این جوانان در قالب تیم‌های سحر، داوطلبان و امدادگران از استان‌های مختلف بار زیادی را از دوش مردم برداشتند و به کمک آنها شتافتند. اگر فرصت دهیم جوانان در مشکلات دیگر هم همین‌گونه به کمک ما می‌آیند.  در این همایش با گرامیداشت یاد دکتر معتمدی، از دکتر گورابی، از اساتید برجسته علوم سلولی و ژنتیک رئیس سابق پژوهشگاه رویان که فرصتی فراهم کردند تا پرسنل رویان کمک‌هایشان را برای زلزله‌زدگان بفرستند و در مراسم تودیع خودشان تمام هدایای دریافتی را به زلزله‌زدگان اهدا کردند، سرکار خانم فاطمه دانشفر، مدیرعامل موسسه مهرآفرین که کمک شایانی برای حمایت از کودکان زلزله‌زده كرده بودند و زهرا جعفرزاده و سُمیرا زمانی خبرنگاران روزنامه شهروند به دلیل پوشش خبری زلزله کرمانشاه تقدیر شد. در این همایش از معاونان جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر که تیم‌های سحر آنها از استان‌های مختلف در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور داشتند تقدیر شد. همچنین از کانون‌های  برتردانش‌آموزی، غنچه‌های هلال، طلاب، روستایی، دانشجویی وجوانان نیز تقدیر شد.


تعداد بازدید :  1034