شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
احمد پورنجاتی در گفت‌وگو با «شهروند»:
حرکت در راستای افکار عمومی آزمون «سرافراز» است

سپند آرند | عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما جای خود را به محمد سرافراز داد. مهم‌ترین سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا با تغییر مدیریت این سازمان، تغییری در رویکرد بزرگترین رسانه کشور ایجاد می‌شود یا خیر؟ احمد پورنجاتی نماینده مجلس ششم که خودش در دوران ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما، قائم‌مقام او و معاونت سیما بود، معتقد است  فارغ از آن‌که رئیس جدید صداوسیما از جناح اصولگرایان انتخاب شده است، اما نمی‌توان در مورد مواضع سیاسی‌اش چندان اظهارنظر کرد. با این حال پورنجاتی مهم‌ترین آزمون پیش‌روی سرافراز را در این می‌داند که تکلیف صداوسیما را با افکارعمومی مشخص کند.
* شما در دوره‌ای در صداوسیما سمت معاونت داشتید و آن دوره سرافراز رئیس جدید صداوسیما هم در سازمان حضور داشت، شیوه و رویکرد او در صداوسیما را چطور
ارزیابی می‌کنید؟
ایشان از کارکنان صداوسیما هستند. من‌ سال 73 که در صداوسیما بودم ایشان هم در آن دوره در صداوسیما حضور داشت. آقای سرافراز ابتدا در صداوسیما بود، بعد به روزنامه رسالت رفت و بعد با آمدن آقای لاریجانی به صداوسیما ایشان دوباره به سازمان برگشت. من به‌عنوان یکی از معاونان سازمان با ایشان ارتباط مستقیم داشتم و شاهد عملکرد او بودم. از دو منظر می‌توان رویکرد او را بررسی کرد؛ یکی این‌که آقای سرافراز به‌عنوان یک شخص با نوع نگرش و سلیقه سیاسی چگونه عمل می‌کند، یک بخش دیگر هم شیوه مدیریت ایشان است که صرف‌نظر از سلیقه سیاسی چه شیوه‌ای را دنبال می‌کند.
* از نظر سیاسی اگر بخواهید ابتدا بگویید، خاستگاه جناحی او به کدام طیف سیاسی برمی‌گردد؟
از نظر جریان سیاسی به ‌هر حال باید گفت که آقای سرافراز از افرادی است که به‌طور مشخص به جناح سیاسی راست و اصولگرا وابسته است. اما خب در این سال‌ها در حوزه‌ای فعالیت می‌کرد که کمتر به چشم می‌آمد. واقعیت این است که به‌جز دوره‌ای که او در روزنامه رسالت بود، دیگر نمی‌توان خط سیاسی دیگر، یا موضع‌گیری خاصی در مورد مسائل سیاسی از او دید. در این سال‌ها هم هیچ موضعی در سیاست داخلی از او ندیدیم. برخلاف بقیه نیروهای جناح راست که کنشگری سیاسی فعالی دارند. آقای سرافراز هیچ کنشگری سیاسی خاصی نداشته است، بنابراین در حال حاضر نمی‌توان گفت که او چه رویکرد سیاسی را در مدیریت صداوسیما دنبال می‌کند. مثلا آیا می‌توان گفت که او به اصولگراهای تندرو نزدیک است؟ نه نمی‌توان گفت. آیا می‌توان گفت که به آقای محبیان که ایشان هم در روزنامه رسالت بودند نزدیک است؟ واقعیت این است که نمی‌توان در مورد موضع دقیق سیاسی او در جناح راست اظهارنظر کرد.
* از نظر عملکرد مدیریتی و انتخاب او به‌عنوان ریاست صداوسیما چطور؟
مهم این است که یک انتخاب انجام شده است. اگر بخواهیم منصفانه به این انتخاب نگاه کنیم باید بگوییم که این انتخاب یک وجه مثبت دارد که یک شخص از درون صداوسیما و با پیشینه و تجربه طولانی در حوزه‌های مدیریتی این سازمان به ریاست منصوب شده است. کسی که فارغ از نگاه سیاسی و فارغ از محتوای برنامه‌ها، در حوزه تحت مدیریت خودش از نظر حرفه‌ای و فنی عملکرد قابل قبولی داشته است که این مسأله نکته مثبت این ماجراست.
* در این مدت افراد دیگری هم برای این پست در رسانه‌ها مطرح بودند، در قیاس با آنها چطور فکر می‌کنید گزینه بهتری هم نسبت به سرافراز
وجود داشت؟
از سوی دیگر بسیار خرسندم که از بین افرادی که برای ریاست سازمان صداوسیما مطرح بودند، ایشان انتخاب شد. نه این‌که حالا تصور کنیم با آمدن او صداوسیما به یک رسانه مستقل تبدیل می‌شود بلکه مهم این است که مدیری از بدنه صداوسیما به سمت ریاست  منصوب  شد.
* با چنین اوصافی مهم‌ترین چالش پیش‌روی رئیس جدید صداوسیما چیست؟
نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که به نظر من مهم‌ترین آزمونی که پیش‌روی آقای سرافراز به‌عنوان ریاست صداوسیما قرار دارد این است که آیا صداوسیما می‌خواهد با اکثریت افکارعمومی رقابت کند یا تصمیم دارد در راستای اهداف افکارعمومی باشد. مهم‌ترین اشکال به صداوسیما همواره در این سال‌ها این بوده که به‌عنوان رقیب افکارعمومی بوده است، البته این مسأله در دوره‌های مختلف تفاوت‌های زیاد و کمی داشته است.
*زمانی هم که شما در صداوسیما بودید، این رویکرد وجود داشت؟
وقتی یک رسانه براساس قانون، رسانه انحصاری رادیویی و تلویزیونی است فرقی ندارد حتی اگر در اختیار اصلاح‌طلبان هم باشد نباید در موضع رقابت با افکارعمومی عمل کند. این مسأله پس از تغییر و تحولات در دوران ریاست لاریجانی آغاز شد و اوج آن هم در انتخابات دوم خرداد به بعد بود.
* یعنی چه تغییراتی باعث شد عملکرد لاریجانی دچار تحول شود؟
از‌ سال 72 که آقای لاریجانی به‌عنوان ریاست صداوسیما منصوب شد تا‌ سال 76 بیشتر رویکرد عملیاتی داشت و به گسترش شبکه‌ها فکر می‌کرد، البته نه این‌که وجه سیاسی مدیریتی وجود نداشت اما خیلی عمده نبود اما پس از دوم خرداد خیلی بی‌رودربایستی به رقابت با افکارعمومی‌ای پرداخت که آن زمان 20‌میلیون رأی به آقای خاتمی
 داده بود.
* و در دوره ضرغامی این رویکرد به چه سمتی رفت؟
در دوره آقای ضرغامی که دیگر صداوسیما از ماهیت رسانه‌ای بیرون رفت و به ابزار عملیات روانی تبدیل شد.
* فکر می‌کنید رئیس جدید صداوسیما چه راهی را در پیش می‌گیرد؟
اگر آقای سرافراز بخواهد رویکردش را مشخص کند باید در اولین انتخاب‌هایش برای معاونان آن را نشان دهد. در دوره آقای ضرغامی معاون سیما از بخش تندروی اصولگرایان انتخاب شد در دیگر معاونت‌ها و مدیران هم اوضاع به همین صورت بود فقط بخش معاونت برون‌مرزی یعنی همین آقای سرافراز تغییر نکرد که آن هم بیش از آن‌که ناشی از حسن مدیریت ایشان باشد، ناشی از این بود که این معاونت چندان در سیاست داخلی تاثیری نداشت.
به نظر من آقای سرافراز باید در رویکردهای سیاسی، خبر و تحلیل خبر صداوسیما بازنگری داشته باشد چرا که در این مدت بیش از آن‌که شاهد انتقال خبر باشیم، بیشتر شاهد تولید سفارشی خبر در صداوسیما بودیم. آرزو می‌کنم آقای سرافراز تکلیف رسانه ملی را به‌عنوان رسانه‌ای برای همه مردم مشخص کند.


تعداد بازدید :  239